چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ برای تحقق سیاست‌های اقتصاد دریامحور مجتمع بندری انزلی باید به ریل مجهز شود

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

برای تحقق سیاست‌های اقتصاد دریامحور مجتمع بندری انزلی باید به ریل مجهز شود

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان عنوان کرد: تحقق سیاست‌های اقتصاد دریامحور و توسعه اقتصادی استان و کشور در گرو اجرای صحیح این سند است و برای تحقق آن مجتمع بندری انزلی باید به ریل مجهز شود.

 

به گزارش همای خبر، به نقل از پایگاه خبری کیمیای شمال حسین یونسی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در نشست خبری که مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد ، اظهار داشت: اداره کل بنادر و کشتیرانی استان گیلان به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی همیشه در سطح استان و کشور پاسخگوی اصحاب رسانه بوده است و قطعاً رونق اقتصادی با حضور شما‌ خبرنگاران شکل خواهد گرفت .

 

یونسی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان یک کار بین المللی است افزود : در حال حاضر ۱۲ کشتی در بندر انزلی داریم که حداقل ۸ کشتی خارجی است بنابراین کار ما فقط داخلی نبوده و یک کار بین المللی است که خبرنگاران با انعکاس عملکرد این سازمان نقش مهمی در زمینه آگاهی بخشی در خصوص این حوزه ایفاء می‌کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه بندر انزلی قدیمی ترین بندر اقتصادی کشور است ، گفت: بندر انزلی قدمتی بیش از سیصد سال دارد و ما وظیفه داریم این بندر را همانگونه که از سیصد سال پیش بوده حفظ کرده و به گونه ای ادامه دهیم تا نسل های آینده نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به سیاست های کلی توسعه دریامحور اشاره و تصریح کرد: آبان ماه سال گذشته سندی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که سند بسیار مهمی در رابطه با سیاست های کلی توسعه دریا محور است .

 

وی در ادامه اضافه کرد: تحقق سیاست‌های اقتصاد دریامحور و توسعه اقتصادی استان و کشور در گرو اجرای صحیح این سند است و برای تحقق آن مجتمع بندری انزلی باید به ریل مجهز شود.

 

وی در ادامه گفت: این سند فقط متوجه اداره کل بنادر نبوده و خیلی از سازمان ها مانند بانک ها ، شیلات، جهاد کشاورزی ، میراث فرهنگی و گردشگری و… را در بر گرفته که باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

 

حسین یونسی سازمان بنادر و دریانوردی را یکی از سازمان های تاثیر گذار در توسعه دریا محور دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در استان گیلان توسعه دریا محور داشته باشیم باید در این راستا قدم برداشته و در جهت رفع موانع اقدام کنیم.

 

وی در ادامه گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در مجتمع بندری انزلی ۱۰ میلیون تن ظرفیت داریم که از این مقدار سال گذشته حدود دومیلیون تن استفاده کردیم و امیدواریم امسال بتوانیم به دو و نیم میلیون تن برسانیم.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: اکنون بر ما تکلیف است با استناد به این سند رشد کرده و رونق اقتصادی داشته باشیم و در این راستا دو راهکار بسیار مهم را باید انجام دهیم ؛ یکی ریل است که اکنون به بندر کاسپین رسیده و کار بسیار خوبی بوده است چون معنا ندارد که ما بندر داشته باشیم اما ریل نداشته باشیم  و دیگری احداث کمربندی خمام – امام زاده هاشم است .

 

یونسی در ادامه افزود: حجم بارهایی که به بندر می آید بسیار بالا بوده و بیش از دو میلیون تن است و برای مدیریت کالاهایی با حجم بالاتر نیاز به مدیریت داریم که یکی داشتن ریل است.

 

وی با اشاره به اینکه داشتن ریل بسیار مهم است مطرح کرد : ۱۴ کیلومتر ریل گذاری تا بندرانزلی نیاز داریم که با این اقدام می توانیم سند توسعه دریا محور را به خوبی محقق کنیم.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به بند ۸ سیاست های کلی اشاره و تاکید کرد: در این بند افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی (دریایی، ریلی و جاده ای) تاکید شده است.

 

وی با بیان اینکه بندر انزلی با ۱۷ پست اسکله ، ده میلیون تن ظرفیت دارد ، اضافه کرد: بندر کاسپین با  پنج پست اسکله ، یک و نیم تا دو میلیون تن ظرفیت دارد و بندر آستارا یک میلیون تن ظرفیت دارد.

 

یونسی با تاکید بر اینکه هر کجا بندر ساخته شده ریل نیاز است یادآور شد: تالاب انزلی یکی از زیست ‌بوم‌های ارزشمند جهان است که در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسید که حدود ۱۵ هزار هکتار مساحت تالاب انزلی عنوان شد اما حدود ۹ سال پیش بر اساس پیش بینی ها مساحت تالاب بندر انزلی را افزایش و ۲۵ هزار هکتار عنوان کردند.

 

وی افزود : بر اساس این افزایش امکان ایجاد ریل در محدوده این بندر به دلیل مخالفت‌های محیط زیستی امکانپذیر نبود که امیدواریم در دولت جدید با اتخاذ تصمیمات درست این مشکل به صورت کارشناسی حل شود تا انشاالله ریل به مجتمع بندری انزلی وارد شود.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه ورود ریل به بندر انزلی دو حسن دارد اظهار داشت: هر کسی که وارد گیلان شود حتما از بندر بازدید می کند و ریل در این راستا قابلیت باری و مسافری دارد که می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

 

یونسی در ادامه با بیان اینکه روزانه حدود سیصد کامیون به بندر انزلی ورود می کنند ، گفت: مشکل دیگر ما جاده است چون بر اساس دو میلیون تن کالا به  سیصد کامیون نیاز است اما اگر ظرفیت کالا به هشت میلیون تن برسد به ۱۲۰۰ کامیون در روز نیاز است که سبب قفل شدن ترافیک رشت تا انزلی خواهد شد .

 

وی اضافه کرد: چرا باید با وجود دو بندر در انزلی کامیون های ما از رشت عبور کنند ؟ چرا نباید یک کمربندی از خمام به امام زاده هاشم داشته باشیم ؟

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر اینکه جاده خمام به امام زاده هاشم از ریل هم مهم تر است تصریح کرد: با احداث جاده خمام – امام زاده هاشم می توان رونق اقتصادی ایجاد کرد که فقط برای شهر بندر انزلی نیست ضمن اینکه گره ترافیکی رشت را نیز نجات خواهد داد .

 

وی در پایان تاکید کرد : نمی توانیم از اجرای سیاست های کلی توسعه دریا محور حرف بزنیم ولی دو مشکل ریل و جاده را حل نکنیم چون می تواند به اقتصاد استان و کشور کمک کند و به دلیل اینکه در مسیر اصلی کریدور شمال به جنوب هستیم ، بحث ترانزیت بسیار راهگشا خواهد بود

 

About مدیر خبر1

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …