چاپ مطلب چاپ مطلب

وظیفه مردم هنگام عبور زنان صفوی /تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

اختصاصی همای گیلان: در زمان صفوی هر وقت زن ثروتمندی از خانه خارج می شد،تعدادی خواجگان از پس و پیش او با چوب و چماق حرکت می کردند و مردم را برای باز نمودن راه عبور بانو به این طرف و آن طرف می راندند!
این وضعیت هنگامی که زنان شاه قصد خروج و رفتن به بیرون را داشتند بسیار شدیدتر انجام می گرفت و هیچکس تا دو فرسخی حق نزدیک شدن به محل عبور زنان شاه را نداشت.!
خواجگان قبل از آمدن کاروان شاه و زنان،با چوب و چماق مردم فلک زده را از آن حدود دور می نمودند.خدا به فریاد کسی برسد که در این مسیر ناخواسته به خواب رفته بود.بلافاصله با چماق بر فرق سر او می کوفتند و او را راهی دیار باقی می نمودند!
روایت شده که زمانی شاه عباس دوم صفوی به همراه زنانش به ییلاق رفته بود.یکی از خدمتکاران بیچاره از فرط خستگی بعد از تمیز نمودن چادر یکی از زنان،همانجا به خواب رفته بود.هنگامی که زن شاه به درون چادر قدم می گذارد جیغی می کشد.خواجگان به محض دست یافتن بر خدمتکار خواب ،وی را زنده زنده به خاک سپردند تا برای همیشه راحت بخوابد!
د روایتی دیگر نقل شده که شاه صفی صفوی پدر شاه عباس دوم به اتفاق زنان حرم خود به شکار رفته بود..رعیتی بیچاره از روی نادانی و ناآگاهی به وی نزدیک شد تا عرض حال ستمی که به وی رفته بود را به عرض سلطان برساند.
اما شاه صفی قبل از رسیدن وی، او را مورد اصابت گلوله قرارداد و کشت تا مبادا بر زنان وی که در چندکیلومتر آن طرف تر و در چادر بودند،نظری ناپاک رفته باشد!
به طور کلی وقتی زنان شاهِ صفوی،خواه در برف و سرما و خواه در نیمه شب، از شهری یا روستایی می گذشتند،مردم بینوا مکلف بودند از مسیر آنها فرارکنند

منابع:
سفرنامه تارنیه،ص۶۳۰
تاریخ اجتماعی ایران ،مرتضی راوندی،ج۳،ص۷۰۹-۷۱۰

 با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

۳ comments

  1. درود استاد عزیزم
    به حقیقت بسی آه و افسوس از این همه کوته فکری و بی فرهنگی و تمدن برباد رفته بعد از حمله اعراب به ایران . واقعا دردآوره صفویه جزء حکومت های قدر بوده اما حاکمانش چنین کوته فکر و نادان بوده اند

  2. سلام
    بسیار جالب بود
    ممنونم

  3. سلام و درود
    برخی از قوانین و کارهای صفویه ،،عجیب و غریب بوده.
    چطوری آن زمان،،دوره شکوفایی بوده؟