چاپ مطلب چاپ مطلب

نامه هایی برای پسرم و همه ی “سعید”ها و ” سعیده ” های این دیار ….(۳)/جلال میرزاآقایی

اختصاصی همای گیلان:تحلیل و درک حقایق هستی و عالَم پدیده ها و تاثیر بنیان های فکری در شکل گیری آنچه که در ذهن و احساس تو ، بنام حقیقت تجلی یافته بیشتر مرهون و ملغمه ای از حوادث بیرونی و پیرامونی می باشد .

تحول حوزه های نظری و ذهنیت پویا ، شکل و شماتیکی از مباحث و حوادث را در ضمیر ناخود آگاه شکل می دهد که خلاصی و تبیین فحص فلسفی از آن، سالها طول می کشد .ترکیب و تذهیب واژه ها و همراهی گام به گام و مفهومی آن با هر چه رنگ و بوی حقیقت و احساس را معنی می بخشد ، از ابتدایی ترین دغدغه های بشریت از صبح روز حیات بوده است و آنچه همه تاریخ را گاهی تیره و مات و حتی خونین کرده ، نشا و نشاندن واژه هایی بوده که از درون رنگ احساس و در برون جلوه ی از حقیقت داشته و بخشی از تاریخ در تطبیق و تشریح این دو ، سپری شده است تا جاییکه متفکر بزرگی چون “فروید “برای بیان و تبیین فلسفی ی حقیقت از شمایل احساسی ، کمک می جوید .او گفت :
” تمدن از آنجا آغاز شد که انسان به جای سنگ ، کلمه پرتاب کرد ”
زیباتر از این نمی شد که رابطه بین احساس و حقیقت را بیان کرد .

آری پسرم ،

تا به حقیقت ” زیبایی” نایل نشوی به زیبا شناسی روح و روان و همه ی جلوه های هنری ی مترتب به آن نخواهی رسید و باز بودن دریچه و پنجره ی حقیقت است که جلوه های دلنشین طبیعی و طبیعت بیکران در ضمیر تو شکل می گیرد که مسیری تابع و بی انتها می باشد .
همه ی اکتشافات هنری و خلق زیبایی های آن در قالب شعر و هنر و طراحی و معماری و ظرافت قلم و آنچه که مسطّر می کند ، بدون شناخت حقیقت و واقعیت ذات ، غیر ممکن می باشد .
حقیقت نهفته در ذات فلسفه ی هستی و آفرینش ، روح جستجوگر را در مسیر یافتن و دست یافتن سوق می دهد و زیبایی این اشتیاق و خلق جلوه های آن ، خالق دیگری را به میان و میدان این گارگاه آفرینش می کشاند که یکی حقیقت را به ذات می برد و دیگری هنر و احساس را از ذات ، منشا می گیرد .
هنر ، چیزی بجز بیان فلسفی ی احساس نیست که روحی کاووشگر آنرا تذهیب و نظم و نثر و نشر داده است که گستره ی آن در حوزه های متفاوت ، نمایان شده است که در نامه ی بعدی بدان اشاره خواهم داشت . تحولات روحی و تغییرات انضمامی طبیعت انسان و انسان طبیعی را که همه ی بستر تاریخ را پوشانده و وجوه متفاوت حوزه های فکری که هر دم به زایمان هنری و خلق توانایی بشر پرداخته و نظم و خلق را عجین و به کلاس درس تاریخ برده است .آوای بتهوون و آثار شکسپیر و وو ، چون به هنر ” زر اندود”شده اند و زیبایی احساس را به ذات فلسفی کشانده اند ، دوام یافته و می یابند و می پایند …..

ادامه دارد ..

جلال میرزااقایی

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت در عصر پلتفرم، جامعه ایران …