چاپ مطلب چاپ مطلب

چاپ دوم کتاب«اوضاع نظامی ایران از برافتادن نادر تا پایان دوره زندیه» نوشته علی غلامرضایی به بازار آمد

اختصاصی همای گیلان: این کتاب کوشیده است که به همه برخوردهای نظامی میان مدعیان جانشینی نادر در شرق، غرب و شمال ایران بپردازد، حتی اگر این رویدادها بسیار ناچیز باشد. چگونگی روی کار آمدن کریم خان زند، ویژگی های شخصیتی و اقدامات وی، عملکرد جانشینان وی و بررسی ارتش ایران در آن دوره نیز از دیگر مباحثی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

با کشته شدن نادرشاه، ایران قدرت نظامی خود را در خاورمیانه از دست داد و دوره تازه ای از درگیری های میان مدعیان قدرت صورت گرفت و این درگیری ها جز در دوره چهارده ساله حکومت کریم خان تا پایان دوره زندیه ادامه پیدا کرد. این نوشتار با اندوه، به بررسی این محدوده زمانی از تاریخ ایران می پردازد. از ویژگی های خاص این زمان ضعف یا نبود قدرت مرکزی، فساد دستگاه حاکم، ناامنی و آشفتگی روستاها، راه ها و شهرها است. در این دوره فقط کریم خان توانست یک بار دیگر کشور از هم پاشیده را سامان داده و و با برقراری نظم و امنیت به اقتصاد و بازرگانی جانی تازه بخشد. این کتاب کوشیده است که به همه برخوردهای نظامی میان مدعیان این دوران بپردازد حتی اگر این رویدادها بسیار ناچیز باشد.

کتاب حاضر مشتمل بر پنج فصل است. در فصل اول ضمن بیان پیامدهای قتل نادرشاه افشار به بررسی درگیری های مدعیان جانشینی نادر در شرق کشور به منظور دستیابی به قدرت، سخن به میان آمده است. فصل دوم به بررسی این جنگ ها در غرب و شمال کشور اختصاص دارد. در فصل سوم به چگونگی روی کار آمدن کریم خان، ویژگی ها شخصیتی و اقدامات وی اختصاص دارد، در فصل چهارم عملکرد جانشینان کریم خان وسرگذشت ناکامی های لطفعلی خان زند بررسی شده است و در نهایت در فصل پنجم ارتش ایران در دوره زندیه مورد بررسی قرار گرفته است.

چاپ دوم کتاب«اوضاع نظامی ایران از برافتادن نادر تا پایان دوره زندیه» نوشته علی غلامرضایی از سوی انتشارات دافوس منتشر شد.

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

۳ comments

  1. بسیار ممنون از معرفی کتاب

  2. با درود و احترام استاد عزیزم
    تلاشتان برای بیان تاریخ ایران زمین و مقاومتان در برابر نادیده گرفتن تاریخ و فرهنگ و تمدن چندین هزارساله این مرز و بوم همیشه ستودنی است