چاپ مطلب چاپ مطلب

علی محرر: کارخانه های چای از ۲۵ فروردین، آماده خرید برگ سبز چای هستند

علی محررˈ روز سه شنبه در نشستی با مدیران کارخانه های چای استان گیلان در شهرستان املش گفت: تمامی کارخانه های چای باید برای خرید و تولید چای تا قبل از بازگشایی با سازمان چای قرارداد ببندند.81113384-5610381-400x240

وی با بیان اینکه قیمت پیشنهادی برگ سبزچای تاکنون مورد تصویب قرار نگرفته، افزود: پیشنهاد ما برای برگ سبز چای درجه یک حدود دوهزار تومان و درجه دو حدود هزارتومان بوده است.

رییس سازمان چای کشور در ادامه با بیان اینکه ما سه پیشنهاد مشخص برای تنظیم قراردادها به مدیران کارخانه های چای داده ایم، اضافه کرد: پیشنهاد نخست خرید به صورت آزاد توسط کارخانه ها انجام خواهد گرفت که مطابق آن ۴۰ درصد مبلغ برگ سبز را به صورت نقدی کارخانه دار می پردازد و ۶۰درصد مابقی را سازمان پرداخت می کند.

محرر ادامه داد: پیشنهاد دوم اینکه خرید دولتی است که ۴۰درصد را دولت متقبل می شود و ۶۰درصد بعدی نیز به عهده کارخانه دار است.

وی خرید به صورت حق العمل کاری را به عنوان پیشنهاد سوم مطرح کرد که کارخانه ها براساس آن مقدار چایی که تولید می کنند، مبلغی بابت هرکیلوچای به کشاورزان پرداخت می شود.

محرر در ادامه از ردیف بودجه ای که در سال۹۳برای چای مشخص شده است ابراز خوشحالی کرد و افزود: اگر باغداران نسبت به بهزارعی باغ های چای خود هزینه کنند، قول می دهیم هر زمان تسهیلات بهزارعی تخصیص یابد، این تسهیلات به آنها پرداخت شود.

وی گفت: تا کنون دوهزار و ۵۰۰تن انواع کود شیمیایی بین چایکاران توزیع شده است.

محرر همچنین در مورد مقدار چای سنواتی کنونی در انبارها گفت: مقدار۱۰هزار تن از این چای ها تحویل کارخانه ها برای تبدیل به کمپوست شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید طوری چای با کیفیت تولید کنیم تا تبدیل به چای سنواتی نشود، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزارتن چای نیز به کشورهای دیگر صادر شده است.

استان های گیلان و مازندران ۳۲ هزار هکتار باغ چای دارند که به ترتیب ۸۵ و ۱۵ درصد سهم تولید چای کشور را به خود اختصاص داده اند.

هر ساله حدود ۴۰ هزار تن چای خشک از این استان ها به دست می آید و در مجموع ۶۰ هزار خانوار چایکار در گیلان و مازندران از این راه امرارمعاش می کنند.

شهرستان املش در شرق استان گیلان واقع شده است.

About

Check Also

وضعیت نان و نانوایی ها در چابکسر مطلوب است

وضعیت نان و نانوایی ها در چابکسر مطلوب است   به گزارش همای خبر و …