چاپ مطلب چاپ مطلب

کنترل آفت‌های کشاورزی با کمک باکتریها و ژنهای باکتریایی/ مجید فلاح خوش قلب

اختصاصی همای گیلان، پژوهشگران موفق به یافتن راهکاری ژنتیکی برای مهار مگس‌های سرکه شده‌اند که به کمک آن مگس‌های ماده به‌نوعی باکتری مبتلا شده و مگس‌های نر پس از جفت‌گیری با آن‌ها کشته می‌شوند. این روش می‌تواند در کنترل جمعیت مگس‌های آفت بسیار مفید باشد.
پژوهشگران به‌تازگی موفق به کشف راهکاری مؤثر برای کنترل مگس‌های آفت شده‌اند که بسیار ارزان، ساده و قابل‌اجرا است. در این روش با کمک دانش ژنتیک، مگس‌های ماده حامل نوعی باکتری می‌شوند که موجب مرگ مگس‌های نر می‌شود. در این روش مگس‌های ماده پس از ابتلا به باکتری، تخم‌هایی آلوده می‌گذارند که موجب مرگ مگس‌های نر و همچنین حشرات نر موجود در تخم‌ها شده و به‌این‌ترتیب جمعیت مگس‌ها کنترل می‌شود. این روش بسیار ایده آل بوده و ایده کلی آلوده شدن حشرات و انتقال آن از طریق رابطه جنسی، بسیار ساده و اجرائی است.
در این مطالعات، پژوهشگران در حال بررسی نوعی باکتری به نام Spiroplasma poulsonii بودند که در مگس‌ها دیده‌شده و از طریق تخم این حشرات پراکنده‌شده و این باکتری بر گونه نر مگس‌ها تأثیری کشنده دارد. البته این باکتری در همه نرها یکسان عمل‌نکرده و برخی از آن‌ها می‌توانند پس از ابتلا نیز زنده بمانند.

پیش ‌از این برخی محققان با این مورد برخورد کرده بودند اما مطالعات آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیده بود درحالی‌که پژوهشگران با آزمایش‌های متعدد خود دریافتند که این باکتری چه ویژگی‌هایی داشته و یک ژن مسئول در این زمینه وجود دارد که موجب مرگ مگس آن‌ها می‌شود. این ژن با عنوان اندروسیدین (androcidin) نام‌گذاری شد که به معنی قاتل مردها است. تحقیقات بعدی نشان داد این مرگ‌ومیر از الگوی یکسانی پیروی کرده و ژن موردنظر یک پروتئین را رمزگذاری کرده و مرگ گسترده سلولی همراه با مشکلات سیستم عصبی را در پی دارد. وارد کردن این ژن به مگسها به تنهایی می تواند منجر به مرگ و میر مگس های نر شود.

 

 

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …