چاپ مطلب چاپ مطلب

چرا ملوان نیاز به برنامه هایی برای جذب هواداران گیلانی دارد؟/مهران رمضانی زارع

اختصاصی همای گیلان:چرا ملوان نیاز به برنامه هایی برای جذب هواداران گیلانی دارد؟
photo_2015-08-26_11-00-30

۱- اهمیت هواداران در فوتبال امروز دنیا:

هواداران همواره جزء شفاف و دوست داشتنی این صنعت هستند و بدون شک تماشاگران از ارکان اساسی فوتبال به شمار می روند. وجود این رکن اساسی در مسابقات فوتبال، باعث حساسیت، جذابیت، کاهش و یا افزایش انگیزه در بازیکنان و مربیان می شود.اگر عنصر تماشاچی را در برگزاری مسابقات فوتبال حذف کنیم یعنی حساسیت، جذابیت، اقنصاد، انگیزه و زیبایی را از فوتبال گرفته ایم. شاید به همین دلیل باشد که کشورها برای گرفتن میزبانی تورنمنت ها، همیشه جدال نفس گیری دارند و حتی در بعضی موارد برای گرفتن آن به هر قیمت حتی با پرداخت رشوه و لابی کردن هم رو می آورند. قطعا این جنگ و جدال ها جدا از سود کلان مالی و آشنایی جهانیان با فرهنگ و تاریخ آن کشور به خاطر حضور تماشاگران برای تشویق تیم های میزبان هم هست تا در کنار سود کلان و افتخار آشنایی جهانیان با تاریخ آنها، تیم میزبان جام را هم در خانه نگه دارد تا آدم یاد ضرب المثل (هم فال است و هم تماشا) بیافتد. در ایران و رشته فوتبال، میزبانی یک بازی به جرأت مهمترین عامل موفقیت تیم هاست و شاید به همین دلیل اکثر میزبان ها در دیدارهای خانگی فقط به ۳ امتیاز فکر می کنند و نه چیز دیگر.

علاوه برموارد فوق، موضوع داشتن تماشاگران پرشور و بیشمار سبب افزایش درخواست پخش تلویزیونی و همچنین یک بازار مناسب جهت فروش محصولات باشگاه است.

۲- مزایای افزایش هوادار در آینده باشگاه ملوان:

با وضعیتی که فوتبال کشور و نظارت های AFC دارد، چه بخواهیم و چه نخواهیم طی پنج سال آینده اکثر باشگاه ها خصوصی و یا نیمه خصوصی خواهند شد. وقتی که خصوصی شوند یکی از بزرگترین راه های درآمد زایی، حق پخش تلویریونی خواهد بود. آنچه که مسلم است اینکه باشگاه ملوان و دیگر تیمهای گیلانی درخواست حق پخش را به صدا و سیمای گیلان خواهند داد!!!! در چنین وضعیتی دو روش برای پرداخت حق پخش بازیها وجود دارد. اولین آن همانند بوندس لیگا بر اساس متوسط تعداد تماشاگران هر تیم در بازیهای خانگی، درصد حق پخش تعیین می شود. به عبارت دیگر چنانچه در بازیهای خانگی ملوان بطور متوسط ده هزار نفر و برای بازیهای باشگاه دیگر گیلان دوازده هزار نفر به استادیوم رفته باشند. آنوقت شصت درصد حق پخش به آن باشگاه و چهل درصد به ملوان خواهد رسید. علاوه بر آن درخواست هوادارانی که در شهرهای دیگر هستند و یا نظرسنجیهای اینترنتی نیز در این امر مهم هستند. پس دوستان عزیز اگر میخواهیم ملوان پرقدرتی داشته باشیم، ما به جذب و رای هواداران ملوان در دیگر شهرهای گیلان هم نیاز داریم. ولی جذب هوادار با مشکلاتی همراه است.

۳- مشکلات حضور هواداران گیلانی در سن سیروس:

همه ما میدانیم که طرفدارانی که از شهرهای دور و نزدیک به انزلی می آیند، باید با زمان های نامناسب مسابقه ها، راه نسبتا دور، قیمت بالای بلیت، کیفیت پایین خدمات در استادیوم، بی پولی باشگاه و … کنار بیایند. طرفداری که از این وضعیت ناراضی باشد، چندین گزینه پیش رو دارد: ۱) به کل از تماشای مسابقات باشگاه دست بردارد؛ ۲) به طرفداری از باشگاهی دیگر بپردازد؛ ۳) یا اساسا ورزش دیگری را برای تماشا برگزیند.

رفتن به سراغ ورزشی دیگر از اساس گزینه ای نامحتمل و غیرمنطقی است. وفاداری مانعی در برابر گزینه دوم یعنی طرفداری از باشگاه دیگر خواهد بود. ولی شرایط، اتمسفر و برخورد مناسب در استادیوم سن سیروس می تواند سبب شود که تمایل هواداران گیلانی برای تماشای مسابقات ملوان در بازیهای خانگی افزایش یابد

ولی سوال اینجاست که برای جذب هوادار چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ آیا نمی توان از طریق فضای مجازی از همه گیلانیها برای تشویق ملوان دعوت به عمل آورد و حتی امکاناتی برای ایاب و ذهاب آسانتر آنها در نظر گرفت؟ آیا نمی توانیم یک نقشه راهنما که موقعیت استادیوم را در شهر نشان دهد در سایت های هواداری قرار دهیم؟ یا بعد از هر بازی از گیلانیهایی که برای حمایت از ملوان آمدند تشکر نماییم؟ خلاصه اینکه شاید وقت آن رسیده که هر یک از ما فکر کنیم که چگونه میتوانیم میزبان خوبی برای دیگر هواداران گیلانی ملوان باشیم؟

۴- جمع بندی

· یک باشگاه ورزشی فارغ از داشتن یک مدیر، هیات مدیره و همچنین بازیکنان، کادر فنی، مسائل مالی و امکانات باید هواداران وفادار هم داشته باشد. بطور خلاصه تماشاگران نشانه اعتبار و فرهنگ یک باشگاه هستند.

· همیشه درباره هواداران ملوان گفته اند که این هواداران، غیرپیشبینی و بسیار عجیب هستن، زیرا این هواداران تنها به یک برند خاص (یعنی ملوان) وفاداری شدیدی نشان می دهند. در شهرهای دیگر گیلان عموما چنین تصویری از یک طرفدار ملوان ارائه می دهند: هواداری که به شدت نسبت به قوی سپید تعصب و وسواس دارد و زندگی اش حول این تعصب و طرفداری می چرخد.

·
ارگانهای دولتی چه بخواهند و چه نخواهند باید از فوتبال خارج شود و باشگاه ها را به بخش خصوصی بسپارد. آینده ثابت کرده است که چه رقابتی بین باشگاه ها بر سر منابع درآمدزا بوجود خواهد آمد که در این میان باشگاه ها برای ایجاد ساختارهای یک بنگاه اقتصادی مطمئنا به هوادار نیاز خواهند داشت.

· اگر شرایط باشگاه و سطح خدمات در سن سیروس به همین شکل ادامه یابد شاید تهدید بزرگی در انتظار ملوان باشد. موضوعی که هواداران جوان گیلانی را تهدید میکند این است که تعداد بسیاری از هواداران وجود دارند که می خواهند طرفدار تیم های موفق تر یا حتی طرفدار تیم مناسب تر با خدمات بهتر شوند. نتیجه این موضوع عدم جذب و عدم حضور هوادار ان گیلانی در بازیهای خانگی خواهد بود. لذا باشگاه ملوان بایستی برنامه هایی برای جذب و ترغیب هواداران گیلانی جهت حضور در بازیهای خانگی داشته باشد ولی در حال حاضر چنین برنامه هایی مشاهده نمی شود.

مهران رمضانی زارع

About سردبیر ارشد

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …

۷ comments

  1. به یاد روزهایی که همه گیلانیان در استادیوم سن سیروس دور هم جمع میشدند و قوی سپید گیلان را فریاد میزدند

  2. سوال اصلی این است، چرا باشگاهی که از جام تخت جمشید حدود نیم قرن در سطح اول فوتبال ایران حضور دارد چرا نباید یک استادیوم در شان لیگ برتر داشته باشد تا همه هواداران با فراغ بال حضور داشته باشند!

  3. ما عاشقان ملوان از لاهیجان هستیم و با ملوان سالهاست که زندگی میکنیم و باهاش خاطره داریم، ملوان افتخار شمال ایرانه، باید مسولان شهری و استان ازش حمایت کنن تا مثل دهه پنجاه و شصت تو فوتبال ایران آقایی کنه

  4. واقعا مسئولین گیلان باید خجالت بکشند که حتی نمیتوانند تنها نماینده شمال ایران را از نظر مالی ساپورت کنند

  5. ملوان افتخار همه گیلانی ها است

  6. درود بر نویسنده مقاله که نشان دهنده تفکرات متعالی ملوانان است

  7. قدیم ها از همه شهرهای گیلان واسه حمایت و تشویق ملوان میومدن انزلی، ولی متاسفانه الان چند وقتیکه بدلیل بعضی از ناملایمات، این حضور هواداران از شهرهای گیلان کم رنگ شده و باید همانطور که نویسنده مقاله به درستی اشاره کردند راهکاری اساسی برای این مشکل پیدا کرد