چاپ مطلب چاپ مطلب

واکاوی مفهوم دیپلماسی رسانه ای ✍️سردار مهدی کاظمی پور


اختصاصی همای خبر/امروزه به لطف ارتباطات نوین، تبادل افکار و اخبار و فرهنگ ها اهمیت خاصی پیدا کرده است، به طوری که هیچ انسانی از فراگیری و استفاده از اطلاعات و فرهنگ سایر کشورها و ملیت ها، بی نیاز نیست، و فرهنگ هر ملت در ارتباط با دیگر فرهنگ هاست که هویت خویش را تعالی می بخشد.

اطلاعاتی که از طریق جراید و رسانه ها و فضای مجازی به دست مردم می رسند، آنهـا را بـا دنیای اطرافشان آشنا می سازد، و بر دانش و آگاهی آنها می افزاید و آنها را با آداب، رسوم و فرهنگ ملت های دیگر آشنا می کند.

رسانه های گروهی انسان ها را به سرعت، در جریان مسائل، اتفاقات و رویـدادهای سیاسـی، نظـامی، اقتصـادی، اجتماعی، علمی، هنری و مانند آنها قرار می دهند.

علاوه بـر خبررسـانی، رسـانه های گروهی از طریـق ارائـه تفسـیر رویدادها و حوادث و پخش مطالب دلخواه، می توانند به روشنگری مردم بپردازند و آنها را به تصمیم گیری های مطلوب هدایت نمایند.

رسانه ها می توانند در خدمت رشد و شکوفایی دینی و فرهنگی ملت ها قرار گیرند و بـه بالنـدگی معنـوی آنها کمک نمایند.

اما این یک سمت ماجرا است، سمت دیگر، چهره خطرناک و آسیب رسان رسانه های گروهی است.

رسانه های گروهی، همـان گونه که می توانند در خدمت ملت و حاکمیت و اشاعه ارزش ها، نمادها و هنجارهـای ملـی و دینـی باشـند، مـی تواننـد فوق العاده خطرناک بوده، و جامعه یا ملتی را مراتب تباهی بکشانند و با ترویج فرهنگ نادرست، در تضعیف ارزش ها، هنجارهای ملی، دینی و تقویت ارزش ها و نمادهای بیگانه، فرهنگ سازی کنند.
از جمله نقش های رسانه های ارتباط جمعی می تواند از یک سو، فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنـگ ملی و دینی باشد و از سوی دیگر، خاصیت ضد فرهنگی و نهادینه کردن فرهنگ بیگانه در کشور… باشد.

در جهان امروز دیگر رسانه ها مانند گذشته، فقط منعکس کننده رفتار سیاستمداران و کشورها نیستند بلکه گـاه بـه عنـوان یـک بازیگر فعال در میدان سیاست در تصمیم گیری ها نقش مؤثری ایفا می کنند.

این فضا در انتخاب دولتمـردان، نشـان دادن چهره های مثبت و منفی برنامه ها و سیاست های دولت، و تصمیم گیری برای اجـرای سیاسـت هـا از طریـق اعمـال خطوط اصلی دیپلماسی رسانه ای تأثیرگذار هستند.

با توجه به پیشرفت روزافزون دانش، مرزهای ملت ها از بین رفته است، و بر اثر ارتباط و نزدیکی روزافزون ملت های گوناگون، انتقال ارزش ها و تأثیر متقابل فرهنگی، مجموعه ای بـه نـام دهکده جهانی را شکل داده است.

ابزارهای مشخص دیپلماسی رسانه ای عبارتند؛ از: تلویزیون، رادیو، خبرگزاری ها، مطبوعـات و سـایت هـای خبـری و فضای مجازی…

در جوامع کنونی رسانه ها می توانند مردم را در حوزه مختلف ترغیب کنند، که این دیپلماسی نقش بـسـزایی دارد، لذا رسانه ها، بازیگرانی هستند کـه فعالیت آنها را نه میتوان کنترل کرد و نه می توان نادیده گرفت. آنهـا در گفتمـان سـنتی سیاسـت خـارجی ، تغییـر و
تحولات بی شماری ایجاد کرده اند و دولت ها را به تحول در تصمیم گیری و اجرای سیاست خارجی وادار کرده اند.

بنابراین واضح است که گفتمان سازی، تصویرسازی و اقناع دیگران، در تعاملات دیپلماتیک و سیاست خارجی جایگـاهی نـوین یافته است، و نقش رسانه ها در پردازش و اقناع دیگران بسیار کلیدی به شمار می رود.

به نظر اینجانب دیپلماسی رسـانه ای در ایجاد هویت ملی و بازتاب های بین المللی بسیار پر اهمیت است و لذا به دولت جدید چه در عرصه های داخلی و چه سیاست خارجی توصیه می شود از دیپلماسی رسانه در جهت تولید قدرت ملی و تامین منافع ملی و اخبار دقیق خدمات، حداکثر استفاده صحیح را بنمایند.

“مهدی کاظمی پور”

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود  مهندس ابراهیمی شهردار چاف وچمخاله به همراه ریاست کلانتری ۱۳چاف وچمخاله از رودخانه چمخاله جهت پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود مهندس ابراهیمی شهردار …