چاپ مطلب چاپ مطلب

“کالبد شکافی تاریخی دو طرف ِ دیوار انقلاب “/جلال میرزااقایی

مقدمه

اختصاصی همای گیلان، نگارش از وقایع تاریخی ، یکی از شاخص و سخت ترین کار های حوزه ادبیات تاریخی می باشد چون از یک طرف ،چیرگی و استیلا و آگاهی و هنرِ ثبتِ و نگارشِ شیوا را طلب می کندو طرف دیگر ، رعایت اصول اخلاق ی بیطرفی در وقایع نگاری می باشد.

شاید به جرات می توان گفت که انسان درگیر در وقایع و گیرو دار تحولات اجتمایی، بتواند موضع گیری اجتمایی و و حتی سیاسی نداشته باشد و کار از همین نقطه سخت، آغاز میشود که پای بندی به اصول اخلاقی ،بسی کار را دشوار می کند .
دنیای شهرت و نام و نشان ها و عنوان ها، و شکاف های ابتذال و سقوط ،آنچنان نامرئی و جذاب و فریبنده می باشند که قربانیان ریز و درشت و اطو کشیده و عامی و عارف و تحصیلکرده و سجاده به دوش و باده به نوش و لشکر رنگارنگ در آن به وفور یافت می شوند .
ضعف و فتور و قصور و فقرتحلیلی و آگاهی ،گاهی آنچنان ترا محتاج می گرداند که تحریک و حریص میشوی که به اسطوره سازی ها، پناهنده شوی که دروازه سقوط هر تاریخ نگاری ،ورود به دنیای خیالی اسطور ها می باشد .
نقاش خردمند، اگر خط و خال و اَبرو و زلف پریشان یار را بیش از واقعیت جلوه دهد ،از جلوه گری اثر هنری اش کاسته است .بنابر این در این وادی و بادیه ،هر چه ضعیف تر و سست تر گام بگذاری ،بناچار بسوی فربه کردن آدم های مورد بحث در متن ماجرای تاریخی ،می پردازی که همان زیر پا گذاشتن تعهد نگارش ِ اخلاقی می باشد و انسان وقتی خویشتن را بدون سلاح در برابر درک و تحلیل واقعیت های تاریخی می بیند بناچار به خیالبافی و اسطوره سازی و فاصله گیری از متن و بطن و منظور و مقصود حوادث تاریخی میشود .
زوال و افول تمدن ها ،سعادت اقوام و ملل ها ،استقرار و پایندگی کشور ها در قالب دولت و ملت و پایداری استقلال و هنر آزادگی و فرزانگی ،و میراث گرانبهای تاریخ برای آیندگاه ،مدیون و مرهون همه حواریون این گذر تاریخی می باشد که تاریخ نگاران در صف مقدم آن قرار می گیرند .
فریاد ها ،آمال ها ،آرزو ها ،عشق ها و اشک ها و شکست ها و آرمان ها ،و همه نواهای نهفته و خفته در دل تاریخ را می توان برای نسل های بعدی به ارمغان و یا به هنر ،تصویر و مصور کرد و اگر این امانت و وظیفه بخوبی و مسئولانه ،نگارش و کتابت شود ،میتوان به گسل نسل ها پایان داد واز تجارب اسلاف و پیشینیان در زیستن شرافتمندانه عصر و نسل حاضر ،بهره جست ……
ادامه دارد

جلال میرزااقایی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …