اختصاصی همای خبر/بازیگری در پیشگاه مردم از جایگاه ممتازی برخوردار است. بازیگری به ترسیم کشیدن واقعیت ها وانچه که در ذهن هنرمند است می باشد.بازیگری یک هنر ویک علم است که در کنار عشق به کار معنا پیدا می کند. بازیگری یک تئوریسین است که هر انچه که ما نمی بینم او آن را به صحنه می اورد واجرا می کند.پیمان قلی زاده آسیابر کسی که سالها افتخار حضور در سینما به عنوان مدیر صحنه را دارا می باشد در بخش دیگر نیز تهیه کنندگی وکار گردانی مستندهای مختلف را با خود به یدک می کشد.علاقه زیادی به میراث کهن دارد تا فرهنگ ،داشته ها و آثار کهن و اصیل گیلان را زنده کند وبه نسل جدید انتقال دهد.او نه تنها از این راه درامدی کسب نمی کند بلکه هزینه زیادی متقبل می شود.وی که قبل تر مستند میراث ماندگار را که بازگو کننده هویت موسیقی فولکلور شرق گیلان می باشد را تهیه واماده کرده ، اکنون در حال ساخت فیلم میراث نیاکان در منطقه دیلمان است تا از این طریق یادآور، صنایع دستی گیلان باشد .امروز فرصتی دست داد تا به لوکشن تصویربرداری سری بزنیم وگفتگویی با وی ومحسن نظری خاکشور کارگردان این مستند داشته باشیم .باهم این گفتگو را می خوانیم؛
س: آقای قلی زاده
لطفاً در خصوص این مستند توضیح بدهید وبفرمایید هدف از این کار چیست،؟
ج:به نام خدا عرض سلام به شما که زحمت کشیدید و به سر صحنه مستند میراث نیاکان آمدید .
مجموعه میراث نیاکان در بر گیرنده ی صنایع دستی و آداب و رسوم زندگی روستایی که در روستا مشغول زندگی هستند،می باشد. ما در این مجموعه به دنبال صنایع دستی ایی هستیم که به نوعی فراموش شده یا از بین رفته و یا در حال انقراض است یکی از این صنایع پرده های گلدوزی است که اسم آن را گلدوزی دیلمی گذاشتیم چون طبق تحقیقاتی که انجام دادیم در گذشته این نوع کار بیشتر در منطقه دیلمستان و بخش کمی در منطقه الموت غربی و اشکورات دنبال می شد.
پرده های گلدوزی دیلمی از نظر طرح، زیبایی، یک هنر منحصر به فرد است. و اولین قسمتی که ما ضبط میکنیم به نام پرده خیال است که به این موضوع پرداخته ایم.
هدف اصلی ما از ساخت این مجموعه ثبت و حفظ میراثی است که متعلق به نیاکان ما بوده و در طول تاریخ به صورت آموزش نسل به نسل منتقل شده تا به این نسل رسیده و امروزه این میراث در حال از بین رفتن است.
در گذشته آموزش صنایع دستی در همه زمینه ها از مادران و پدران به فرزندان دختر و پسر منتقل می شد ، صنایع دستی مثل کوزه گری، آهنگری ،حصیر بافی، گلیم بافی شال بافی ، پرده دوزی و…
تمام این هنرها امروزه رو به انقراض است. ثبت این آثار باعث رخ دادن دو اتفاق میشود : اول اینکه ما فرهنگ و داشته ها و صنایع دستی مان را به دیگران معرفی می کنیم و دوم ثبت این اثر است که بسیار برای ما مهم می باشد، همچنین اگر در آینده ،آیندگان بخواهند درباره پرده های گلدوزی دیلمی تحقیقی داشته باشند میتوانند به توسط این فیلمها اطلاعات قابل توجهی از این هنر را به دست بیاورند.
