چاپ مطلب چاپ مطلب

کوروش نمی تواند رهبر باشد/ علی رحیم پور_دکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: اگر << کوروش >> از غنائم و جنگ ها و گرفتن نصف ِجهان ؛ <<سهم >> برنمی داشت، پس چگونه توانست، بخشی از کاخ های << پاسارگاد >> را بسازد ؟!
شاهان در طول ِ تاریخ ، بارگاه و تشریفات گسترده داشته اند !
پس مجبور بودند به مردم فشار مالی بیاورند تا خرج ِ دربار و سربازان و فتوحات و شکست های خود بکنند !
همانگونه که الان مراسم اربعین ِ حسینی ؛ ، شبستان ها و…‌‌ در عراق و ایران، خرج ِ گران ؛ بر مردم ِ کشور ایران دارد .
ساختن کاخ های بی شمار و مجسمه های سنگین و گرانقیمت مانند فرعون های مصر ؛ در مجموعه پاسارگاد یا تخت جمشید ؛ سبب بدبختی مردم ایران بوده است .
فرقی نمی کند که ما مالیات های مردم را برداریم کاخ بسازیم یا شبستان یا مسجد ِ لوکس بسازیم در هر سه حالت ” اسراف ” است .
چه این اسراف را دولت انجام دهد یا شیخ یا << ذوالقرنین >> !
چرا ؟
اِن المُبذّرین اخوان الشیاطین [قرآن] همانا ” بریز و بپاشگران “برادران شیطانند .
همواره هر دولتی ، چه به اسم خدا، چه به اسم ِ آزادسازی عَرب یا یهودی یا پارسی و….‌‌‌ به کشوری دیگر ، وارد شود؛
متجاوز و جنایتکار است .
پس بهتر است که دُچار احساسات و ملّی گرایی افراطی نشویم .
دین زرتشتی مانند دین یهودی و اسلامی و مسیحی ؛ در حکومت کردن ، اشتباهات بسیاری کرده است .
مثلا : بیشترین شکنجه را به حضرت مسیح؛ آخوندهای یهودی [ خاخام‌ ها] دادند .
بیشترین شکنجه را به << مزدکیان >>، آخوند های زردشتی دادند که به قول فردوسی ۱۰۰‌هزار نفر << مزدکی >>را در یک روز روشن توسط ولیعهد ساسانی ؛ [ انوشیروان به اصطلاح‌ عادل] کُشتند .
در اروپا در سال های ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ میلادی بین کاتولیک ها و پروتستان ها ؛ << جنگ ِ سی ساله >> در گرفت و هزاران نفر کشته شدند.در ۵۰۰‌سال پیش ، کشیش های مسیحی ؛ قبض بهشت و جهنم می فروختند !
در باره مسلمانان هم در جنگ ایران و عراق و طالبان و القاعده و داعش نیازی به گفتن نیست که بهتر از من می دانید .
در پایان ، چون <<کوروش >> کتاب ندارد ! نمی تواند ؛ رهبر باشد.
مگر اینکه ؛ دین ِ زردشتی را ؛ به او سنجاق کنیم ، آن هم نمی شود چون ، دین زردشتی اگر قدرت ِ معنوی بالایی داشت؛ در هجوم و تجاوز اعراب به ایران، عقب نشینی نمی کرد و نابود نمی شد!
ممکن است بگویید به دلیل جنگ و کتاب سوزی بوده است، باید عرض کنم ، که شوروی ۷۰ سال، مذهب را در شوروی سابق ؛ انکار کرد !
دوباره ، مسلمان و مسیحی و زردشتی ، خودشان را << احیاءکردند !

اما هرگز الگویم ؛ شاهان ، سرداران و نظامیان نبوده است .
جامعه ی مذهبی ایران را باید اصلاح کرد . چرا ؟
چون :هیچ اندیشه ای از بین نمی رود.
ممکن است در مقاطعی ضعیف یا قوی شود .
به نظرم؛ باید انقلاب مشروطیت و نهضت ملی شدن نفت و انقلاب ۱۳۵۷ را الگو قرار دهیم .
بین امیر کبیر،دکتر مصدق و مهندس بازرگان که هرسه در مقاطعی نخست وزیر بودند .
به ترتیب ۴ و ۲ و ۱ ، سال .
دومی یعنی <<دکتر مصدق>> الگوی خیلی خوبی است.
چون تاریخ اورا می نویسم ؛ دیگر دوباره گویی نمی کنم .
اما هم‌مسلمان بود هم آزادیخواه و هم استقلال طلب و هم ضد استعمار و هم طرفدار مردم کم درآمد.
در تاریخ ایران چنین فردی[ غیر از او ]نداریم .
ضمنا این الگوی ما ۶۰ ساله است نه ۲۵۰۰‌ساله . مُدرن هم هست . دانش آموخته ی سطح بالا هم هست .

 

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …

۲ comments

  1. کوروش، شاه شکست خورده لیدی را نکشت و تحقیر ننمود، بلکه تا پایان عمر تحت حمایت کوروش زندگی کرد و مردمسارد علی رغم آن که حدود سه ماه لشکریان کوروش کبیر را در شرایط جنگی و در حالت محاصره شهر خود معطل کرده بودند، مشمول عفو شدند.
    با شکست کشور ماد به‌ وسیله پارس که کشور دست نشانده و تابع آن بود، پادشاهی ۳۵ ساله ایشتوویگو پادشاه ماد به انتها رسید، اما به گفته هرودوت کوروش کبیر به ایشتوویگو آسیبی وارد نیاورد و او را نزد خود نگه داشت.
    بابل بدون مدافعه در ۲۲ مهرماه سال ۵۳۹ ق.م سقوط کرد و فقط محله شاهی چند روز مقاومت ورزیدند، پادشاه محبوس گردید و کوروش کبیر طبق عادت، در کمال آزاد منشی با وی رفتار کرد و در سال بعد (۵۳۸ق.م) هنگامی که او در گذشت، عزای ملی اعلام شد و خود کوروش کبیر در آن شرکت کرد. با فتح بابل مستعمرات آن یعنی سوریه، فلسطین و فنیقیه نیز سر تسلیم پیش نهادند و به حوزه حکومتی کوروش کبیر اضافه شدند.

    رفتار کوروش کبیر پس از فتح بابل جایگاه خاصی بین باستان‌شناسان و حتی حقوقدانان دارد. کوروش کبیر یهودیان را آزاد کرد و ضمن مسترد داشتن کلیه اموالی که بخت النصر (نبوکد نصر) پادشاه مقتدر بابِل در فتح اورشلیم از هیکل سلیمان به غنیمت گرفته بود، کمک‌های بسیاری از نظر مالی و امکانات به آنان نمود تا بتوانند به اورشلیم بازگردند و دستور بازسازی هیکل سلیمان را صادر کرد و به همین خاطر در بین یهودیان به عنوان منجی معروف گشت که در تاریخ یهود و در تورات ثبت است.در بابل و جاهای دیگر، مدارک فراوانی در ارتباط با تسامح کوروش کبیر در امور دینی بدست آمده و هیچ نشانه‌ای از تعصب وی به دین ملی‌اش دیده نشده‌است. دربارهٔ اینکه کوروش کبیر چه دینی داشت، اختلاف نظر وجود دارد و احتمالاً کوروش خود می‌بایست پرستندهٔ اهورامزدا بوده‌باشد، اگرچه تقریباً هیچ چیزی دربارهٔ باورهایش نمی‌دانیم.کوروش کبیر ، نخستین شاه و بنیان‌گذار دودمان شاهنشاهی هخامنشی است. کوروش کبیر، به‌خاطر بخشندگی‌، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون، گسترش تمدن و غیره شناخته شده‌است.
    پاسخ به تمامی کوروش ستیزان که ادعا می کنند نام و یادی از کوروش بزرگ در منابع تاریخ ایران گفته نشده است. ۱_ طبری،تاریخ طبری،جلد اول، ص ۳۸۶٫۴۰۷، و….. «کروش» ۲_ابوریحان بیرونی،آثارالباقیه،ج اول،ص ۱۳۰،۱۵۲٫ «کورش» ۳_ بلعمی،تکلمه و.ترجمه تاریخ طبری،ج اول،ص ۶۴۸،۶۷۷،۶۵۶٫ «کیرش» «کورش» «کورش احشویرش» ۴_ مسعودی،مروج الذهب،ص ۹۹٫ «کورس» ۵_حمزه اصفهانی،تاریخ سنی و ملوک الارض، ص ۳۲ «کیرس» ۶_ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۱ ،ص ۱۰۱٫ «کورس» ۷_ ابن خلدون،اخبار فی الایام العرب،ج۲،ص ۱۰۸، «کورش و کیرش» ۸_ ابن عبری،تاریخ مختصر الدول، ص ۳۶ «کورش فارسی» ۹_ ابن.مسکویه،تجارب الامم، ص ۸۱_۸۰٫ «کورش» ۱۰_ ابن بلخی،فارسنامه، ص ۵۳٫ «کیرش» ۱۱_ بیضاوی،نظام تواریخ،ص ۲۳٫ «کیرس». ۱۲_ ابن اثیر ،تاریخ الکامل،ج اول ،ص ۱۱۵ و …. «کیرش» ۱۳_ حمدالله مستوفی،نزهت القلوب،ص ۱۷ «کوشک» ۱۴_ حمدالله مستوفی،تاریخ گزیده،ص ۹۸٫ «کوروش» ۱۵_ خواند میر ،تاریخ حبیب السیر،ج۱، ص ۱۹۹،۱۳۶٫ «کورش». ۱۶_ میر خواند،روضه الصفا،ج۱، ،ص ۸۷٫ «کورش» ۱۷_ زرکوب شیرازی،شیرازنامه،ص ۶۷، «کورش » ۱۸عبدالطیف قزوینی، لب التواریخ، ص ۴۱ «کورش» ۱۹_ سراج،طبقات ناصری،ج۱، ص ۴۱ «کرش»

  2. دیدگاه:
    کوروش، شاه شکست خورده لیدی را نکشت و تحقیر ننمود، بلکه تا پایان عمر تحت حمایت کوروش زندگی کرد و مردمسارد علی رغم آن که حدود سه ماه لشکریان کوروش کبیر را در شرایط جنگی و در حالت محاصره شهر خود معطل کرده بودند، مشمول عفو شدند.
    با شکست کشور ماد به‌ وسیله پارس که کشور دست نشانده و تابع آن بود، پادشاهی ۳۵ ساله ایشتوویگو پادشاه ماد به انتها رسید، اما به گفته هرودوت کوروش کبیر به ایشتوویگو آسیبی وارد نیاورد و او را نزد خود نگه داشت.
    بابل بدون مدافعه در ۲۲ مهرماه سال ۵۳۹ ق.م سقوط کرد و فقط محله شاهی چند روز مقاومت ورزیدند، پادشاه محبوس گردید و کوروش کبیر طبق عادت، در کمال آزاد منشی با وی رفتار کرد و در سال بعد (۵۳۸ق.م) هنگامی که او در گذشت، عزای ملی اعلام شد و خود کوروش کبیر در آن شرکت کرد. با فتح بابل مستعمرات آن یعنی سوریه، فلسطین و فنیقیه نیز سر تسلیم پیش نهادند و به حوزه حکومتی کوروش کبیر اضافه شدند.

    رفتار کوروش کبیر پس از فتح بابل جایگاه خاصی بین باستان‌شناسان و حتی حقوقدانان دارد. کوروش کبیر یهودیان را آزاد کرد و ضمن مسترد داشتن کلیه اموالی که بخت النصر (نبوکد نصر) پادشاه مقتدر بابِل در فتح اورشلیم از هیکل سلیمان به غنیمت گرفته بود، کمک‌های بسیاری از نظر مالی و امکانات به آنان نمود تا بتوانند به اورشلیم بازگردند و دستور بازسازی هیکل سلیمان را صادر کرد و به همین خاطر در بین یهودیان به عنوان منجی معروف گشت که در تاریخ یهود و در تورات ثبت است.در بابل و جاهای دیگر، مدارک فراوانی در ارتباط با تسامح کوروش کبیر در امور دینی بدست آمده و هیچ نشانه‌ای از تعصب وی به دین ملی‌اش دیده نشده‌است. دربارهٔ اینکه کوروش کبیر چه دینی داشت، اختلاف نظر وجود دارد و احتمالاً کوروش خود می‌بایست پرستندهٔ اهورامزدا بوده‌باشد، اگرچه تقریباً هیچ چیزی دربارهٔ باورهایش نمی‌دانیم.کوروش کبیر ، نخستین شاه و بنیان‌گذار دودمان شاهنشاهی هخامنشی است. کوروش کبیر، به‌خاطر بخشندگی‌، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون، گسترش تمدن و غیره شناخته شده‌است.
    پاسخ به تمامی کوروش ستیزان که ادعا می کنند نام و یادی از کوروش بزرگ در منابع تاریخ ایران گفته نشده است. ۱_ طبری،تاریخ طبری،جلد اول، ص ۳۸۶٫۴۰۷، و….. «کروش» ۲_ابوریحان بیرونی،آثارالباقیه،ج اول،ص ۱۳۰،۱۵۲٫ «کورش» ۳_ بلعمی،تکلمه و.ترجمه تاریخ طبری،ج اول،ص ۶۴۸،۶۷۷،۶۵۶٫ «کیرش» «کورش» «کورش احشویرش» ۴_ مسعودی،مروج الذهب،ص ۹۹٫ «کورس» ۵_حمزه اصفهانی،تاریخ سنی و ملوک الارض، ص ۳۲ «کیرس» ۶_ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۱ ،ص ۱۰۱٫ «کورس» ۷_ ابن خلدون،اخبار فی الایام العرب،ج۲،ص ۱۰۸، «کورش و کیرش» ۸_ ابن عبری،تاریخ مختصر الدول، ص ۳۶ «کورش فارسی» ۹_ ابن.مسکویه،تجارب الامم، ص ۸۱_۸۰٫ «کورش» ۱۰_ ابن بلخی،فارسنامه، ص ۵۳٫ «کیرش» ۱۱_ بیضاوی،نظام تواریخ،ص ۲۳٫ «کیرس». ۱۲_ ابن اثیر ،تاریخ الکامل،ج اول ،ص ۱۱۵ و …. «کیرش» ۱۳_ حمدالله مستوفی،نزهت القلوب،ص ۱۷ «کوشک» ۱۴_ حمدالله مستوفی،تاریخ گزیده،ص ۹۸٫ «کوروش» ۱۵_ خواند میر ،تاریخ حبیب السیر،ج۱، ص ۱۹۹،۱۳۶٫ «کورش». ۱۶_ میر خواند،روضه الصفا،ج۱، ،ص ۸۷٫ «کورش» ۱۷_ زرکوب شیرازی،شیرازنامه،ص ۶۷، «کورش » ۱۸عبدالطیف قزوینی، لب التواریخ، ص ۴۱ «کورش» ۱۹_ سراج،طبقات ناصری،ج۱، ص ۴۱ «کرش»
    دکترغلامرضایی