چاپ مطلب چاپ مطلب

گزارش خبری جلسه کمیسیون برنامه ، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت

در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد:

جذب: بر این باوریم که بودجه فعلی قوی نیست و اگر بودجه ۴ سال قبل را با امسال مقایسه کنیم تغییرات فاحش و محسوسی را در آن نمی بینیم.

زاهد: تا دیروز بودجه در مرکز بسته میشد و مناطق کمترین دخالت را در ارائه آن داشتند بودجه امروز انگیرشی است و در مناطق بسته میشود و مدیران در تکمیل و ارائه آن نقش ایفا می کنند.

حاجی پور: بخش حمل، نقل و ترافیک شهری از شرایط بسیار بدی برخوردار است، تحت این شرایط چگونه میتوان پذیرفت که در برخی حوزه ها میزان بودجه در مقایسه با سال قبل به میزان ۵ برابر کاهش یافته است.

عاقل منش: باید وضعیت صدور پروانه در خصوص نسق سازها قبل از بروز هر گونه حادثه ناگواری هر چه سریعتر تعیین تکلیف گردد.

شیرزاد: در راستای تحقق توسعه ی عدالت اجتماعی، نباید محلات کم برخوردار شهر رشت را فراموش کنیم.

همای گیلان/جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت روز سه شنبه مورخ ۹۹/۱۱/۲۸ راس ساعت ۱۷:۳۰ کار خود را با پرداختن به بررسی کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.

جذب با بیان این که در سنوات گذشته گفته میشد بودجه توسط مرکز بسته میشود و با مناطق و سازمان ها جهت بسته شدن بودجه تشریک مساعی نمیشود؛ حال آن که در شرایط فعلی، ساز و کار تغییر کرده و مناطق و سازمانها به نوعی در تکمیل و ارائه بودجه مشارکت دارند.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی در ادامه بیان داشت: بر این باوریم که بودجه فعلی قوی نیست و اگر بودجه چهار سال قبل را با امثال مقایسه کنیم تغییران فاحش و محسوسی را در آن نمی بینیم. بویژه که در حوزه عمرانی و در بحث آسفالت در سال ۹۴ حدود ۶۰ میلیارد تومان بودجه دیده شده بود و این در شرایط بود که قیمت قیر در آن زمان ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

چگونه می توان با قیمت قیر ۷ میلیون تومانی جوابگوی نیازهای شهر و رشتوندان گرامی بود.

جذب در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: با بودجه ای که مدیران محترم شهرداری به شورا ارائه داده اند یقینا با مشکل روبرو می شویم و دامنه این مشکلات برای برخی از مناطق بویژه مناطق ۴ و۵ که جزو مناطق کم برخوردار نیز می باشند بیشتر احساس خواهد شد.

.زاهد نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت بیان داشت:

مقدار بودجه بزرگ شده است ولی میزان درآمد محقق نشده است و این نوع نگرش بدلیل اتفاقی بود که در سالهای ۹۲-۹۳ افتاده است. پس از آن سالها بود که بودجه عمرانی تعریف گردید که قابل تحقق نبود.

زاهد در ادامه صحبتهایش افزود: فاصله بودجه مصوب و محقق بالا ۴۰% بوده است و این عدد بسیار زیاد است. تا دیروز بودجه در مرکز بسته میشد و مناطق کمترین دخالت را در ارائه آن داشتند حال آنکه بودجه امروز انگیرشی است و در مناطق بسته میشود و مدیران در تکمیل و ارائه آن نقش ایفا می کنند. و این موضوع باعث نگرشی دقیقتر در بسته شدن بودجه ای با ضریب خطای کمتر میشود.

حاجی پور دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت و رییس کمیسیون حمل، نقل و ترافیک شهری بیان داشت: بخش حمل، نقل و ترافیک از شرایط بسیار بدی برخوردار است، تحت این شرایط چگونه میتوان پذیرفت که در برخی حوزه ها میزان بودجه در مقایسه با سال قبل به میزان ۵ برابر کاهش یافته است.

حاجی پور در ادامه افزود: می باید بودجه ارائه شد بازنگری و اصلاح گردد.

عاقل منش دیگر عضو شورای شهر حاضر در جلسه کمیسیون بیان داشت: باید با توجه به اتفاقات اخیر در برخی مناطق در خصوص نسق سازها قبل از بروز انفجار یا حادثه ای ناگوار و در بازه زمانی کوتاه بحث صدور پروانه ساخت را در خصوص این افراد حل کنیم.

چراغی سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری رشت در ادامه جلسه کمیسیون بیان داشت: بودجه ۱۲۴۰ میلیارد تومانی بابت درآمدها به مجموعه شورا ارسال و از این مبلغ، درآمد اعلام شده در سه فصل درآمدی پایدار را به مقدار ۵۰۲ میلیارد اعلام کردیم که در این خصوص با ۷۰% رشد مواجه بودیم و بخش ارزش افزوده با ۱۴% رشد به ۱۰۲ میلیارد تومان رسید. در آمدهای حاصل از مال الاجاره ۳۰ میلیارد تومان بوده که ۵۰% کاهش نسبت به سال گذشته داشته و دلیل آن نیز عدم تهاتر و سیاستهای سازمان سرمایه گذاری و دید جدید مدیران در برنامه ریزی بوده است.

وی در ادامه صحبتهایش بیان داشت:

مبلغ حاصل از فروش اموال ۲۵۲ میلیارد بوده که ۱۶۲% افزایش نسبت به سال ۹۹ داشته و دلیل آن پروژه های عمرانی بوده که اعتبار آن از محل فروش اموال تامین شده است.

چراغی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت: درآمدهای مناطق از محل صدور پروانه ۶۰ میلیارد بوده است که ۴/۸۳ % کل بودجه را شامل میشود و درآمد حاصل از مازاد برتراکم ۱۵۲ میلیارد تومان بوده است در خصوص جمع آوری زباله ۱۷میلیارد تومان که معادل ۱/۴% کل بودجه و در حوزه نوسازی ۷۴ میلیارد تومان که معادل ۶% کل بودجه و از محل کمیسیون ماده ۱۰۰؛ ۲۵۷ میلیارد تومان که معادل ۲۰% کل بودجه می باشد.

و این در حالی بوده است که در سال ۹۹ با بودجه ۹۹۰ میلیارد از محل ماده ۱۰۰؛ ۲۱۷ میلیارد وصولی داشته ایم.

خرمدل مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت و از حاضرین در جلسه بیان داشت: درآمد ۱۰ ماه و ۲۴ روز و میزان وصولی مرکز، به ۵۹۰ میلیارد رسیده است که ۱۰% نسبت به بودجه کاهش داریم که آن هم با آمدن اسناد خزانه از مناطق و مرکز تحقق پیدا می کند.

خرمدل در ادامه افزود: در منطقه ۱ در ۱۰ ماه و ۲۴ روز سپری شده از سال ۹۹؛ ۲۲۴ میلیارد وصولی داشته ایم که معادل ۱۳% نسبت به بودجه رشد داشته ایم و میزان پیش بینی شده برای آن ۲۱۹ میلیارد بوده است در منطقه ۲؛ ۵۸ میلیارد وصولی داشته ایم که ۱۱% کاهش در منطقه داشته ایم و این در حالیست که مقدار پیش بینی شده ۶۵/۵ میلیارد بوده است. در منطقه ۳ میزان وصولی معادل ۴۸ میلیارد بوده که ۱۹% رشد در مقایسه با ۴۰/۵ میلیارد پیش بینی شده بوده است. همچنین در منطقه ۴ میزان وصولی ۵۹/۸ میلیارد تومان بود است که با ۴۶% رشد در این حوزه با توجه به مبلغ ۴۰/۹ میلیارد تومان پیش بینی شده مواجه بوده ایم و در منطقه ۵ میزان وصولی ۲۶/۵ میلیارد بوده است که ۳۱% رشد با توجه به ۲۰/۲ میلیارد تومان پیش بینی شده بوده است. و در نهایت در مرکز مقدار وصولی ۱۴۸ میلیارد تومان بوده است که با ۴۷% کاهش در مقایسه با ۲۸۱ میلیارد تومان پیش بینی شده بوده است.

درادامه جلسه هر یک از مدیران مناطق پنج گانه توضیحاتی را در خصوص میزان وصول و درآمد حاصله تا پایان ۱۰ ماه و ۲۴ روز سال ۹۹ و پیش بینی بودجه ۱۴۰۰ و وضعیت پروژه های در اولویت و در دست اقدام و دلایل کاهش و افزایش رشد بودجه با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد هر منطقه ارائه کردند.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک …