اختصاصی همای گیلان:پیمان قلی زاده آسیابر مستندساز سینما
از جاروکشی تا مدیریت صحنه سینمامی گوید
دیلمان سرزمین قابلیت هاست که پتانسیل های آن فقط درآب وهوای مطبوع آن خلاصه نمی شود آداب ورسوم قدیمی به جا مانده از این دیارنشان دهنده آن است که مردم این سرزمین به داشته های خود باوردارند.نمایش وتئاترریشه قدیمی در این منطقه دارد.مردم این منطقه دوستدارهنروکارهنری هستندجشن نوروز بل یکی از جشن های بجا مانده از این سرزمین است که چند سالی برگزار می شودپیمان قلی زاده یکی از هنرمندان خوب این منطقه است که تلاش زیادی داردتا با نمایش کارهای هنری ،سنن وآداب این منطقه را حفظ کندهرساله هزینه های زیادی متحمل می شودتا با تهیه وکارگردانی بتواندنسبت به پاسداشت سنت منطقه گام بردارد.بااین توضیح خبرنگار ما گفتگوی بسیارخواندنی وجذابی از زمان شروع کار وی تا کنون ،تهیه نموده است که با هم آن را می خوانیم: بفرمائید خودتون را معرفی کنید و این که از چه زمانی و چگونه با سینما آشنا شدید؟
به نام یگانه خالق هستی
با سلام
بنده پیمان قلی زاده آسیابر هستم متولد ۱۳۵۳ و از سال ۶۹ توسط آقای محسن نظری عکاس و مستند ساز سینما با سینما آشنا شدم در سال هفتاد در یک مستند دو قسمتی به تهیه کنندگی شبکه دو و کارگردانی آقای حمید خیرالدین به نام علم واچینی بازی کردم که در آن سال از شبکه دو پخش شد بعد از چند ماه دیگر آقای خیرالدین فیلم سینمایی دیگری با نام عصیان شروع به ساخت کرد که از من خواستند در منطقه دیلمانات بعنوان تدارکات با گروه فیلمبرداری همکاری کنم در این فیلم بود که تا حدودی به سینما علاقمند شدم و تلاش کردم تا بتوانم وارد عرصه سینما بشوم.
تا آنجایی که در جریان هستیم شما بیشتر فعالیت یا در واقع اصل فعالیت شما در سینما در صنف طراحان صحنه و دکور بوده چگونه شد که بین صنوف مختلف سینما صحنه را انتخاب کردید؟
در بدو ورود من به سینما، کلا از صنوف مختلف سینما اطلاعی نداشتم بعد از کار سینمایی عصیان تازه فهمیدم که سینما ترکیبی است از گروه ها یا صنوف مختلف که تشکیل دهنده یک گروه واحد برای ساخت یک فیلم می باشد ، من در فیلم بعدی هم باز به عنوان تدارکات یا بهتره بگویم آچار فرانسه با همه گروه ها همکاری داشتم و کار می کردم در واقع هر گروه هر کاری داشت صدا می کرد ، پیمان ، و من هم مثل این که وظیفه من هست سریع کارشان را انجام می دادم ، بعد از این دو کار به روند کار و گروه های مختلف آشنا شدم و تصمیم گرفتم یک صنف را به عنوان صنف کاری خودم در سینما انتخاب کنم و در همان زمینه ادامه فعالیت بدهم ، مدتی در دکور کار کردم هر چند کار جذابی بود ولی چون از گروه فیلمبرداری در انجام کار فاصله داشت و ارتباط مستقیم با پروژه پیدا نمی کرد زیاد به دلم ننشست چون دوست داشتم با گروه فیلمبرداری سر صحنه کار باشم تا بتوانم تجربه بهتری را بدست بیارم ، این بود که در بین صنوف مختلف صنف طراحان صحنه را انتخاب کردم چون صحنه ارتباط مستقیم با همه صنوف سینما دارد در واقع اگر صحنه نباشد فیلمی ساخته نخواهد شد چون اول باید صحنه کار آماده شود و آماده کردن صحنه بر می گردد به طراح و عوامل صحنه ، زمان فیلمبرداری هم ارتباط مستقیم با کارگردان و بازیگر و گروه فیلمبردار دارد .
در سال ۱۳۷۳ در فیلم سینمایی آخرین بندر به کارگردانی حسن هدایت به عنوان دستیار صحنه با طراح صحنه جمشید آهنگرانی کار حرفه ای خودم را در سینما در صحنه آغاز کردم ، فیلم سینمایی آخرین بندر برای من تجربه بسیار خوب و ارزشمندی بود خصوصا کار کردن با مرد با تجربه و با اخلاق سینما آقای آهنگرانی که برای من به اندازه یک دوره کامل آموزشی محسوب می شد.
بعد از سینمایی آخرین بندر سریال کارگاه علوی در سال ۱۳۷۳ ، ۱۳۷۴ را با همان تیم قبلی کار کردم که می توانم اقرار کنم پس از پایان سریال کارگاه علوی دیگر می تونستم به آینده کاری خودم در سینما امیدوار باشم .
در همان سال ۷۳ بعنوان عضو پیوسته خانه سینما در انجمن طراحان صحنه و دکور به عنوان دستیار صحنه عضو شدم که تا به امروز عضویت من با عنوان مدیر صحنه ادامه دارد.
در طول این سالها چه پروژه هایی را کار کردید ؟
بعد از سریال کارگاه علوی ، سریال عروس آزادی را کار کردم ، بعد سریال و سینمایی اسکادران عشق، بعد سریال بهشت گمشده، بعد چندین کلیپ در مورد مواد مخدر ، بعد سریال تفنگ سرپر ، و در این مابین مستندهای زیادی را بعنوان طراح صحنه کار کردم ، مدتی هم درگیر کارهای بازرگانی بودم و چند سالی کلا به صورت تفریحی کار کردم تا این که دوباره یک سال هست شروع به فعالیت کردم ، ولی بیشتر در زمینه تولید و کارگردانی و نویسندگی
غیر از فعالیت در سینما به چه حرفه های اشتغال داشتید ؟
در کنار کار سینما دفتر تصویربرداری و خدمات عکس و فیلم مجالس را داشتم و به نوعی مکمل بحث مالی و کمک حال هزینه زندگیم بود چند سالی هم فعالیت بازرگانی در زمینه مواد غذایی و مصالح ساختمانی انجام دادم و با توجه به درآمد مالی خوب ولی نتوانستم سینما را کنار بگذارم و دوباره به حرفه مورد علاقه خودم که بالای بیست و پنج سال عمرم را به پایش گذاشتم برگشتم.
الان به عنوان تهیه کننده دنبال چه موضوعاتی برای ساخته شدن هستید؟
من به اتفاق چند نفر از دوستان که دغدغه فرهنگ و هنر و صنایع دستی و میراث گذشته را دارند تصمیم گرفتیم که در زمینه صنایع دستی و میراث بجامانده گذشته مستندهایی را تهیه کنیم .
تا الان چه کاری را انجام دادید ؟
مستند میراث ماندگار اولین کار ما در این زمینه بود که دنبال کننده موسیقی فکلور استان گیلان می باشد ، در این مستند من و آقای محسن نظری مشترکا تهیه کننده کار هستیم موسیقی فکلور استان را دنبال کردیم و کار تصویربرداری ما در شرق گیلان به اتمام رسیده و در غرب استان گیلان بخشی از تصویربرداری مانده که در حال برنامه ریزی برای انجام آن پس از فراغت پروژه ای که آقای نظری در حال انجام دارد هستیم.
چه برنامه های را برای انجام در خصوص موضوعات مطرح شده دارید؟
هدف کلی ما دنبال کردن صنایع دستی است که در حال فراموشی است یا بهتر است بگویم که خیلی از این صنایع فراموش شده ، هر چند میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در خصوص بعضی از صنایع فعالیت داشته و دارد ولی خیلی از صنایع دستی وجود دارد که حتی ثبت نشده است که در آینده نه چندان دور اولین مستند ما در مورد یکی از این صنایع است
آن صنعت چیست کمی درباره آن توضیح بفرمائید؟
چون به زودی ساخت مستند آن را جزء برنامه داریم فعلا از بیانش معذورم.
آیا ساخت مستند در خصوص صنایع دستی می تواند کمکی به بقاء آن بکند؟
من نمی توانم به یقین بگم می تواند کمکی بکنه یا نه ولی به عنوان یک سینماگر وظیفه خودم می دونم که باید از این هنرهای در حال انقراض برنامه ساخت ، اگر به بقاء آن کمک نکنه حداقل بیانگر موجودیت آن در جوامع خواهد بود شاید هم کسی با دیدن این فیلم ها به فکر احیاء دوباره آن صنعت شد ، خیلی از همان صنایع پتانسیل بالای جذب توریست و ایجاد اشتغال مجدد را دارا می باشد.
