چاپ مطلب چاپ مطلب

کالبد شکافی تاریخی دو طرف دیوارِ انقلاب(قسمت ۱)/جلال میرزااقایی

اختصاصی همای گیلان، همزمان با تغییرات بنیادین و دگردیسی در مفاهیم جامعه شناسی سیاسی که بیشتر مدیون و مرهون فیلسوفان سیاسی قرن بیستم می باشند و رشد و تکامل افسانه ای صنعت ارتباطات ،آنچنان به این تحولات شتاب بخشیده و آن(slow motion) قرن های نوزده و اوایل قرن بیستم افسانه ای ،اینک با سرعت نور در حال حرکت و باعث تغییرات می باشد .
کشور ها و شخصیت هاییکه که همه ماهیت و هویت خویش را مدیون انقلاب و انقلابیگری بودند و اینک در دینامیسم تحولات تاریخی ،با مفهوم توسعه و هر آنچه مربوط به پیشرفت می باشد ،سالها عقب افتاده اند و با باز کردن این راز سر به مُهر و سوالی تاریخی که چرا کشور هایی که تن و جان به انقلاب داده اند ،از مدار توسعه عقب مانده اند ؟
اسطوره های انقلابیگری و پروپاکاندای تبلیغاتی آن که بعد از جنگ دوم جهانی و شکست ماشین جنگی هیتلر و پیروزی ماشین جنگی استالین و اندیشه های استالینیسمی ی حامی انقلابی که اوج و تموج آنرا در انقلاب کوبا و جنگ های ویت کنگ ها در ویتنام و تاثیر آن در معادلات و تحولات قرن بیستم و بلوک بندی های نظامی مترتب با آن ،همه و همه موجد نوعی ایدئولوژی شدند که سعادت و توسعه و پیشرفت را فقط و فقط در انقلاب و آرمان های فناتیک و لوله های تفنگ می دیدند و بس .

این اندیشه در ملل ها و اقوام ها با فرهنگ های متفاوت ،ظاهری متفاوت ولی جان مایه همان بود که می بایست همه چیز ار بیخ و بن ،زیرو زبر شود.
ایمان انقلابی ،افکار انقلابی ،کتاب های انقلابی و حتی لباس انقلابی،پارادایم و شاکله نیم قرن اندیشه های حاکم ،از آمریکای لاتین تا شرق آسیا و هندو چین بوده است .
وزش بادهای های انقلابی ،اصلا موسمی نبود بلکه به فراخور حال فر هنگ ها و پتانسیل جغرافیای تحولات ملت ها ،تاثیرو متاثر میشد .
از آنجاییکه عقده های شکست خورده در نهضت مشروطه و تاسیس سلسله پادشاهی فردی پهلوی ،مزید علت بودند و دیوار ستبر حاکمیت بورژوازی کمپرادور (وابسته) سیبلی زیبا برای وزش و گزینش ،آرمانگرایان انقلابی بود ،این اندیشه در قالب چپ سیاسی و بعد ها چپ مذهبی متاثر از سیاسی ،پرچم مبارزات انقلابی را در کشور ما به اهتزاز در آورد.
پیچیدگی این مبارزات در کشور ما در آنجا بود که چپ روشنفکری نظیر شریعتی و بازرگان و نهضت آزادی که با ماهیت و هرمنوتیک (تفسیر) انقلاب های جهان و تحصیلکردگان فرنگ و آشنا به مدرنیته بودند نیز ،به صف انقلابیون پیوستند و عقبه فکری و تئوریک آنرا در ید خویش داشتند و تعبیر و تفسیر های شریعتی از اسلام تاریخی به اسلام انقلابی، منشا تشکیل گروههای پار تیزانی و مبارزاتی چریکی با ماهیت مذهبی و غیر مذهبی شده بود ……
ادامه دارد

جلال میرزااقایی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

کشتی آزاد آمریکا بعد از ۵۵ سال بدون طلا/ ترک پاریس با دستان خالی

کشتی آزاد آمریکا بعد از ۵۵ سال بدون طلا/ ترک پاریس با دستان خالی   …