سیاست دینی داریوش اول هخامنشی/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ
مدیر خبر1 تیر 4, 1401مقالهدیدگاهها برای سیاست دینی داریوش اول هخامنشی/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ بسته هستند167 Views
اختصاصی همای خبر/بیشترین و در عین حال، مهمترین کتیبه های هخامنشی مربوط به زمان داریوش اول (۴۸۶ -۵۲۱ ق م) است که بر صخرهها، استلها، دیواره کاخها، سنگ وزنه ها، الواح سیمین و زرین، مهرها و … حک شده اند و البته، ترجمه هایی نیز به خط و زبانهای عیلامی و بابلی دارند. در ارتباط با بحث مورد نظرمان، با توجه به حجم وسیع آثار و کتیبه هایی که از داریوش اول به جای مانده ، اطلاعات قابل توجهی از کتیبه ها میتوان به دست آورد. به همین منظور، ابتدا بند ۶-۱ از کتیبه داریوش در شوش را بیان کرده، آنگاه به تبیین نکات مورد نظر خواهیم پرداخت :
«خدای بزرگی است اهورمزدا، که زمین را آفرید، که آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را آفرید، که داریوش را شاه کرد، من داریوش شاه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، شاه زمین، پسر ویشتاسپ، هخامنشی، داریوش شاه گوید، اهورمزدا که بزرگترین خدایان است، او مرا آفرید، مرا شاه کرد، او این پادشاهی را به من داد، که بزرگ است، … اهورمزدا را میل چنین بود که در تمام این زمین مرا برگزید و مرا در تمام این زمین شاه کرد، من اهورمزدا را پرستش کردم، اهورمزدا مرا یاری کرد، آنچه من کردم، همه را بخواست اهورمزدا کردم»
. برای مثال، در کتیبه های بیستون ستون اول بند پنجم، کتیبه دیواره جنوبی تخت جمشید، کتیبه شوش و … بوضوح به این موضوع برخورد میکنیم . اهمیت این موضوع در این است که وی پس از قتل گئومات مغ و نیز سرکوبی شورش های متعدد مقام خود را تثبیت کرده بود وحال با اعلام اینکه مقام پادشاهی اش موهبتی از جانب اهورمزدا است، نه تنها مشروعیت پادشاهی اش را به دست می آورد، بلکه تمامی این اقدامات و سرکوبیها را توجیه مینماید. به همین دلیل است که در جای جای کتیبه بیستون تاکید میکند که همه اقداماتش را به خواست اهورمزدا آغاز کرده و به لطف او به انجام رسانده است. در واقع، وی به نوعی خود را مجری محض اوامر اهورمزدا و نیز تحت حمایت فرّه ایزدی وی میداند و این موضوعی است که بوضوح در نقش برجسته های به جای مانده از وی – و نیز سایر پادشاهان هخامنشی – به چشم میخورد. در این گونه نقش برجسته ها – از قبیل نقش برجسته های تخت جمشید و نقش رستم – پادشاه در زیر فرّه ایزدی اهورمزدا که به صورت پرندهای با بالهای گشوده است، ایستاده که به معنی حمایت این فره اهورایی از پادشاه است. در کتیبه های فارسی باستان یا هخامنشی علاوه بر موضوعها و مفاهیم دینی از قبیل: یکتاپرستی، مسامحه دینی و… برخی از ارزشهای اخلاقی نیز به چشم میخورد که بسیار مورد نظر شاهان هخامنشی واقع شده و بر آنها تاکید ورزیدهاند. از جمله مهمترین این ارزشهای اخلاقی میتوان به: حق شناسی، عدل و انصاف، رعایت قانون، راستگویی و پرهیز از دروغ و… اشاره کرد که در برخی از کتیبه های داریوش بر آنها تاکید ورزیده شده، در اینجا به آنها میپردازیم. میدانیم که در جریان سرکوبی گئومات مغ، داریوش با کمک هفت تن از دوستانش نه تنها وی را سرکوب کرد، بلکه توانست بر بسیاری از شورشها نیزغلبه نماید. به همین دلیل، وی به منظور قدر دانی و حق شناسی از آنها و خاندانشان با آوردن نام آنها در کتیبه بیستون ستون چهارم بند ۱۹-۱۸ نام و یاد آنها را برای همیشه جاودانه کرده (شارپ، ۱۳۴۶ : ۷۲-۷۳) و نیز در بند ۴ کتیبه B نقش رستم در این باره میگوید: «مردی که همکاری میکند، او را به جای همکاریاش همان طور پاداش میدهم» (همانجا: ۸۹). علاوه بر این، داریوش نه تنها برای این افراد در دستگاه حکومتی خود جایگاه خاصی در نظر گرفت، بلکه به پادشاهان آینده نیز تاکید نموده که نسبت به این هفت خاندان وفادار باشند.شاید یکی از جالبترین ارزشهای اخلاقی که در کتیبه های داریوش به چشم میخورد، رعایت عدل و انصاف است. وی در این باره در کتیبه بیستون ستون چهارم بند ۱۴ – ۱۳ میگوید: «از آن جهت اهورمزدا مرا یاری کرد که نه من و نه خاندانم دروغگو و بی انصاف نبودهایم. من برابر حق و عدالت رفتار کردم. نه ناتوان ونه توانا را نیازردم. تو که از این پس شاه هستی، کسی را که دروغگو و دراز دست است، دوست مباش و او را سخت کیفر بده!»راستگویی و مخالفت با دروغ از جمله ارزشهای اخلاقی است که نه تنها در کتیبه های داریوش، بلکه در تمام کتیبه های پادشاهان هخامنشی بسیار بر آن تاکید شده و در پایان اکثر این کتیبهها از اهورمزدا خواسته شده است کشور را از دروغ حفظ کند. در این راستا، داریوش دروغ را بزرگترین جرم و گناه میدانست. وی معتقد بود که دروغ باعث نابودی نظم و امنیت کشور میگردد. بهترین نمونه برای این مورد، همانا شورشهای سراسر کشور در آغاز پادشاهی داریوش است.
به نظر داریوش دروغگویی گئومات باعث به وجود آمدن شورشها و ناامنی شده بود و داریوش نیز با یاری جستن از اهورمزدا و کمک هفت تن از سردارانش توانست بر آنها غلبه کند. وی در کتیبه بیستون ستون چهارم بند ۳۰-۱ به شرح بی نظمیهای کشور و نیز آشوبهای حاصله از دروغ پرداخته، به پادشاه آینده تاکید میکند که؛ از دروغ بپرهیز، دوست دروغگو مباش و او را سخت کیفر ده! منابع:
۱.تاج بخش، احمد. (۱۳۵۵). تاریخ تمدن و فرهنگ ایران پیش از اسلام، تهران: دانشگاه ملی.
۲. تاریخ ایران کمبریج. (۱۳۸۵). هخامنشیان، مرتضی ثاقب فر، تهران: جامی.
۳. داندامایوف، م.ا. (۱۳۷۳). ایران در زمان نخستین پادشاهان هخامنشی، روحی ارباب، تهران: علمی فرهنگی، چاپ دوم.
۴. _____. (۱۳۵۸). تاریخ سیاسی – اقتصادی هخامنشیان، میر کمال نبی پور، تهران: گستر، چاپ اول. ۵رجبی، پرویز. (۱۳۸۲). هزارههای گمشده، ج ۱، ۲، ۳، تهران: توس، چاپ دوم.
۶. سامی، علی. (۱۳۴۱). تمدن ایران هخامنشی، ج ۱، شیراز: دانشگاه شیراز.
۷ شارپ، ر.ن. (۱۳۴۶). فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی، تهران: سازمان مرکزی جشنهای شاهنشاهی. ۸ ۰فرای، ر.ن. (۱۳۶۸). میراث باستانی ایران، مسعود رجب نیا، تهران: علمی فرهنگی. ۹ ۰غلامرضائی،علی(۱۳۹۷)۰ مطالب رنگارنگ تاریخ ایران،تهران،دافوس