چاپ مطلب چاپ مطلب

پازل های توسعه گیلان:

پایگاه خبری تحلیلی همای گیلان/

علی معتمدی چالشمی: استان گیلان با مساحت چهارده هزار و ۷۱۱ کیلومترمربع، با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۷۴ نفرهمچون نگینی در فراخنای طبیعت جلوه گری می کند.

استانی که با بهره مندی از مواهب ارزشمند طبیعی مانند دریای خزر، کوه درفک، دشت های سرسبز، پوشش گیاهی، جریان داشتن بیش از ۴۰ رودخانه، جنگل های سرسبز، تالاب های بین المللی امیر کلایه و استیل و… ویژگی های اقلیمی متفاوت، پوشش جانوری مانند قوچ وحشی و بز کوهی که در تعادل بخشی اکوسیستم های مختلف حایز اهمیت اند.

وجود مزارع برنج، گندم، جو، زعفران، گل گاو زبان و باغات چای، زیتون، مرکبات، کیوی، گوچه سبز، فندوق، گردو، ازگیل و دهها محصول دیگر و استخرهای پرورش انواع ماهیان گرم آبی و سردابی و وجود معادن عظیم سیمان و سایت نفتی در حال احداث رودسر و دهها مورد دیگر گیلان را از حیث منابع با سایر استانها متمایز ساخته و این نعم الهی را باید به جد و جهد با بهره مندی از تکنولوژیهای مدرن برای تولید ثروت و اشتغال مولد به فال نیک گرفت.

در کنارسیل عظیم پتانسیلهای مذکور شگفتی در آن است! آیا گیلان به جایگاه شایسته آن دست یابیده است؟

چرا باید استان گیلان با همه این داشته های زیر زمینی و روی زمینی، مهمتر از آن نیروی انسانی کار آمد و تأثیرگذار در عرصه های دینی حضرات ( آیت الله بهجت فومنی (ره)، زین العابدین قربانی، رودباری، امینیان، محمدی گیلانی و … وعلمی پروفسور فضل ا… رضا، سمیعی، حکیم زاده و مجتهدی و ادبی، ادیب وارث واژه ها استاد مرحوم دکتر محمد معین از نظر نرخ بیکاری در سطح کشورجزءهفتمین استان باشد؟

استانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از هفت هزار شهید گلگون کفن نثار انقلاب اسلامی نمود، آیا از رشد متوازن برخوردار بوده است؟

دردنیای جدید نیروی انسانی توانمند و کار آمد و خلاق جزء مؤلفه های اصلی دست یابی به توسعه همه جانبه است و به آن به عنوان عنصری هوشمند توجه شایانی شده است و دیار رنج و برنج با نیروهای اثر گذار فراوان آیا زیبنده آن هست که به بهانه های واهی برای آسیب رساندن به محیط زیست باید ازانواع صنایع مادر محروم باشد. در صورتی که با پیشرفت فناوریهای جدید معضل زیست محیطی لاینحل نمانده است.

همگان به یاد دارند روزگاری کرم ابریشم گیلان شهرت جهانی داشت، چرا با سیاست های نسنجیده متولیان وقت، طومار این شغل نجیب که معضل بیکاری خانواده ها را نیز حل کرده بود و در افزایش در آمد خانوارها نقش عمده ای داشت به محاق نیستی کشانده شد.

به نظرنگارنده، آنچه که استان گیلان در طی سالیان مدید از رنجی مزمن در رنج است، حاشیه سازیهای تصنعی که ره آورد آن به تاراج رفتن سرمایه ها و حاشیه راندن نیروهای متعهد، متخصص و خدوم است که خلاء آن موجب شده تا استعدادهای بالقوه استانی که در کفن فانتزی سبز پیچیده شده به بالفعل مبدل نگردد.

اگر چه به برکت انقلاب عظیم جمهوری اسلامی اقدامات ارزشمندی در ابعاد مختلف برای استان ما صورت گرفته که باید سجده شکر بر این نعمت بی منت بجا آورد، لیکن از باب«فذکر فان الذکری تنفع المؤمنین » فتح بابی باشد تا همه دلسوزان استان با اتحاد و برادری ظل سایه نعمت الهی ولایت فقیه سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) فارغ از جناح بندیها و گروهها برای آبادانی دیارمیرزاکوچک جنگلی هر آنچه در توان دارند وارد عرصه نمایند و از مدیریت عالی استان جناب آقای دکتر نجفی که از نیروهای بومی استان هستند واز ظرفیت های توسعه ای استان به خوبی وقوف کامل دارند انتظار می رود بسترهای مطمئن و آرامی برای همه سلایق بگشایند تا قبل از اتمام دوره ریاست محترم جمهوری دولت تدبیر و امید مردم این سامان شاهد تحولات شگرفی باشند.

راقم به زعم خود پیشنهاداتی برای نیل به اهداف مطلوب به شرح ذیل ارایه نموده است رجاءواثق دارد که مورد الطاف وعنایت حضرت حق و عنداللزوم مورد نظر مسؤلان قرار خواهد گرفت.
۱- استفاده از ظرفیت معنوی حضرت آیت الله قربانی (زید عزه) که سوابق نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در کارنامه خود داردو ارتباط حسنه ای که ایشان، با ریاست محترم جمهوری و سایر افراد تأثیر گذار در سطح کشور دارند می تواند برای استان ما یک فرصت ارزشمندی باشد. لذا نمایندگان گیلان، فارغ از جناح بندی های سیاسی با وحدت کلمه و انسجام مضاعف برای تعالی بخشی امور، اقدامات اثر بخشی را مطالبه نمایند؛
۲- تفکر سیستمی به عنوان یک نگرش مدیریتی، فصل الخطاب و منشور کاری مسؤلان استان قرار گیرد؛
۳- اصل تفویض اختیار، به مدیران استانی و شهرستانی، مورد توجه عملی قرار گیرد که با اجرای این اصل نظارت بر عملکردها از شفافیت بیشتری برخوردار است و رعایت آن موجبات شکوفایی استعدادها، اندیشه ها، خلاقیتها و اعتماد به نفس مدیران و زیر مجموعه ی آنان را فراهم خواهد آورد؛
۴- رعایت اصل عزتمندانه شایسته سالاری به جد، نه رابطه سالاری در انتصاب مدیران ملحوض نظر قرار گیرد؛
۵- برگزاری جلسات مشترک ماهانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیران کل برای نظارت و پیگیری مصوبات در ابعاد مختلف استانی و فرا استانی؛
۶- بازنگری شکلی و محتوایی بر شرح وظایف میران کل، فرمانداران و بخشداران بعمل آید. چون با توجه به رویکردها، نیازها، پاسخها و شرایط زمانی، وضعیت فعلی برای تحقق تحولات گسترده مناسب نخواهد بود.
۷- نمایندگان مجلس شورای اسلامی که وظایف آنان نظارت و تغنین است، تمام همت خود را تحت لوای مجمع نمایدگان گیلان مصروف ارایه طرحهای اقتصادی، اجتماعی و آموزشی نمایند و استاندار را در عزل و نصب نیروها تحت فشار قرار ندهند.
۸- «إغتَنِمُوا الفُرَصَ فَإنَّ الفُرصَهَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ» بطور عملی چراغ راه مدیران و نمایندگان گیلان قرار گیرد.؛(استفاده از فرصتها)
۹- استفاده از تجارب استانهای پیشرو در عرصه صنعت، گردشگری و کشاورزی ؛
۱۰- اولویت بندی برای احیای صنایعی که دارای اشتغال مولدند؛
۱۱- بازدید خارج از تشریفات استاندار از شهرستانها و دیدار چهره به چهره با مردم و بررسی مسایل کلان شهرها موجب می شود تا از وضعیت پروژه ها اطلاعات موثقی حاصل آید؛
۱۲- از عملکرد شهرک های صنعتی گزارش جامع ای تهیه گردد، تا وضعیت فعلی شهرکها که بعضا بدلیل کمبود نقدینگی و یاسؤ مدیریتی و سایر مشکلات احتمالی، برای فعال سازی آنان اقدامات اثربخش عاجلی بعمل آید. تا از حداکثرظرفیت آنان برای تولید استفاده شود؛
۱۳- برمیزان قطبهای گردشگری استان که بخش خصوصی بیشترین رغبت برای سرمایه گذاری در این عرصه را دارد افزوده شود؛
۱۴- بخش کشاورزی، صنعت و توریسم جزء برنامه های راهبردی در چشم انداز سرمایه گذاری اولویت ویژه قرار گیرد؛
۱۵- برای تحقق منویات سازمانها اطاق فکری مجزا از کارشناسان زبده و تحصیل کرده تشکیل گردد؛
۱۶- ملاک انتصاب مجدد مدیران کل، فرمانداران و حتی مدیران میانی تحقق برنامه ها ی تبیین شده به عنوان مهمترین شاخص توجه گردد؛


About

Check Also

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه   رئیس سازمان سنجش کشور: …

One comment

  1. آفرین علی نکنه شما هم می خواهید نماینده شوید مثل دوست شما اقای .م.ح.