در حال حاضر چه کاری را در دست تولید دارید؟
الان در حال ساخت فیلم داستانی آهنگر هستیم
موضوع این فیلم داستانی چیست ؟
به طور خلاصه بیان کنم ، آهنگر بر گرفته از زندگی واقعی یک شخصیت به نام قدرت می باشد که از جوانی به شهر مهاجرت کرده ولی با وجود دارا بودن یک حرفه خوب باز از نظر کار و درآمد در شهر دچار مشکلات عدیده ای می باشد و همین امر باعث بازگشت او به روستا و زادگاهش می شود و با درخواست همسر و مادرش تصمیم به همکاری و ادامه دادن کار پدرش استاد عطاالله می گیرد ، استاد عطاالله که با وجود انقراض آهنگریهای بازارچه قدیمی و تاریخی آسیابر و منطقه با دارا بودن سنی بالای نود و پنج سال دست از کار نکشیده و در مجاورت منزلش به شغل آهنگری ادامه داده و او تنها بازمانده این حرفه هست که دیگر توان ادامه کار ندارد و اگر قدرت به این حرفه ادامه ندهد برای همیشه این صنعت که نیاز مبرم روستائیان برای رفع نیازهایشان می باشد از بین خواهد رفت
و قدرت با ورودش به این حرفه پدری با ماجراهایی روبرو می شود که از او یک آهنگر واقعی می سازد.
شما در سیاست هم دستی در آتش داشتید در این خصوص بفرمائید؟
تمام تلاشم را می کنم که از آن دوری کنم .
چرا؟
چون یک هنرمند نمی تواند یک سیاست مدار شود این دو با هم فاصله بسیار دارند و من تجربه اش کردم.
در کارهای شما هم به سیاست نخواهید پرداخت ؟
ما کارمان ساختن فیلم و مستند هست ، قطعا هم هر فیلمی برای خودش باید بیان کننده چیزی باشد که شاید در آن به موضوعاتی پرداخته شود که از نظر سیاسیون فیلم را سیاسی بدانند ، اما من اعتقاد دارم در ساختار هر فیلمی باید به گونه ای مطالبه گری وجود داشته باشد.
در پایان بفرمائید چه پیشنهادی برای کسانی دارید که خواهان ورود به حرفه سینما هستند؟
به این عزیزان باید بگویم که اگر به عنوان یک شغل بخواهند دنبال این حرفه باشند ، حرفه سینما شغلی نیست که بشود با آن امرار و معاش و زندگی راحت داشت و تمام سینماگران موفق در کنار این حرفه دارای مشاغل دیگری هست و درآمد اصلی شان از حرفه های دیگر می باشد ، حداقل در کشور ما ایران این گونه هست نه تنها سینما بلکه تمامی هنرها ،
و هنر علاقه می خواهد و عشق ، اگر داری علاقه و عشق به هنر سینما باشند و فعالیت و تلاش کنند حتما می توانند پیشرفت کاری داشته باشند ولی پیشرفت مالی نه.
بهترین و بدترین خاطره خود در سینما را بفرمائید؟
من هیچ وقت در سینما خاطره بدی نداشتم و سینما برای من خاطره های خوب بسیار داشته . سخن پایانی بفرمائید ؟
تشکر دارم از زحمات شما جناب آقای علیپور برای این که در عرصه خبر بسیار فعال و دارای منطق و شجاعت هستید سپاسگزارم ، جامعه امروز ما نیازمند خبرنگاران شجاع و با اصالت هست و بودن چنین افرادی می تواند به مطالبه گری به حق مردم کمک فراوانی کند و مسئولان را مجاب به پاسخگویی نماید.
و تشکر دارم از همه مسئولان دلسوز و دغدغه مند کارگشا و همچنین سپاسگزار مهر و محبت مردم خوب کشورم هستم چون در هر منطقه ای که ما برای ساختن برنامه ای رفتیم مردم با تمام وجودشان با ما همکاری کرده اند و به ما قوت قلب دادند.
ما هم ازشما ممنونیم که وقتتان را گرفتیم.َ
سلام عالی کارت درسته. انشاالاه موفق باشید