اختصاصی همای گیلان، استان های تهران و البرز؛
۲۰درصدجمعیت ایران را دارند.
خودرو ها،راه ها،فرسوده اند.
امکانات آمد و شد همگانی؛
به شدت کم است.
?تحریم زیاد و صادرات نفت کم.
اعتراضات گسترده در حاشیه
شهرهای تهران،البرز،اصفهان،
خوزستان و…،به ما نشان داد
که مردم این نواحی،در
فشار مضاعف هستند.
گرانی بنزین،فشار اجتماعی را
شعله ور تر ساخت.
آتش های زیر خاکستر،۲۰سالی
است که درایران،پیشینه دارد.
حوادث اسلامشهر و
قزوین(۱۳۷۵)و دیماه ۹۶
نمونه های اقتصادی،
این اعتراضات است.
همواره اعتراضات،شورش ها و
انقلابات،در هر کشوری منشا
داخلی دارد و<تعیین کننده>اند.
خارج نشینان هم<نقش موثر>.
بیشتر حکومت های در حال
توسعه؛چون به اعتراضات
قانونی و در کادر قانون
اساسی،باورندارند.
اعتراضات مسالمت آمیز؛به
خشونت کشیده شده است
تا یادآور شوندکه آزادی
اعتراضات،همواره مورد
سوءاستفاده استعمارگران
و بازیخوردگان داخلی،
قرار گرفته است!
در صورتی که درقانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران،حق
اعتراضات مسالمت آمیز،به
رسمیت شناخته شده است.
?افزایش قیمت بنزین?
《⭕️دولت های اول تا
چهارم(۱۳۵۸ تا۱۳۶۷خ)،
۲۰۰درصد رشد.
(یک تومان شد۳تومان)
⭕️دولت های پنجم و ششم
(۱۳۶۸تا۱۳۷۶خ)۴۳۳درصد.
(۳تومان شد۱۶تومان).
⭕️دولت های هفتم و هشتم
(۱۳۷۶تا۱۳۸۴خ)۴۰۰درصد.
(۱۶ تومان شد۸۰تومان)
⭕️دولت های نهم و دهم
(۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲)۵۸۸درصد
(۸۰تومان شد۴۰۰ تومان
سهمیه و آزاد۷۰۰تومان)
⭕️دولت های یازدهم و
دوازدهم(۱۳۹۲ تا۱۳۹۸خ)
۴۰۹ درصد رشد.》
(منبع:گفتمان اقتصادی)
۱۳۹۳قیمت بنزین۱۰۰۰ تومان.
۱۳۹۸سهمیه ۱۵۰۰ تومان و
آزاد ۳هزار تومان.
افزایش قیمت بنزین در این
هوای سرد و وارونه،یک
ضرورت است.همانند بیرون شدن<<آدم>>از<بهشت اولیه>.
⭕️گران شدن”بنزین سهمیه ای”
به۱۵۰۰تومان و آزاد به۳۰۰۰تومان⭕️
اگر مصرف روزانه بنزین را
کاهش ندهد.به ما می گوید
که مصرف بنزین خانوار ها؛
در این مقطع زمانی مانند
“نان بربری”؛”بی کشش”است.
قطعا طبقه کم درآمد جامعه
به مترو و اتوبوس؛بیشتر،
روی خواهند آورد.اما اگر
ظرفیت ناوگان عمومی کشور
بیشتر و با ظرفیت تر نشود.
تاثیر این سهمیه بندی و افزایش
قیمت بنزین ناچیز خواهد بود.
از سوی دیگر در یک جامعه به
شدت طبقاتی مانند ایران،
طبقه سرمایه دار با بنزین
۳هزارتومانی بهتر و بیشتر
می تواند درخیابانهاو بیابانها،
جولان دهد و مصرف بنزین
را بالاتر ببرد و این “نقض
غرض”در امر سهمیه بندی و
دو نرخی شدن آن است.
به نظرم دولت می بایست،
درآمد ماهانه دهک های۱تا۳
( درآمد های حداکثر
۲میلیون تومان در ماه)
را،۲۰۰هزار تومان و
دهک های ۴ تا ۶
(درآمد۲ تا۵میلیون تومان)
را،۱۰۰ هزار تومان بالا می بُرد.
(به صورت سرانه)
البته با توجیه و تفسیر در
رسانه ها،تا مردم باور کنند
که افزایش قیمت بنزین
برای پاکیزگی کلانشهرها،
خیلی واجب است.
خصوصا کودکان،کهنسالان و
بیماران هم بتوانند<<نَفَس
راحت>>کشیده و از زندگی
یکبار مصرف،بهره مند شوند.
⭕️در این میان،سیاستمداران،
انقلابیون و روشنفکران
(داخل و خارج کشور)
و موافقین و مخالفین
افزایش قیمت بنزین؛
با گران شدن قیمت بنزین؛
برخورد سیاسی و اقتصادی
کرده اند.
در مورد سوخت،فقط باید
برخورد بهداشتی و تندرستی
کرد و همواره گفت:جان
یک انسان از بقای یک
حکومت هم،با ارزش تر است.
در حاشیه ی کلانشهر ها،
طبقه ی کم درآمد بسیاری
زندگی می کنند و مجبورند
مسافت های ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری
را در صبح و شب رفت و آمد نمایند.کمبود آمد و شد
همگانی(مترو و اتوبوس)
سبب افزایش هزینه آمد و شد
آن هاخواهد شد.
⭕️چنانکه دیدیم؛بیشتر
اعتراضات هم در حاشیه
کلانشهر هابوده است.
چون دولت در کوتاه مدت
نمی تواندآمد و شدهمگانی
را توسعه دهد باید یارانه
سوخت این ها را به
صورت”سرانه ی ماهانه”
به۲۰۰هزارتومان ارتقا دهد
تا با واقعیت زندگی،سازگاری
داشته باشد.
باید یادبگیریم که به قانون
اساسی باز گردیم و آنرا در
عمل اجرا کنیم.
⭕️نسبت دادن، معترضین به
آشوبگران و اغتشاشگران،
واژه ای ناجوانمردانه است.
برجسته کردن خارج نشینان
هم رفتاری نخ نما شده است.
هیچ آدم عاقل یا حکومت
عاقلی حق ندارد تا زمانی
که درآمد یک ملتی را زیادتر
نساخته ، مالیات یا عوارض را
بیشتر کند.
❇️فلسفه علم اقتصاد از
سپیده دم تاریخ تا کنون،
فقط و فقط؛ استقرار
عدالت بوده است و بس.
قرآن هم،بعثت انبیا را؛
“قیام به قسط”،مردم
دانسته است
(سوره حدید)
⭕️مردم و حکومت ایران
بایدانصاف را رعایت کنند.
گران شدن سوخت به طور
اعم یک ضرورت سالیانه است
و متناسب با نرخ تورّم سالیانه.
افزایش حقوق و دستمزد آحاد
مردم ایران هم یک ضرورت
سالیانه است.
کمک های بلا عوض به
دهک های۱ تا ۳جامعه
(بالای۶۰سال روستاها و
شهر ها)،هم یک ضرورت
سالیانه است.
¤سرشک¤
۴ آذر۱۳۹۸
با کانال همای خبر همراه باشید