چاپ مطلب چاپ مطلب

“مدیرکل شیلات گیلان مطرح کرد: بیشترین تعداد مزارع خاویاری کشور در گیلان است

“مدیرکل شیلات گیلان مطرح کرد:

بیشترین تعداد مزارع خاویاری کشور در گیلان است

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه بیشترین تعداد مزارع خاویاری کشور در گیلان است و با تاکید بر ظرفیت شیلاتی این استان برای جهش تولید در برنامه هفتم توسعه، گفت: از افزایش تولید در سطح تا بالا بردن کیفیت تولیدات با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و توجه ویژه به تولید و تکثیر ذخایر اقتصادی دریای خزر از جمله این ظرفیت‌ها هستند.

 

برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد. این برنامه شامل ۲۲ فصل و ۷ بخش مختلف است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی را شامل می‌شود که در این بین؛ استان گیلان به لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های شیلاتی می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف این برنامه در حوزه آبزی‌پروری و اقتصاد دریامحور برنامه پنج ساله هفتم داشته باشد.

 

در همین راستا کوروش خلیلی، مدیرکل شیلات استان گیلان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، میانگین رشد در حوزه شیلات ۵.۵ درصد در نظر گرفته شده، اظهار کرد: در استان گیلان برای رسیدن به این رشد علاوه بر برنامه‌های کوتاه مدت باید مگاپروژه‌ها را نیز مورد توجه قرار دهیم.

 

وی با اشاره به ۱۱ هزار هکتار اراضی آبی که در حوزه شیلاتی گیلان مورد استفاده قرار دارد، گفت: با توجه به برنامه امنیت و اقتدار غذایی؛ این استان رتبه و جایگاه خاصی در حوزه تولید محصولات شیلاتی دارد.

 

گیلان در برنامه هفتم می‌تواند جایگاه اول تولید ماهی گرمابی کشور را داشته باشد

 

خلیلی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت در حوزه تولید ماهیان گرمابی از جمله رویکردهای شیلاتی در گیلان است، تصریح کرد: با توجه به مزیت و نقاط قوت استان گیلان همچنین متراکم‌سازی که منجر به افزایش تولید می‌شود در طول برنامه هفتم توسعه می‌توانیم جایگاه اول کشور را در تولید ماهی گرمابی را داشته باشیم.

مدیرکل شیلات گیلان تصریح کرد: با توجه به حجم اعتبارات در تامین نهاده‌ها، توسعه متراکم سازی مزارع گرمابی قطعاً بیشتر از میانگین برنامه هفتم توسعه می‌توانیم جهش تولید داشته باشیم و با توجه به اقدامات صورت گرفته پیش‌بینی رشد تولید دو برابر میانگین برنامه توسعه را خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش ماهیان سردآبی نیز در انتهای برنامه هفتم توسعه یک مسیر افزایشی برای استان در نظر گرفته شده که با توسعه مزارع حد واسط و افزایش پرواربندی می‌توانیم به آن برسیم.

 

خلیلی با اشاره به افتتاح واحد ۵۰۰ تنی رضوانشهر، تصریح کرد: فعالیت این واحد توانست فاصله‌ای که در مسیر تولید ماهیان سردآبی داشتیم را پوشش دهد و تولید در این واحد به تنهایی بیش از ۱۰ درصد تولید سردآبی کل استان است.

مقام اول گیلان در توسعه و تولید ماهیان خاویاری پرورشی

 

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی بسیاری از واحدهای تولید ماهیان سردآبی گیلان دچار آسیب شدند، تصریح کرد: تقریبا تمام آن واحدها به سمت مزارع خاویاری تغییر کاربری و بهره‌برداری دادند و استان گیلان امروز در توسعه و تولید ماهیان خاویاری پرورشی مقام اول کشور را دارد.

 

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه با توسعه پرورش و تولید ماهیان خاویاری، در واقع ذخیره و صید این ماهیان را نیز توسعه می‌دهیم، گفت: طبق آخرین آمار صید و برداشت ماهیان خاویاری از دریای خزر تا سال‌های قبل از ۲۰۰۹ تا ۳۵۰ تن بود بعد هم که ممنوعیت صید اعمال شد و عملا صیدی در دریا به طور مجاز نداریم.

 

وی افزود: کما اینکه در زمان قبل از فروپاشی شوروری سابق سالانه رهاسازی بیش از یکصد میلیون قطعه خاویاری در دریای کاسپین رخ می‌داد که عملا الان دیگر توسط آنها اتفاق نمی‌افتد سهم ما هم با توجه به اعتبارات ملی و توان مراکز، کمتر از دو میلیون قطعه در انواع ماهیان خاویاری است با شرط اینکه مولدین آن تامین شود.

 

خلیلی گفت: این در حالی است که هم اکنون بیش از ۳۰۰۰ تن تولید ماهیان خاویاری در مزارع گیلان داریم و بیشترین تعداد مزارع خاویاری کشور در گیلان است و طی دو سال گذشته در برنامه کوتاه مدت عملیاتی مزارع غیر فعال گیلان با تغییر پروانه بهره‌برداری به این سمت رفتند و تعداد مزارع به نسبت دو سال قبل با رشد صد درصدی مواجه شد و این نشان دهنده توسعه در این حوزه  شیلاتی است.

 

مدیرکل شیلات استان گیلان تصریح کرد: برخلاف تفکر از بین رفتن این ماهیان، امروز ذخایر خوبی داریم که بیشتر آن به دست مردم و سهم مردم است.

 

خلیلی با تاکید بر اینکه فرآوری همچنین توسعه بازار، موتور محرکه اصلی تولیدِ بیشتر است، افزود: توسعه بازار قطعا باعث ترغیب آبزی پروری برای تولید بیشتر می‌شود؛ نهایتا افزایش تولید در واحد سطح برای تولیدکنندگان فقط در استفاده از تکنولوژی‌های روز و است

خلیلی تاکید کرد: از جمله اقدامات عمرانی انجام شده در سایت یک‌صد هکتاری کیاشهر احداث و به سرانجام رساندن دریچه‌ها و کانال‌های ورودی و خروجی برای استخرها، برق‌رسانی و انجام زیرساخت‌های آبرسانی را می‌توان نام برد.

 

وی افزود: نهایتاً با جذب اعتبار نهایی بتوانیم این واحد را با ظرفیت تا ۵۰ درصد وارد مدار کنیم تا به عنوان مرکز چهارم بازسازی ذخائر استان گیلان بتواند در حاشیه سفیدرود فعالیت‌های مورد نیاز را داشته باشد

About مدیر خبر1

Check Also

جلسه عادی اعضای شورای اسلامی شهر لنگرود باحـضور شـهردار و شهروندان به منظور بررسی و رفع مـشکــلات در اتــاق جــلسـات شــورا بـرگـزار گــردیــد

جلسه عادی اعضای شورای اسلامی شهر لنگرود باحـضور شـهردار و شهروندان به منظور بررسی و رفع مـشکــلات در اتــاق جــلسـات شــورا بـرگـزار گــردیــد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *