چاپ مطلب چاپ مطلب

چه کسی پاسخگوی معضلات برداشت شن  و ماسه در بخش هاست ؟/ جلوگیری از دیوارکشی و لایروبی رودخانه سیاهکلرود بعلت عدم پرداخت عوارض بخشداری چابکسر

اختصاصی همای گیلان: در پی مراجعه ی حضوری ترابی پیمانکار شن و ماسه به دفتر هفته نامه همای گیلان مبنی بر جلوگیری از دیوارکشی و لایروبی رودخانه بعلت عدم پرداخت عوارض بخشداری چابکسر ، برآن شدیم تا تحقیقی در این باره داشته باشیم .

mail.google

بنا به درخواست ترابی به منطقه سیاهکلرود رفتیم و از مردم آن روستا سوالاتی را پرسیدیم که با وجود عرض زیاد رودخانه و برداشت های غیرقانونی که در گذشته از این رودخانه صورت گرفته و در بعضی از قسمت ها رودخانه تخریب گردید که می بایست بازسازی گردد دیگر شن  وماسه ای در رودخانه برجای نمانده! اگر خدای ناکرده سیلی بر این منطقه بیاید چه می شود ؟!

ناراحتی ساکنین

تعداد زیادی از ساکنین اعلام ناراحتی کردند؛ چرا که اگر سیل بیاید معلوم نیست چه اتفاقی می افتد! اما هر چه هست مطمئنیم جاده ی اصلی با این عرض کم نابود خواهد شد و طبیعتا خانه های ما نیز از بین می رود .

به سراغ ترابی رفتیم و از ایشان خواستیم توضیحی در زمینه شغل خود بدهند و بگویند در حقیقت در منطقه سیاهکلرود چه می کنند؟

وی پاسخ داد: پیمانکار شن و ماسه است اما در حقیقت پیمانکار بخشداری بوده است و خدمات زیادی برای بخش چابکسر در این زمینه و حتی برنامه های فرهنگی انجام داده ام .

پیمانکار: بر اساس مجوز اخذ شده می توانم از رودخانه ی سیاهکلرود برداشت شن و ماسه داشته باشم

ترابی افزود : براساس مجوزی که از سوی اداره کل صنعت معدن تجارت استان دریافت نموده ام می توانم از رودخانه ی سیاهکلرود برداشت شن و ماسه داشته باشم به شرط لایروبی و حصارکشی و گابیون بندی برای جلوگیری از خطرهای احتمالی ای که رودخانه می تواند برای مردم آن منطقه بوجود آورد. اما در حین انجام کار در این منطقه بودیم که با تماس های مکرر بخشدار محترم و دهیار روستای سیاهکلرود مبنی بر پرداخت عوارض روبرو شدم .

ترابی تصریح کرد بنده در پاسخ به چنین امر غیر قانونی ای مقاومت کردم و آنها بر اساس قدرت خود کارقانونی ام را تعطیل نمودند.

بازرس صدور مجوز:از لحاظ قانونی کار پیمانکار بی عیب می باشد

خبرنگار :ما با تماسی که با یکی از بازرسین مراجع صدور مجوز داشتیم و همچنین سایر کارشناسان زیست محیطی؛ کار این پیمانکار را تایید نمودند و افزودند در مجوز صادره تمامی قوانین ذکر شده است و ما موظف هستیم که عملکرد پیمانکار را بررسی نماییم؛ از لحاظ قانونی کار ایشان بی عیب بوده است و برای ادامه کار مشکلی وجود ندارد .

مجدد از آقای ترابی جویا شدیم که دلیل توقف شدن کار شما به گفته ی جنابعالی توسط عوامل بخشداری و دهیاری و شورای روستا چه بوده است ؟

پیمانکار:پرداخت عوارض به بخشداری  براساس قانون توجیهی ندارد

وی گفت آقایان می خواهند ما عوارض دهیم که براساس قانون این مسئله توجیهی ندارد اگر هم داشته باشد به این مقدار ندارد !!

بنده در این روستا براساس مجوزی که دارم خدمت رسان داشته باشم !

خبرنگار: این مسئله نیز از طریق بازرسین مراجع مرتبط پرسش شد و آنان پاسخ آقای ترابی را تایید نمودند

از آقای ترابی پرسیدیم که اکنون مشکل کجاست و چه کسی در اجرای کار شما مداخله می کند ؟ ایشان به بخشدار چابکسر اشاره داشتند .

بخشدار چابکسر: پیمانکار مجوز ارائه نداده اند/تخلف دو متری از سوی ایشان

برحسب وظیفه و رسالت خبرنگاری تماسی با رمضانخواه بخشدار محترم چابکسر برقرار نمودیم

وی گفت آقای ترابی مجوزرا ارائه نداده اند و از طرفی در داخل مجوز به برداشت نیم متر اشاره شده است که ایشان ۲ و نیم متر برداشت داشته اند ! از طرفی به تعهدات کاری خود در قسمت های دیگر عمل نکرده اند که موج نارضایتی مردم منطقه را نیز در پی داشته است .

پیمانکار مجوز ارائه داده ام بنده پاسخگوی سیکل اداری نیستم

خبرنگار : از اقای ترابی برای تمامی این موارد پاسخی خواستیم که وی گفت :

: مجوزی که به بنده ارائه می شود به آب و منطقه ای ، محیط زیست و دادسراشهرستان همچنین فرمانداری رونوشت داده می شود اگر فرماندار محترم صلاح بدانند باید به بخشدار خود رونوشت بزنند بنده پاسخگوی سیکل اداری نیستم !

در زمینه برداشت بیش از نیم متر باید عرض کنم اگر ایشان مجوز را ندیده اند، چطور قضاوت می کنند که در مجوز قید شده است نیم متر برداشت مجاز است ؟؟!

پیمانکار :تخلف دو متری صحت ندارد

بنده در طول مدت کارم چندین بار از بازرسین آب منطقه ای خواستم که جهت بازرسی بر سر پروژه بیایند وبر کار ما نظارت داشته باشند که الحمدلله مشکلی در این زمینه نداشته ایم .

و مسئله ی دیگر موج نارضایتی که آقای بخشدار اعلام می کنند چگونه است ؟! طبیعتا وقتی مسئول بخش به دهیار و شورای روستا اعلام کند که بخاطر مردم این مسائل پیش آمده است و کراراً مطرح شود برداشت غیرمجاز است زیرا باید عوارض داده شود تعدادی از شورا و تعداد کمی از مردم که یکطرفه حرف ها را شنیده اند ناراضی می شوند و این امر مسلم و طبیعی است.

آیا جلوگیری کردن از خطر سیل برای مردم خدمت نیست

بنده آنجا خدمت کرده ام آیا جلوگیری کردن از خطر سیل برای مردم خدمت نیست ؟!

در همین زمان  خانمی به نام حسن زاده تماس گرفتند نارضایتی خود را از بخشدار و شورای محل خود در خیاط محله نابیان کردندزیرا به دلیل برداشت بی رویه و غیرکارشناسی از رودخانه ی روبروی منزلش خساراتی زیادی در سیل ۹۱ متحمل شده است و مشکلاتش تاکنون نیز ادامه دارد از قبیل تخریب قسمت های مختلف منزلش و باز نیز تخریب مجدد منزل مسکونی اش .

از ایشان خواستیم که حتما با بخشدار محترم نشستی در این زمینه داشته باشند که اذعان داشت : از سال ۹۱ بیش از سی بار با ایشان صحبت کرده ام اما پاسخ مثبت و نتیجه بخشی دریافت نکرده ام !

بنده خود مخارج زندگی پدر و فرزندانم را تامین می کنم ، چرا به علت یک کار غیرکارشناسی باید تمامی تلاشم بر باد برود ؟!

مخاطبین محترم هفته نامه می خواهیم قضاوت را برعهده شما بگذاریم بنظر شما باید به دنبال مقصر بود یا مسئولی که پاسخگو باشد؟! آیا نباید فکری به حال پیمانکارانی که حکم سرمایه گذار را در این شهرستان دارند کنیم تا شاهد ضررو زیان آنها نباشیم و مردم نیز در رنج و عذاب نشوند !

به نظر شما با این مشکلات و معضلات سرمایه گذاری رغبت به ورود و سرمایه گذاری دارد یا خیر ؟

آیا شما خود با این اوضاع به فکر سرمایه گذاری در شهرستان خود می شوید یا خیر ؟!

به نظر شما چه کسی باید پاسخگوی نارضایتی مردم باشد؟

به نظر شما باید مجوز برداشت شن وماسه را بصورت قانونی دادیا نه ؟

 

از مسئولین امر انتظار پاسخگویی را داریم .

mail.google
mail.google

About سردبیر ارشد

Check Also

“دیدار استاندار گیلان با رئیس کل دادگستری استان گیلان به مناسبت هفته قوه قضائیه

“دیدار استاندار گیلان با رئیس کل دادگستری استان گیلان به مناسبت هفته قوه قضائیه استاندار …