فرقه گرایی و جنبش های نوپدید دینی (NRM) علیرضا مددی مژدهی پژوهشگر و فعال فرهنگی/قسمت اول
مدیر خبر1
تیر 29, 1399
مقاله
349 Views
اختصاصی همای گیلان:نگارنده در پنج شماره مستقل و پیوسته در باره معنای لغوی و اصطلاحی فرقه ، دلایل شکل گیری ، ویژگی های فرقه ، مختصات عمومی و اختصاصی فرقه ودر نهایت زمینه های شکل گیری عرفان های نوظهور ویا حنیش های تو ظهور دینی مطالبی را تقدیم سروران عزیز و ارجمند می نماید .
بخش اول:
واژه فرقه از نظر لغوی مطابق با فرهنگ معین عبارت است از:
دسته ،گروه و طایفه و جمع آن ، فرق می باشد، از نظر اصطلاحی نیز میتوان برای فرقه دو مرحله معنای زیر را بیان داشت:
1- در تقسیم بندی متقدم تعاریف زیر درباره فرقه بیان شده اند:
– تجمع خاص اشخاصی که به آیین و تفکر ویژهای گرایش یافته اند که آن تفکر توسط اکثریت به رسمیت شناخته نشده است.
– گروهی که عامدانه خود را از جمع وسیع و اصلی و اندیشههای حاکم بر آنها جدا ساخته و در مقابل سازمان دینی اکثریت موضع گرفته اند.
– انقطاع یا طرد یک آیین که از نظر جامعه شناسی تباه گشته و از نظر انسانی منحط شده اند.
– واگرایی رادیکالی نسبت به سازمان و ساختار دینی حاکم
– در فاصله قرون هفدهم تا نوزدهم میلادی، واژه فرقه اصطلاحاً مترادف با افرادی بود که اعتقاد و رفتارشان از نظر عموم مردم غریب و غیر عادی بود.
2- در تعریف متاخر واژه فرقه به تدریج از معنای منفی به سوی معنای خنثی تغییر ماهیت داد، از این رو پژوهشگران دینی و جامعه شناسان به جای واژه فرقه از عنوان جنبش های نوپدید دینی استفاده میکنند که در ایران ،معادل عنوان فرقه های نوظهور یا فرقه های وارداتی است.
مطابق با تعاریف متقدم و متاخر مزبور، سه شاخص کلی فرقه عبارتند از:
– استقلال عمل
– تاکید بر لزوم اصطلاحات درونزا
– ارائه طرحی اصلاحی که محل مناقشه جدی قرار میگیرد
از نظر روانشناختی نیز وجوه مشترک همه فرقه ها را می توان چنین برشمرد:
– عمل به تکنیک ها و فرامین فرقه مایه افزایش و نجات می شود.
– وابستگی به فرقه و عمل به دستور آن ماهیتاً به افزایش امید به زندگی منجر میگردد.
– نتیجه غایی حضور در فرقه دور کردن اضطراب دلهره و رسیدن به آرامش و لحظات ناب است.
••• ادامه دارد…