چاپ مطلب چاپ مطلب

نظریه مهم درباره ریس حمهور رئیس جمهور محبوب من کیست؟!

۵نظریه مهم درباره ریس حمهور
رئیس جمهور محبوب من کیست؟!

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات ،دانشجوی حقوق قضایی مدرس و استاد دانشگاه

یادداشت از مهندس حسین جمالی

*۱️⃣*  انسان باید در زندگی در خدمت حقیقت، زیبایی و خیر باشد.
افلاطون در کتاب جمهوری و دیگر رساله هایش بسیار به این سه مفهوم اشاره کرده است. اینکه یک رئیس جمهور باید این سه مشخصه را داشته باشد به این دلیل است که
اولا حقیقت باعث می شود از تک بعدی شدن جامعه و هژمون شدن یک تفکر بر جامعه جلوگیری کند. وقتی رئیس جمهور در پی حقیقت باشد، کسی را بخاطر اختلاف عقیده، از جامعه حذف نمی کند یا روزنامه نگاری را در زندان نمی اندازد و…
. دوما وقتی رئیس جمهور در جستجوی زیبایی باشد، زیبایی در او نفوذ می کند و افراد جامعه را به زیبایی، دوستی، عشق و مهر دعوت می کند و خودش زمینه ی آن را فراهم می کند.
سوما وقتی در جستجوی خیر باشد، درد و رنج مردم را خاری در قلب خود احساس می کند. اگر کودکی در کشور محروم از تحصیل است یا جوانی بخاطر شکست ها و ناکامی های پی در پی خودکشی می کند، گویی فرزند خودش خودکشی کرده یا از تحصیل باز مانده.
*۲️⃣*  هایدگر در کتاب “شعر، زبان و اندیشه ی رهایی” می گوید poetic(به معنی شاعرانه ) در انگلیسی از کلمه ی poesis در یونانی گرفته شده است. و اندیشه ی اصیل، اندیشه ی شاعرانه است. پوئسیس یعنی خلق کردن و آفرینش…آفرینشِ یک جهان برای زندگی…
هایدگر می گفت برای سکنی گزیدن در عالم، ما باید نگاه شاعرانه داشته باشیم. منظور او این نیست که نگاه رمانتیک و رویایی داشته باشیم. بلکه او در نگاه شاعرانه معتقد است، ما جهان را جایی برای مصرف نمی بینیم و موجودات را صرفا ابزاری برای رفاه نمی دانیم. رئیس جمهور باید چنین نگاهی داشته باشد تا دریاچه ها، رودها، جنگل ها، مزارع و درکل محیط زیست، را برای منافع نابود نکند.
او باید اهل خواندن فلسفه و ادبیات باشد تا روح او حامل این اندیشه باشد. و در منش او ریزش کند تا کشور را جایی برای زندگی کند نه بیابانی برهوت که نخبگان از آن فرار کنند.

*۳️⃣* رمز موفقیت حکومت های خودکامه این است که با فریب و ایجاد ترس مردم را به این سو و آن سو می کشاند و از عنوان مذهب استفاده می کنند. رئیس جمهور باید زمینه ای ایجاد کند که مردم بر اساس شجاعت هم از حق خود و هم از حق دیگران،بدون ترس دفاع کنند. نه اینکه اگر تعدادی اعتراض کردند بر آنها انگ بی دینی بزند و دسته ی دیگری از مردم را از شر آنها بترساند!
در چنین جامعه ای اخلاق، مبتنی بر ترس رعایت می شود و البته بی اخلاقی در لباس مذهب پنهان می ماند. که به مرور روان و شخصیت افراد جامعه به ریاکاری و فریب عادت می کند و چیزی از فرهنگ، تاریخ و اصالت باقی نمی ماند.
رییس جمهور باید، خواستِ جمهور مردم را بخواهد و هیچ چیزی را جز حقیقت، آزادی و اخلاق، مقدس نداند. هیچ مذهبی مقدس نیست…تنها زندگی و جان انسان ها مقدس است و حقیقت، آزادی و اخلاق نیز چون در خدمت زندگی هستند، مقدس اند.
*۴️⃣*  سرچشمه ی شکوفایی هر انسانی در وجود خودِ اوست. هیچ کس در جامعه حق ندارد، مانع شکوفایی استعدادهای مردم شود. هگل در کتاب  “فلسفه ی حق” می گفت ” بزرگترین رسالت یک دولت، شکوفایی استعدادهای مردم اش است.” بنابراین هیچ کسی حتی رئیس جمهور حق ندارد تعیین کند چه کسی چگونه زندگی کند و مردم را محدود کند. چرا که برخورد قهری، منجر به خاموشی سرچشمه ی وجود افراد می شود و به مرور جامعه با افسردگی، پوچی، خودکشی و بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی مواجه می شود. رئیس جمهور باید بداند در چنین جامعه ای هر انسانی مقدس است و زمینه ای برای زندگی شاد و مطلوب ارائه کند. بدون توجه به جغرافیا، نژاد، دین، فرهنگ و…
*۵️⃣* رئیس جمهور باید حد اقل به ۵ دانش آشنا باشد. فلسفه، روانشناسی، ادبیات، سیاست و حقوق…

اگر کسی ادعای ریاست جمهوری کرد اما از دانش فوق بهره ای نبرده بود، فریب کار است. و بدون تردید اگر جامعه ای در بحران به سر می برد، رئیس جمهور آن و مسیولین آن، از دانش های فوق بهره ای نبرده اند.
کسی که بدون تسلط بر دانش های فوق ادعای حل مشکلات می کند، یک دیکتاتور بالقوه است. او بر اساس خواست و سلیقه ی شخصی عمل خواهد کرد و بدون تردید هرکسی با او مخالف باشد را حذف می کند.
گاهی این اتفاق زودتر از ریاست جمهوری می افتد. مثلا روزنامه نگاری را قبل از شروع انتخابات می گیرند تا مبادا بی سوادی او را بر ملا کند!!
حالا شما خودتان ببینید از کاندیدهای گذشته و حال کدام یک چنین نگاهی به جامعه دارند.
مدرس و استاد دانشگاه
*✍️* مهندس حسین جمالی
ازدیارگیل و دیلم سیاهکل
Hossein.jamali1214@gmail.com

About نسرین عشقی

Check Also

هشت خصوصیت/ نوزده توانایی یک رئیس جمهور

هشت خصوصیت/ نوزده توانایی یک رئیس جمهور یادداشت از مهندس حسین جمالی استاد ومدرس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *