چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس شورای اسلامی فشتال سیاهکل : روستاها می توانند به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانند

اختصاصی همای گیلان: روستاها به عنوان قطب اقتصاد هر کشور به حساب می آیند ، این قشر با تولیدات خود می توانند هم موجب خود کفایی شوند و هم به زندگی شهر نشینی کمک نمایند و از انبوه جمعیت در شهر و در نتیجه ترافیک شهری بکاهند.
اما آنچه می تواند این چرخه را به حرکت در آورد وجود شوراها و دهیاران فعال و پرتلاش است که با آشنایی به قوانین و وظایف خود و حفظ تعامل می توانند موجبات ترقی را فراهم نمایند.
اگر واقع بینانه به روستاها بنگریم متوجه خواهیم شد که حداقل در استان گیلان که یک استان مستعد در امر کشاورزی به است ، از میزان جمعیت در روستاها نسبت به گذشته کاسته شده است.
به همین تناسب که میزان مزارع کشاورزی بخصوص صنعت چای کاهش یافته است و بسیاری از زمینها مسکونی شده اند و تغییر کاربری داده اند هر چند در برخی روستاها پرجمعیت در چند سال اخیر خدمات نسبی ارائه گردیده است، اما گویا مسئولین دیر به فکر عمران و آبادانی در روستاها افتاده اند و همین مسئله موجب مشکلاتی همچون فرار جوانان به شهر و عا دت به زندگی شهر نشینی گردیده است.
به هر حال آنچه امروز حائز اهمیت است این است که که شوراها و دهیاران به عنوان سفیران مردم در روستا هاهر چه سریعتر ضمن شناسایی پتانسیل ها ی روستا و در خواست تحقق آن توسط مسئولین بتوانند مهاجرت معکوس را فراهم نمایند .
خبرنگارهمای گیلان به جهت اهمیت روستاها و نقش ارزنده شوراها و دهیاران در تحقق اهداف و خواسته های مردم گفتگویی با فروغی رئیس شورای اسلامی روستای فشتال انجام داده است که با هم آن را می خوانیم.

dscn8117
روستای فشتال دارای ۳۸۴ خانوار و ۹۸۵ نفر جمعیت می باشد، رحمت فروغی رئیس شورا، نقی نوین نائب رئیس شورا و محمد رفیع منشی شورابه عنوان اعضای شورای محل و حمیدرضا حسنی فشتالی در سمت دهیار به عنوان خدمتگزاران مردم در روستا فعالیت می کنند.
امکانات روستا:
رئیس شورای اسلامی روستای فشتال گفت : شاخص دهیاری این روستا درجه ۳ می باشد و از جهت امکانات دارای آب ، برق ، گاز ،تلفن ، پست بانک ، صندوق توان بخشی کمک های مردمی ، مسجد امام حسین (ع) ، بقعه آقا سید احمد ، مدرسه راهنمایی و ابتدایی ، مهد کودک ، خانه بهداشت و یک واحد نانوایی بربری می باشد.
وضعیت کشاورزی :
فروغی افزود : وضعیت اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی حاکم است که عمدتا برنج ، چای ، نوغان و دامداری می باشد.
وی با بیان این مطلب که در این روستا ۴۳۰ هکتار مزارع برنج وجود دارد گفت: از این مقدار ۳۸۹ هکتار آن به صورت مکانیزه می باشد.
وی در توضیح این مطلب بیان داشت: کشاورزی مکانیزه به دلیل دسترسی آسان کشاورزان به ادوات کشاورزی ، نیروی انسانی کمتر و مقرون به صرفه بودن در هزینه کردومحصول بیشترمورد علاقه کشاورزان است.
وی یادآور شد:اگر به روستاها مطابق قابلیتها توجه شودروستاها می توانند در به منصه ظهور رساندن شعار اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار باشند
فضای ورزشی وآموزشی:
رئیس شورای اسلامی روستا فشتال اظهار داشت: این روستا دارای ۳ مدرسه(یک مدرسه ابتدایی و دومدرسه راهنمایی) است که فعلا دو مدرسه(ابتدایی و راهنمایی) فعال می باشند، همچنین روستای فشتال دارای یک زمین به مساحت ۲۱ هکتار جهت انجام امورورزشی همچون فوتبال ، والیبال و فوتسال است که البته زیر نظر اداره ورزش و جوانان این اداره می باشد و تنها ظاهرا زیر نظر این اداره قرار دارد و عملا هیچ گونه خدماتی ارائه نداده است و هر اقدامی که صورت گرفته از سوی دهیاری این روستا می باشد.
وی تصریح کرد : در زمینه راه اصلی روستای فشتال به لیشک از سال ۸۵ تاکنون هیچ گونه مرمت و بازسازی صورت نگرفته و اکثر جاده به صورت چاله و چوله می باشد.
این روستا ۲۰ سال است که دارای طرح هادی می باشداما تاکنون اجرایی نشده است
رحمت فروغی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه این روستا حدود ۲۰ سال است که دارای طرح هادی می باشد و یک مرحله در سال ۸۹ بازنگری هم شده است ، هنوز هیچ گونه طرح در این روستا ی بر جمعیت اجرا نشده است و با توجه به اینکه مردم در مسیر اجرا مبادرت به عقب نشینی نموده اند در حال حاضرباوجود درآمد ناچیز دهیاری شن ریزی کوچه ها توسط دهیاری صورت می گیرد.
با وجود درآمد بسیار اندک دهیاری ،خدمات خوبی با همت مردم انجام گرفت.

رئیس شورای اسلامی روستای فشتال اذعان داشت: از آنجاییکه درآمد دهیاری بسیار اندک است و تنها درآمد آن از طریق صدور پروانه و مالیات بر ارزش افزوده که از سوی استانداری واریز میگردد و بسیار ناچیز، این دهیاری توانسته است خدماتی از قبیل بازگشایی پل ورودی محل، نصب تیرهای روشنایی شهرک امام ، نصب معابر خیابان آزادگان تا پل گوهری، نصب روشنایی استخر فشتال، لوله گذاری جنب مسجد امام حسین (ع) جهت ایجاد پارکینگ، ایجاد یک واحد سرویس بهداشتی، لوله گذاری خروجی آب استخر،لوله گذاری وزیر سازی جاده فشتال به اسپراهان، کمک برای احداث خانه عالم و حسینیه، احداث یک دهنه پل عابر رو ، خاک برداری مسیر حاشیه ورودی فشتال ، احداث پل شهید آفری که جمعا برای اقدامات در طی دوره چهارم شورا ۶۰ میلیون هزینه شده است.

وی افزود: شن ریزی و آسفالت جاده فشتال به اتوبان جدید به طول ۱۸۰۰ متر، ساخت ساختمان دهیاری، بازسازی و آسفالت خیابان آزادگان ، شن ریزی و زیر سازی کوچه جهت آسفالت، پرداخت هزینه مغازه داران جهت عقب نشینی، نصب تابلو شهدا در ورودی کوچه ها و ساخت دوعدد تابلو در ورودی روستا از دیگر اقدامات شورا می باشد.
برگزاری جشنواره میش در فشتال:
نماینده مردم در روستا خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم شورا و دهیاری این روستا طی دو سال اخیر، برگزاری جشنواره مش ( قارچ جنگلی ) است که با همکاری جوانان روستا انجام گردید.
مشکلات روستا:
فروغی ادامه داد: کمبود درآمد ، ضعف برق ، نابسامانی جاده اصلی ، کمبود آب آشامیدنی و نداشتن ساختمان دهیاری از جمله مهمترین مشکلات این روستا می باشد.
رئیس شورای اسلامی فشتال همکاری مسئولین با شورا و دهیاری جهت ارائه خدمات به مردم روستا را خواستار شد.
وی در پایان ضمن تشکر از رئیس هیات امنای روستا که در جهت مرمت مسجد زحمات بسیاری متقبل شده و از فرماندار پرتلاش ، جعفرزاده معاون فرماندارو میراعلمی بخشدار جدید ، تعامل شورا و دهیاری با مردم ،هیات امنا، هیات سوگوران ،بهورز روستا و صندوق توان بخشی را خوب توصیف کرد.

photo_2016-10-05_12-08-27 photo_2016-10-05_12-08-33 photo_2016-10-05_12-08-38 photo_2016-10-05_12-08-42 photo_2016-10-05_12-08-45 photo_2016-10-05_12-08-50 photo_2016-10-05_12-09-01 photo_2016-10-05_12-09-08 photo_2016-10-05_12-09-12 photo_2016-10-05_12-09-15

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …

One comment

  1. چه منطقه زیبا