س:نحوه نمایش این فیلمها چگونه است؟
وعلاقمندان چگونه مردم میتوانند به این فیلم ها دسترسی پیدا کنند؟
ج:ما سازنده این آثار هستیم یعنی دنبال این هستیم که این آثار را ثبت کنیم این که چگونه پخش بشود یا پخش می شود دست ما نیست، ما دوست داریم که این فیلم ها از شبکه ملی ما پخش بشود ، به هر حال سیاست هایی در پخش تلویزیون وجود دارد که شاید امکان پخش بعضی از کارهای ما وجود نداشته باشد و یا خواهان تغییراتی در چهارچوب ساختار اثر را داشته باشند که ما صلاح ندانم به علت از بین رفتن اصل محتویات کار آن تغییرات را انجام دهیم و شبکه هم از پخش کردنش امتناء نماید
اکثر اوقات خیلی از آثار ساخته شده به دلایل مختلف پخش نشده است و عوامل ناچار شدهاند این فیلمها را در شبکههای خارجی به نمایش بگذارند، ما کار سیاسی و مذهبی نمی کنم ، و خط ساختار کاری ما در طول این سالها مشخص و معلوم می باشد
ما دوست نداریم که این اتفاق برای ما بیفتد، ما داریم درباره فرهنگ و هنر سرزمین خودمان فعالیت میکنیم و این آثار متعلق به نیاکان ما بوده و برای شناساندن به نسل آینده و هویت آن برای آیندگان، دنبال این نیستیم که اینها را در شبکههای خارجی پخش کنیم ، هر چند اگر پخش هم بشود پخش آن مشکلی ندارد ، حسن آن این است که فرهنگ و هنر ما را معرفی میکند ولی دوست داریم در این زمینه سازمان صدا و سیما و رسانههای داخلی کشور به عنوان عامل پخش و تبلیغ این آثار باشند.
ما میسازیم اگر این اتفاق افتاد و در شبکههای داخلی پخش شد که بهتر و اگر پخش نشد ما کاری که باید انجام میدادیم را انجام داده ایم.
ما در این راه بودجه ای از کسی و جایی نگرفته ایم که برای آنها برنامه بسازیم، ما ضبط و ثبت این آثار را دلی انجام میدهیم و تمام بچه هایی که با ما فعالیت میکنند به صورت کاملاً دلی و به خاطر حفظ و ثبت این آثار است که اینجا حضور دارند.
ما از جیب هزینه میکنیم و به عنوان تهیهکننده امیدوارم که این کار از رسانه پخش شود و مردم هم ببینند
س:اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.
ج:صحبت پایانی این که مسئولین به این موضوعات مهم فرهنگی و هنری توجه داشته باشند و حداقل کمک معنوی را از ما دریغ نکنند ، ما به مسئولان مربوطه ثابت خواهیم کرد که هدفی جز خدمت به داشته های اجدادی سرزمین خود نداریم و به این باور ایمان راسخ داریم که پیشرفت و ماندگاری آیندگان بر اصالت وطن دوستی و میهن پرستی بدون شناخت هویت نیاکان و شناخت داشته هایشان از نظر فرهنگ و هنر و تاریخی امکان پذیر نیست، بنابراین وظیفه ماست که امروزه قبل از، از بین رفتن این آثار آن را تثبیت نمائیم
در پایان از شما و همه بزرگان عرصه هنر و فرهنگ و مسئولان دلسوز کهن دیار ایران بزرگ تقدیر و تشکر می نمایم ، سپاسگزارم
در ادامه گفتگویی با محسن نظری خاکشور کارگردان مستند میراث نیاکان ترتیب داده ایم که با هم آن را می خوانیم؛
س:آقای نظری چه شد که به فکر این کار افتادید .همچنین بفرمایید چه هدفی را دنبال می کنید وچه اقدامی را انجام دادهاید ودر پایان بفرمایید چه انتظاراتی از مردم و مسئولین دارید؟
ج:قبل از هر چیزی از شما تشکر می کنم که محبت کردید این راه طولانی را طی نمودید تا سر صحنه ما آمدید.
طرح اولیه مستند میراث نیاکان از آقای قلی زاده بود، خیلی سریع در یکی دو جلسه تصمیم گرفتیم که تولید این مجموعه مستند را انجام بدهیم و شاید ۱۰ روز نشد که قسمت اول را توانستیم تصویربرداری کنیم.
مستند نیاکان تمرکزش روی صنایع دستی، علی الخصوص صنایع دستی روستایی و صنایع دستی ایی است که از بین رفته و یا در حال انقراض است.
در زمینه کمک به ما از طرف سیاسیون و مسئولین ما کاملا ناامید هستیم ، سالهاست که این اتفاق افتاده، اگر ما این کار را نکنیم قطعا از طرف آنها هیچ اتفاقی نمیافتد و کاری ساخته نخواهد شد
علیرغم اینکه ما همیشه مفصل در تیتراژ کارهایمان از مسئولین سپاسگزاری کرده ایم.
به هرحال ما ۱۰ قسمت اول را میخواهیم بسازیم ،از دیلمان شروع کرده ایم ، قسمت اول میراث نیاکان پرده خیال نام دارد که به گلدوزی زنان روستایی می پردازد این هنر تقریبا منقرض شده است.این صنایع زمانی هم جنبه اقتصادی داشته وهم جنبه زیبایی و دکوری داشت است.
س: این مستند مربوط به کل استان گیلان می باشد و یا نه فقط منطقه دیلمان ؟
ج:تمرکز ما روی استان گیلان است ، ولی اگر این مستند ادامه پیدا کند حتماً بقیه نقاط کشور هم خواهیم رفت
س: آیا لوکیشنی که می سازید فقط گلدوزی است ویا بقیه صنایع دستی را هم دنبال میکنید ؟
ج:ما صنایع زیادی داریم مثلاً شالبافی که تولید پارچه پشمی است که با آن لباس می بافند .در زمینه دستبافت های زنان روستایی که از بین رفته است در برنامه ساخت فیلم ما قرار گرفته است . ضمن انکه قرار است به صنایع دستی ایی که هم اکنون وجود دارد توجه کنیم.
س:شما قبل این کار چه کارهای دیگری را کارگردانی کرده اید؟
ج:بنده از آیین های باستانی هم فیلم ساختم ،مثلاً همین مراسم علم واچینی که قدمت باستانی دارد.
سه بار فیلم ساختیم با نگاههای مختلف که متاسفانه مورد توجه تلویزیون قرار نگرفت و حتی دو تا از فیلم های تولید خود شبکههای تلویزیونی بود، ولی به خاطر بهانههای واهی هیچ وقت پخش نشد.
مراسم نوروز بل بود که توسط بچه های همین مناطق که خیلی زحمت کشیدند و این مراسم را احیا کردند که باز متاسفانه این کار هم پخش نشد.
راجع به زندگی شبانی، فیلم ساخته شد که خوشبختانه این فیلم پخش شد.
یک کار هم شروع کردیم به نام میراث ماندگار که بسیار کار پرهزینه و سختی بود که در همه مناطق شرق گیلان و دیلمان رفتیم و نوازنده های سنتی را پیدا کردیم و برای ما از موسیقی اصیل دیلمی و شرق گیلان نواختند فیلم تولید شد ولی به خاطر صدای زن، لالاییهای زنان روستا و آلات موسیقی قطعا پخش نخواهد شد ، با این حال ما این اثر ماندگار را تولید کردیم
ما هم به عنوان یک رسانه ازشما تشکر میکنیم که در خصوص این میراث صنایع دستی و موسیقی گام بر می دارید.
س:اگر حرف ناگفته ای دارید بفرمایید؟
ج: از تمام عوامل تولید و اهالی روستای قشلاق و بخش دیلمان که بدون هیچ چشم داشتی به ما کمک کردند تقدیر و تشکر می نمائیم.
نظری کارگردان مستند فیلم میراث نیاکان:این فیلم در ۱۰قسمت ساخته خواهد شد که هدف آن پرداختن به صنایع دستی فراموش شده، می باشد
در ادامه گفتگویی با محسن نظری خاکشور کارگردان مستند میراث نیاکان ترتیب داده ایم که با هم آن را می خوانیم؛
س:آقای نظری چه شد که به فکر این کار افتادید .همچنین بفرمایید چه هدفی را دنبال می کنید وچه اقدامی را انجام دادهاید ودر پایان بفرمایید چه انتظاراتی از مردم و مسئولین دارید؟
ج:قبل از هر چیزی از شما تشکر می کنم که محبت کردید این راه طولانی را طی نمودید تا سر صحنه ما آمدید.
طرح اولیه مستند میراث نیاکان از آقای قلی زاده بود، خیلی سریع در یکی دو جلسه تصمیم گرفتیم که تولید این مجموعه مستند را انجام بدهیم و شاید ۱۰ روز نشد که قسمت اول را توانستیم تصویربرداری کنیم.
مستند نیاکان تمرکزش روی صنایع دستی، علی الخصوص صنایع دستی روستایی و صنایع دستی ایی است که از بین رفته و یا در حال انقراض است.
در زمینه کمک به ما از طرف سیاسیون و مسئولین ما کاملا ناامید هستیم ، سالهاست که این اتفاق افتاده، اگر ما این کار را نکنیم قطعا از طرف آنها هیچ اتفاقی نمیافتد و کاری ساخته نخواهد شد
علیرغم اینکه ما همیشه مفصل در تیتراژ کارهایمان از مسئولین سپاسگزاری کرده ایم.
به هرحال ما ۱۰ قسمت اول را میخواهیم بسازیم ،از دیلمان شروع کرده ایم ، قسمت اول میراث نیاکان پرده خیال نام دارد که به گلدوزی زنان روستایی می پردازد این هنر تقریبا منقرض شده است.این صنایع زمانی هم جنبه اقتصادی داشته وهم جنبه زیبایی و دکوری داشت است.
س: این مستند مربوط به کل استان گیلان می باشد و یا نه فقط منطقه دیلمان ؟
ج:تمرکز ما روی استان گیلان است ، ولی اگر این مستند ادامه پیدا کند حتماً بقیه نقاط کشور هم خواهیم رفت
س: آیا لوکیشنی که می سازید فقط گلدوزی است ویا بقیه صنایع دستی را هم دنبال میکنید ؟
ج:ما صنایع زیادی داریم مثلاً شالبافی که تولید پارچه پشمی است که با آن لباس می بافند .در زمینه دستبافت های زنان روستایی که از بین رفته است در برنامه ساخت فیلم ما قرار گرفته است . ضمن انکه قرار است به صنایع دستی ایی که هم اکنون وجود دارد توجه کنیم.
س:شما قبل این کار چه کارهای دیگری را کارگردانی کرده اید؟
ج:بنده از آیین های باستانی هم فیلم ساختم ،مثلاً همین مراسم علم واچینی که قدمت باستانی دارد.
سه بار فیلم ساختیم با نگاههای مختلف که متاسفانه مورد توجه تلویزیون قرار نگرفت و حتی دو تا از فیلم های تولید خود شبکههای تلویزیونی بود، ولی به خاطر بهانههای واهی هیچ وقت پخش نشد.
مراسم نوروز بل بود که توسط بچه های همین مناطق که خیلی زحمت کشیدند و این مراسم را احیا کردند که باز متاسفانه این کار هم پخش نشد.
راجع به زندگی شبانی، فیلم ساخته شد که خوشبختانه این فیلم پخش شد.
یک کار هم شروع کردیم به نام میراث ماندگار که بسیار کار پرهزینه و سختی بود که در همه مناطق شرق گیلان و دیلمان رفتیم و نوازنده های سنتی را پیدا کردیم و برای ما از موسیقی اصیل دیلمی و شرق گیلان نواختند فیلم تولید شد ولی به خاطر صدای زن، لالاییهای زنان روستا و آلات موسیقی قطعا پخش نخواهد شد ، با این حال ما این اثر ماندگار را تولید کردیم
ما هم به عنوان یک رسانه ازشما تشکر میکنیم که در خصوص این میراث صنایع دستی و موسیقی گام بر می دارید.
س:اگر حرف ناگفته ای دارید بفرمایید؟
ج: از تمام عوامل تولید و اهالی روستای قشلاق و بخش دیلمان که بدون هیچ چشم داشتی به ما کمک کردند تقدیر و تشکر می نمائیم.