چاپ مطلب چاپ مطلب

نسل دیجیتال و فروپاشی یک انقلاب

 

صدای پا و تغییرات جدی را ،باید جدی گرفت .پایوران اندیشه های انقلاب و انقلابیگری با چهل سال فرصت ،متاسفانه کار نامه قابل قبولی در نزد مردم نداشته و ندارند . با فرصت سوزی از دوسوی حواریون و وارثان انقلاب ،بسیاری از پتانسیل ها از بین رفته و توده های سرخورده از تحقق امید ها و آرزها ،اینک خواستار تحولی عظیم در راستای احقاق حقوق اساسی و سیاسی و اجتمایی و …می باشند و اشتباه فاحش آنجاست که صورت مسئله را با انکار و ایضا و یا سرکوب ،بخواهد حل شود .
اینک وقت آن رسیده است که آشتی ملی و گفتگوهای اساسی و ورود نخبگان و شکستن دایره بسته حاکمیت را آغاز و گوش ها را آماده برای شنیدن صدای موجی که فارغ از همه دغدغه های انقلابیون و فعالین سیاسی و اجتمایی و فرهنگی بلندشده ،کنیم و این همان صدایی است که ناپلئون بناپارت از شنیدن آن وحشت داشت .
با اینهمه محدودیت و محرومیت و فساد ساختاری و بیکاری و فقر و تنگدستی ونبود آینده ای روشن ،چگونه می توان دنیای آنها را ساخت و به آینده امید وارشان کرد؟ توان اساسی ملی را در برزخ روابط و تصمیم قدرت های بزرک جهانی هزینه کردن و عمق استراتژیک که همانا ،رابطه دموکراتیک بین حکومت و مردم را نادیده گرفتن،خطای تاریخی و غیر قابل جبران می باشد.
هیچ طبقه ا ی و هیچ انقلابی ،بدون حاکم کردن ساختار دموکراتیک ،توان احقاق خواسته های اجتمایی و سیاسی و اقتصادی و….جامعه خویش را ندارد و دینامیک حرکت های اجتمای ،سرانجام دو سوی نامتجانس مردم و حکومت را روبروی هم قرار می دهد و اگر حاکمیت به سرکوب روابط دموکراتیک بپردازد ،بناچار برای بقای خویش به بیگانگان متوسل خواهد شد که متاسفانه متحمل هزینه های نجومی خواهد شد و جامعه بسوی فقر و فلاکت و سرانجام صدای اعتراضش بلند خواهد شد و رویداد دی ماه سال گذشته در همین راستا قابل تحلیل می باشد .
نهاد های ملی و مردمی و محلی و قومی و فرهنگی و هنری و انجمن های غیر حکومتی و دانشجویی و کانون های صنفی و گار گری و معلمی و ….اگر به هر دلیلی امکان فعالیت و سیاست ورزی که ذا ت آنهاست، را از دست بدهند و یا ازآنها سلب شود ،ریه های تنفسی بقا حاکمیت مسدود خواهد شد و این اصل بقا و دیا لکتیک علمی حرکت های اجتمای است .

در مناسبات و روابط پیچیده دولتها و کشورها و گفتگو ها و اهرم ها برای حفظ منافع ملی ، هیچ اهرمی قویتر از نظام دموکراتیک ،در گفتگوی متقابل نیست و نمونه بارز آن ،نقش دو کره در جهان امروز می باشد.بقول میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی :
“در دنیای امروز و فردا ،کشوری ابر قدرت است که ضریب رشد اقتصادی اش بالا باشد ،مانند کره جنوبی ونه زراد خانه های بزرگ .”
وضعیت بغرنج و پیچیده امروز کشور ما نگران کننده است و اولین گام برای برون رفت ،شروع گفتگو ها و آشتی ملی و آزاد کردن شخصیت های ملی و همه زندانیان عقیدتی و فکری و اقلیت های قومی می باشند که خود بنوعی در پیوند و همبستگی ملی ،اهمیت بسزایی دارند .

حذف دایره خودی و غیر خودی و ورود نخبگان و اندیشمندا ن و شخصیت های ممتاز ملی و میهنی به حلقه تصمیم گیرا ن کلان کشور و برگزاری انتخابات، بدون نظارت استصوابی و با مترو معیار های دموکراتیک و جهانی و با نرم حقوق بشری ، ضرورتی حیاتی می باشد .
ایرانی، با ساختار دموکراتیک و مطابق عرف و تعریف ادبیا ت سیاسی ،باطل السحر همه دسیسه هایی است ک چشم طمع به این آب و خاک دوختند و تنها امید شان به همین شکاف بین مردم و حاکمیت می باشد .پر کردن این شکاف وظیفه ملی و میهنی و دینی همه مسئولا ن ریز و درشت در حلقه حاکمیت می باشد که فردا هیچ عذری را تاریخ نخواهد پذیرفت.

 با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …