چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرعامل کارخانه برنج در رودبنه گیلان از دولت و نهادهای نظارتی خواستار رسیدگی به وضعیت برنج شد

مدیرعامل کارخانه برنج در رودبنه گیلان از دولت و نهادهای نظارتی خواستار رسیدگی به وضعیت برنج شد

رهاسازی آب به شالیزارهای گیلان نسبت به مازنداران بیش از یک ماه  دیرتر انجام شد واین باعث کاهش قیمت برنج گیلان است

وقتی برنج اختلاطی به نسبت سه به یک با هاشمی گیلان مخلوط می شود و به فروش میرسد، چه کسی باید جلو این تقلب ها را بگیرد

جلو تغییر کاربری اراضی برنج را بگیرید/
دلم برای بازار بدون اتکای برنج و کشاورزان می‌سوزد ؛
این برنج نیست به رنج است

ادارات تعزیرات، استاندارد، غذا دارو و جهاد کشاورزی وظایف خود را در رابطه با برنج انجام نمیدهند/

رضا نجارزاده مدیرعامل شرکت برنج کیان لاهیج (رائیک )از رودبنه گیلان از مسئولان استانی و کشوری خواستار حمایت از برنجکاران گیلان شد.

اختصاصی همای خبر(گیلان) –  نجارزاده گفت: متاسفانه صنعت برنج به حال خود رها شده و نهادهای نظارتی اعم از سازمان غذا دارو ، استاندارد،  تعزیرات ، جهادکشاورزی هیچ یک به تعهدات خود در این حیطه عمل نمی‌کنند.

رضا نجارزاده در توضیحات بیشتر گفت: وقتی برنج اختلاطی به نسبت سه به یک با هاشمی گیلان مخلوط میشود و به فروش میرسد، چه کسی باید جلو این تقلب ها را بگیرد که کشاورز در این میان آسیب نبیند و سود برنج اختلاط شده به جیب دلالان نرود؟!

رهاسازی آب به شالیزارهای گیلان دیر انجام شد/ مازندران در اولویت بود

وی گفت: رهاسازی آب به شالیزارهای گیلان بیش از یک ماه دیرتر از مازندران و در اردیبهشت ماه شروع شد و همین موجب تاخیر برداشت برنج در گیلان شد و نتیجه آنکه مازندرانی ها  دوباره کاری برنج دارند و ما در گیلان نداریم.

نجارزاده با بیان آنکه برنج هاشمی گیلان دارای عطر و کیفیت عالی است گفت:  انواع پرمحصول برنج حاوی کود و سم فراوان هستند که با هاشمی گیلان مخلوط می‌شوند و به اسم هاشمی به فروش می‌رسند.

این کارآفرین گیلانی با این توضیح که برند سازی تولیدات جلو تقلب‌ و اختلاط برنج را می‌گیرد، گفت: ویدیویی از شرق تهران برای من ارسال شد که برنج های اختلاطی خارجی و ایرانی را با قیمتی نازل در کیسه برنج هاشمی گیلان می‌فروختند!

وی گفت:  مگر  چند مرز زمینی در گیلان وجود دارد که جلوی ورود برنج خارجی را نمیتوان  کنترل کرد تا ان را از مبدا در گونی گیلان به نام برنج هاشمی و مرغوب به دیگر نقاط کشور ارسال ننمایند؟

مدیر کارخانه رائیک تولیدات برنج خود را سالانه ۲۰۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این کارخانه سالانه دو الی سه هزار تن سورت ( مرتب سازی و جداسازی دانه های رنگین برنج )  برای مراجعان نیز دارد.

کاش دولت مهار قیمت ها را از روی قیمت برنج الگوبرداری کند!

وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت نمایندگان مجلس از کشاورزان گفت: هزینه کود و تجهیزات و هزینه کارگر و خرج های جاری روز به روز بالاتر می‌رود در حالیکه قیمت برنج هر سال کمتر میشود، کاش دولت مهار قیمت ها را از روی قیمت برنج الگوبرداری کند.

نجارزاده گفت: اینکه کشاورز می‌کارد برنج نیست به رنج است؛  وقتی برای خرید یک پیتزا باید ۵ کیلو برنج بفروشد و برای یک کیلو گردو باید ۱۰ کیلو برنج بفروشد !

مدیرعامل برنج رائیک ادامه داد: متاسفانه سال گذشته استاندار اعلام کرد نمی‌گذاریم یک نیسان برنج از مازندران وارد گیلان شود اما شاهد بودیم که برنج شیرودی با هاشمی گیلان و برنج های خارجی اختلاط شد و بفروش رفت و کار به جایی رسیده که اهالی مازندران می آیند برنج شیرودی مازنداران را در اواخر فصل بهار از گیلان می‌خرند چون اینجا برنج ارزانتر است و از ماه‌های آینده برنج اهواز هم در بازارهای گیلان جولان می دهد و فروخته می‌شود.

وی با ذکر آنکه کارمند پشت میز نشین مشکلات تولید برنج را نمیداند افزود:  باید مشاوران میدانی و آگاه راهکار ارائه دهند و مسئولان با انگیزه برای اجرای راهکارها وارد عمل شوند.

مدیر عامل رائیک در بحث ناترازی برق گفت:  این قطعی ها ، صنایع استان را بیچاره کرد!!!
قطعی برق کارخانه های برنج در ماه هایی از سال است که کارخانه باید ۲۴ ساعته کار کند اما شهرک های صنعتی دو روز و در دیگر کارخانه ها تا چند ساعت در روز  برق ندارند و باید هزینه های جاری و حقوق کارگران را  پرداخت کنند و علاوه بر آن خاموشی ناگهانی دستگاه‌ها سبب افت کیفیت برنج و خرد شدن آنها میشود.

خوب خشک نشدن برنج باعث ایجاد شپشک میشود/

مدیرعامل کارخانه رائیک در توضیح تولید برنج مرغوب گفت: پیش از سفید کردن برنج در کارخانه، به شلتوکها باید چندین  روز فرصت خشک شدن داد و برنجی که خوب خشک نشود پس از چند ماه شپشک می‌زند.
نجارزاده گفت: متاسفانه اکثر کارخانه های گیلان نوسازی نشده اند و دستگاه‌های قدیمی ۱۵ درصد خردی برنج دارند که آمار بالایی است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: مدتی مجوز سیب سلامت داشتم اما به دلایلی ادامه ندادم زیرا با بنده که ماهی چندین میلیون بابت ازمایشهای اجباری پرداخت می کردم برخورد میشد و بدون مجوزها در صورت تخلف پاسخگوی هیچکس نبودند! این مضحک است.

این کارخانه دار در ادامه با اظهار آنکه خاک برنجکاران از سوی سازمان جهاد کشاورزی کنترل کیفیت نمی‌شود و بسیاری کشاورزان کودهای تکراری به زمینهای خود می افزایند اظهار کرد: رزق این استان برنج است اما بیشتر کشاورزان همچنان مانند پدران خود کشاورزی میکنند.

انتهای پیام/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *