چاپ مطلب چاپ مطلب

چرا”عدالت” اصل است و “خیرات”فرع/علی رحیم پور دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: گاهی در فیلم های کوتاه (ساختگی یا واقعی)می بینیم که مردم به بینوا یا بینوایان کمک می کنند که امری انسانی است و اما موثًر نیست !
با یک ظرف غذا یا ۵۰ هزار تومان پول، اگر مُشکل ِجامعه؛حل می شد .
دیگر نظام اقتصادی برای چیست؟!
این شیوه؛یک”وسیله”در شرایط خیلی اضطراری است نه یک”هدف” در کشور ثروتمند ِایران! آیا اگر این شیوه “گدا پروری”نیست؟!
پس چیست؟!
علی(ع)به”مالک اشتر”گفت:
مردم یا هم دین ات هستند یا انسان .
پس”عدالت”را اجرا کن.
اگر جامعه “قانون”داشته باشد.
شاغل و بیکار، پیر و جوان؛شغل یا حقوق دارندو نیازی به خیرات و مبّرات هم ندارند و شخصیّت شان هم، حفظ می شود.
این داستان های خیرات ِکم ارزش و سراسری در کشور ایران،ساخت ِدستگاه ِافراد ِعَوامفریب است .
طرف در بازار، اداره،کارخانه و واردات و صادرات؛مردم کشورش را غارت می کند و سپس برای آرامش ِ وجدانش،این بازی های خیرات را راه می اندازد.
مانند”خیرات”در ماه های رَمَضان و مُحرًم،ساخت مدارس،دیوار مهربانی،کُمیته ی امداد و…که هدفمندانه اجرا می شود .
اِنگار نمی دانند که نفت و گاز -این میراث خدادادی-همان “ثروت عمومی”یا”انفال”است که از نظر مکتب اقتصادی اسلام به همه ی مردم ایران و به همه ی نسل ها تعلُّق دارد .
درآمد حاصل از فروش نفت و مُشتقًاتش به بیگانگان؛باید سرمایه گذاری و سود حاصله؛به صورت حُقوق و مزایا در سفره ی آحاد ملّت ایران آورده شود .
“حُقوق”یعنی مطالباتیکه مردم ایران از دولت ها و حکومت ها دارند .
“وظایف”یعنی کار و کوششی که یک ملًت؛در جُغرافیای کشور ِخود؛برای نهادها،افراد و دولت ها و حکومت ها انجام می دهند.
پس،هرجایی که وظایفی تعریف شده باشد در مقابل ِآن؛ حقوقی مُطالبه می شود.
یک دانش آموز؛مُوظّف است که به معلّم خود احترام بگذارد و درس هم بخواند.
این احترام گذاشتن و درس خواندن؛از حُقوق ِمُعلِّم است .
یک مُعلّم نیز؛موظًف است که به نیکی رفتار کند و عاشقانه درس دهد.
این رفتار نیک و عاشقانه درس دادن از حقوق ِدانش آموز است .
مردم ایران؛موظًف اند که دولت و حکومت ایران را در مقابله با دُشمنان خارجی و در میدان های تولید کالا و خدمات،کُمک کار و کُمک حال باشند.
از حقوق این مِلّت هم این است که آزادی،عدالت،رفاه،معنویت و زیست شرافتمندانه داشته باشند.
بنابراین،وظایف ِدولت ها و حکومت های ایران؛تحقُّق ِآزادی و عدالت پیوسته باید باشد.
“خیرات”،یک امر بسیار فرعی و در شرایط اضطراری مانند جنگ،توفان ، سیل و زلزله می باشد که مکانیسم عرضه و تقاضای کالاها و خدمات؛در کوتاه مُدّت،نابسامان می شود.
دولت یا حکومتی که”خیرات”را؛ استراتژی یا هدف خود قرار می دهد، زیرکانه به ملّت ایران می گوید که به عدالت و آزادی برای مردم ایران، مطلقاً باور ندارد .
این شیوه؛گریزی رندانه،شیّادانه و عوامفریبانه است و “احساس”را که امری”انسانی است؛جایگزین”عقل”و “وحی”می کنند .
《ما انبیا را با راه های روشن فرستادیم و همراه شان کتاب و ترازو تا مردم<<قیام به قسط>>کُنند.
[قرآن — حدید –۲۵].
بنابراین،آمدن”انبیاء”برای برپایی و پیوستگی”عدالت”است .
“خیرات”یک امر ِاضطراری و آنی است و اصالت ندارد .

¤نام”ِاحمد”،نام ِجُمله
انبیاست¤
¤چون که”صد”آمد،
“نَوَد”هم پیش ِماست¤
[مولانا]
“صد”همان”عدالت”است .
“نَوَد”همان”خیرات”است .

¤سرشک¤
۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۷

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …