چاپ مطلب چاپ مطلب

هفته معلم بر آموزش دهندگان و جویندگان دانش خجسته باد / علی رحیم پور ، دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: *ای معلم ای نوا چون  ساز نی *
ای که تعلیم می دهی در راز نی*
یک زمان فردوس توس با جان پاک *
پارسی افشان در این افسرده خاک*
ای معلم ! تو چراغی بر قلوب*
حق تو روشنگری وقت غروب *
“معلمان ” نمایندگانی را اموزش و پرورش داده اند که در “مجلس”
ماهانه چند برابر معلمان؛حقوق می گیرند!
اما نمایندگان؛نمی توانند یک ” قانون” تصویب کنند که ” معلمان “سه میلیون تومان ماهانه بگیرند که روی” خط فقر” ماندگار شوند ؟!
* قبل از انقلاب شاید۲ درصد دانش آموزان به مدارس خصوص ( ملی ) می رفتند . در سال ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹آقایان رجایی و باهنر اجازه خصوصی سازی مدارس را ندادند. با روی کار آمدن «دولت سازندگی,» جمله ای جاری شد که : هر وزارتخانه و سازمان خرجش را در بیاورد!این حرف آغاز فاجعه شد! چرا ؟
۱) این طرح صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود تا خصوصی سازی گسترش یابد.


۲)شهرداریهای سراسر کشور ” قانون زمین شهری ” را کنار گذاشته و ساخت و ساز گرها در ازای پرداخت پول ، در جاهای مناسب و نا مناسب شهری ، مجوز ساخت و خرید” تراکم” گرفتند .
۳)فروش آرم ترافیک روزانه و سالانه هم رایج شد.
۴)در بخش درمان و خصوصی سازی آن ، ابعاد فاجعه بیشتر است.
۵) مانند فرعون ! عجایب هفتگانه درست کردند:مدارس (دولتی ،غیر انتفاعی “غیر دولتی”، استعدادهای درخشان ، شاهد ،نمونه مردمی ، هیات امنایی و ماندگار)
پیامد این کار ؛
دانش آموز درسخوان پولدار و پولدار درس نخوان و دبیر توانمند و مدیر کاسبکار کوچ کردند چند صد متر بالا تر برای کسب در بازار.
از دیرباز ترکیب دانش آموزان کلاس ها ۳۰ درصد زرنگ و ۵۰ درصد متوسط و ۲۰ درصد هم ضعیف بودند .
اینان به داد هم می رسیدند و بجای رقابت ،رفاقت بود .
با رفتن دانش آموزان زرنگ ؛ماندگان را حقارت دست داد و آن کمک درسی به هم ضعیف شد.
دبیران توانمند ؛انرژی شان،در مدارس خصوصی صرف می شد و در مدارس دولتی فقط حضور داشتند .
واگذاری مدرسه خصوصی به انحصار انجامید و فروش زمین یا باغ مدرسه ؛توسط برخی از مالکان ؛سودی سرشار بردند.
نرخ رشد جمعیت کشور در ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ حدود { ۴ درصد } در سال بودکه نهایتا در سال های ۱۳۷۵‌ تا ۱۳۸۵ انفجار جمعیت دانش آموزی پایان یافت .
اینک کل دانش آموزان حدود ۱۲ میلیون نفر و جمعیت دانش آموزی مدارس غیر دولتی یک میلیون و چهارصد هزارنفر نفر است(۱۲ درصد). چه اتفاقی افتاد ؟! الف ) اضافه کاری از بین رفت .
ب)دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی هم به دلیل کاهش رشد جمعیت روز بروز کاهش یافت.
ج) مدارس غیر دولتی با آموزگاران و دبیران مانند نظافتچی های ساختمانی قرارداد می بندند ماهی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان { در شهر های کوچک} .
د) مدرسه هایی هست که۱۰۰ متربع مساحت و ۵۰ دانش آموز دارد!
برخی استخرها از آن ها بزرگترند.
س) هزینه چاپ پرسش ها ؛از دبیران دریافت می شود .
ش) به دانش آموزان ضعیف نمره کمتراز ۱۷ داده نمی شود!
چرا ؟
زیرا این دانش آموزان کالای چند میلیون تومانی هستند که باید باشند .
بازرسین آموزش و پرورش هم مانند
« بز اخفش » فقط سر تکان می دهند! نتیجه : بر اثر خصوصی سازی مدارس و دانشگاه ها « حقوق ماهانه آموزگاران و دبیران و استادان » را خیلی پایین نگه داشته اند* و بخشی از اینان را به بخش خصوصی سوق داده اند که پیامد آن پایین آمدن کیفیت تحصیلی در هردو بخش دولتی و خصوصی شد با این تفاوت که بخش خصوصی { مدارس غیر دولتی و دانشگاه ازاد و پیام نور **} اولا تبلیغاتی و ثانیا غارتگرانه است .
از کجا معلوم ؟!
بروید به شجره مالکین مدارس غیر دولتی و دانشگاه آزاد و پیام نور نظر بیفکنید قطعا با من همداستان می شوید .***
در کشورهای پیشرفته مردم دغدغه آموزش ، مسکن،کار ،درمان و آمد و شد را ندارند!
اتفاقا در ایران مردم فقط دغدغه همین پنج تا را دارند.
* پایین بودن حقوق معلمان نمایانگر بی اهمیتی به علوم جدید است .
علوم جدید در نزد بعضی ها «خوردن مردار در شرایط اضطرار است »
** الان دانشگاه آزاد ( مانند خودرو سازان )ساختمانی هایی در داخل و بیرون ایران دارد که به کار نمی آید.
***نظام وظیفه اعلام کرد سربازان بیسواد در صورت باسواد شدن ترخیص می شوند !این ها ۲۰ سال بعد از انقلاب به دنیا آمده اند !
در کدام خراب آباد بودند که مدرسه نرفتند؟
!منابع:۱) سالنامه های آماری
۲) سایت مربوط به انواع مدارس
۳) نقدی بر خصوصی سازی نوشته ی دکتر رزاقی.

/علی رحیم پور
با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

با خرید یک ملک توسط مدیریت شهری ظرفیت فضای پارکینگ امیرمؤمن لاهیجان افزایش یافت

با خرید یک ملک توسط مدیریت شهری ظرفیت فضای پارکینگ امیرمؤمن لاهیجان افزایش یافت با …