چاپ مطلب چاپ مطلب

کالبد شکافی تاریخی ی دو طرف ِدیوار انقلاب(قسمت۲)/جلال میرزااقایی

اختصاصی همای گیلان، ….تئوری های شریعتی در حوزه مبانی نظری و اندیشه های دینی و مذهبی و تحلیل جامعه شناسی از آیین و بر ساخته های تاریخ ادیان و دمیدن روح تعهدِ مسئولانه به راهکار های عملی ،زمینه را برای خیزش نوعی انقلابیگری مهیا کرد که برای پیشبرد اهداف شان ،هم به این نوع ایدئولوژی مسلح شدند و هم دفاع مسلحانه از ایدئو لوژی شانرا ،واجب می دانستند و هر مانعی که در مسیر راه فکری شان بود ،متهم به وابستگی و انحرافات فکری و اعتقادی می شدند .
التقاط ،الحاد ،اپورتونیست ،ارتجاع ،پایگاه امپریالیسم، آمریکایی،وووواز واژه های اختراعی دیوار های قبل از انقلاب بود که حتی بعد از انقلاب هم بسیار مورد استفاده قرار گرفت و بعد ها حتی مرحوم بازرگان نیز از نیش این گزند ها در امان نماند .

سیر تکوین و تکون اندیشه ها که عقبه تئوریک انقلاب بدان متنسک شده بود بدون هر گونه عقلانیت فلسفی و تجارب تاریخی بود و اگر شالوده و موتور حرکت را بدرستی تجزیه و تحلیل کنیم ، طبقه متوسط که معمولا موتور انقلاب ها از آنجا منشا میشوند بدون هر گونه تحلیل جامعه شناختی و مصداق و زمینه های وجود انقلاب ،بدان گرایید و در همان ثانیه های اول بعد از پیروزی انقلاب به اشتباه خویش اعتراف کرد که ما باران می خواستیم و نه سیل !

فاتحان انقلاب در همه ادوار تاریخی ،به تناسب ذات فلسفی انقلاب ،گرایش بسوی تمرکز قدرت و حفظ این تمرکز با هر وسیله و به هر هزینه ای داشته و دارند و این حداقل نقاط اشتراک در همه انقلاب ها می باشد که فقط طبقه ای و ایدئولوژی خاص، حاکم بلامنازع و فعال ما یشای همه عرصه های بعد از انقلاب می باشند .
اندیشه های مسلط بر انقلاب نه تنها سیطره سیاسی و اجتمایی بلکه عرصه هنر و موسیقی و فرهنگ و حتی میراث تاریخی را هم به زعم خویش طرحی نو انداختند و اتوریته و کاریز مای انقلاب ،جایی و حقی برای ظهور و بروز اندیشه های مخالف و متفاوت قائل نشد و واژ های عصر مدرنیته نظیر دموکراسی ،احزاب مستقل و گردش آزاد قدرت در آن جایی نداشته و ندارند .
توسعه اقتصادی ،مدرن شدن جامعه ،اقتصاد آزاد و بازار ، وجود طبق متوسط نیرومند که پلی بسوی دموکراسی می باشند ،هرگز دغدغه های انقلاب و انقلابیون نبودند و نیستند و در سطحی بالاتر ،عرصه سیاسی و قدرت متاثر از آن همیشه متمرکز و در انحصار انقلابیون می باشد .
حفظ دست آورد های انقلاب حتی به قیمت فقر و تیره روزی، مباح و حلال شد و بخشی از هزینه های توسعه ملی در این راه صرف میشد و گرنه کیست که نداند ،هر اسلحه ای که ساخته میشود و هر راکتی که شلیک میشود و هر هواپیمای جنگی که به پرواز در می آید ،در نهایت نان گرسنه ای است که تغذیه نشده ،برهنه ای که پوشیده نشده ،و استعداد هایی که پر پر و شکفته نشده و ….
ادامه دارد …..

جلال میرزااقایی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …