چاپ مطلب چاپ مطلب

شورا و دهیار روستای خرارود:مگر می شود سند روستایی توسط ادارات ذی ربط تهیه گردداما اکنون اعتبار نداشته باشد

اختصاصی همای خبر/وقتی کشوری در تحریم قرار می گیرد مهمترین اصلی که باید مورد توجه واقع بشود این است که حمایت از بخش کشاورزی و روستائیان را در دستور کار خود قرار دهد. روستاییان به عنوان تولید کنندگان در یک جامعه میتواند قسمت اعظمی از مشکلات اولیه و اساسی را حل نمایند.
حال کشور ایران که همواره در تحریم های ظالمانه به سر می‌برد
دولت باید با توان هر چه بیشتر از این قشر زحمت کش حمایت نماید.
متاسفانه معضلات پیش پا افتاده‌ای در روستا وجود دارد که باعث خروج روستانشینان به شهرها شده است .
یکی از معضلات اساسی برای کشاورزان چای کار وجود دارد این است که هنوز نمی دانند زمین کشاورزی که در اختیار آنها است آیا مالک آن هستند یا خیر؟
در صورت حل این مشکل، علاوه بر درآمد سرشار، از تنوع محصولات می توانند نیازهای کشور را تامین نمایند.
برای این مختصر نوشتار ، با محمود بحریان، ابوذر غم‌انگیز و علی اصغر فیضی در سمت شورای محل خرارود سیاهکل و بهنام بازدار در جایگاه دهیار این محل گفتگویی ترتیب داده ایم که با هم آن را می خوانیم؛
اعضای شورا و دهیار روستای خرارود اظهار داشتند:
روستای خرارود با ۱۳۰۰ نفر جمعیت در قالب ۸۰۰ خانوار از روستاهای تاریخی بخش مرکزی شهرستان سیاهکل می باشد. بقعه ثبت شده توسط میراث فرهنگی یکی از مزیت های این روستا است.
به گفته اعضای شورا ودهیار ماده ۴ یعنی واگذاری داخل طرح هادی به روستاییان توسط منابع طبیعی مشکلاتی را برای روستائیان فراهم نموده است. زیرا باعث عدم هماهنگی و انسجام بین ادارات منابع طبیعی و بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد شده است که با اینکه این ادارات اسناد صادر نموده اند اما این اسناد هم اکنون فاقد اعتبار است به طوری که بالای ۸۰ برگ سند روستایی در دهستان خرارود صادرشده فاقد اعتبار می باشد. حال از بانیان طرح هادی پرسش می شود چرا پس از تهیه طرح مجدداً از منابع طبیعی استعلام گرفته می شود در حالی که به جهت جلوگیری از بروکراسی اداری ، باید در همان زمان تهیه طرح این معضل حل گردد .
و یا پرسش می‌شود که چگونه وقتی سندی از سوی ثبت اسناد صادر می گردد و مطمئن از اداره بنیاد مسکن و منابع طبیعی استعلام نیز شده است چرا این اسناد هم اکنون فاقد اعتبار هستند؟

طولانی شدن پروسه احداث پاسگاه در مرکز دهستان خرارود

خادمان مردم در محل اظهار نمودند: سالهاست که حرف از احداث پاسگاه در مرکز دهستان شده است و با توجه به اینکه خیرین امنیت ساز، زمینی را خریداری و سند آن را به نام نیروی انتظامی نموده اند و حتی ساختمان ایستگاه پلیس در مرکز دهستان احداث شده است و این خیرین، طی نامه‌ای به فرمانده انتظامی منطقه، فرماندار و نماینده مجلس اعلام آمادگی در ساخت پاسگاه انتظامی در مرکز دهستان را نمودند، متاسفانه شاهد عدم همکاری مدیران ذیربط هستیم.
شورا و دهیار روستای خرارود اذعان کرد:
تعریض و بهسازی جاده خرارود به ملکرود و دهگاه به صالحکوه یکی از خواسته های ماست.
این جاده که به جاده کمربندی معروف است جهت احداث نیاز مند حمایت و کمک مسئولین است.

 تفکیک زباله از مبدا در دستور کار شورا و دهیار

خدمتگزاران روستای خرارود تصریح نمودند:
یکی از مشکلات اساسی استان گیلان زباله است که جهت حل این معضل باید تفکیک زباله از مبدا در دستور کار قرار گیرد که این مسئله هم اکنون در دستور کار شورا و دهیاری این روستا و همچنین دوستداران محیط زیست است.
وی اضافه نمود: از آنجایی که این روستا یکی از روستاهای تاریخی می باشد و از مناظر زیبای طبیعی همانند کوه دشت رودخانه برخوردار است و همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد لذا در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری می تواند باعث ایجاد اشتغال شود و بسیاری از تولیدات مردم روستا توسط همین گردشگران خریداری گردد . ما در سفر رئیس جمهور به گیلان برای تقویت گردشگری در روستاها پیشنهادی به وزیر محترم گردشگری و میراث فرهنگی نمودیم که در مرکز دهستان خانه ای تحت عنوان گردشگری و میراث فرهنگی ثبت گردد که قطعاً باعث رونق گردشگری خواهد شد.

مسیر طولانی استعلامات ساخت و ساز در روستاها

اعضای شورا و دهیار روستای خرارود ،طولانی شدن استعلامات ساخت و ساز در روستا ها را یکی از مشکلات روستاها عنوان نمودند و افزودند :زمان زیادی صرف می گردد تا استعلام یک واحد ساختمانی توسط ادارات ذیربط اخذ گردد.
ضمن آنکه هزینه های دریافتی هم جهت ساخت یک واحد مسکونی بسیار بالاست به طوری که برای مجوز یک واحد ۱۰۰ متری بالای ۳۰ میلیون تومان باید هزینه شود.

 فرسودگی شبکه انتقال آب در روستاها

اعضا و دهیار روستا خرارود، فرسودگی شبکه انتقال آب را از دیگر مشکلات روستا ذکر نمودند و اضافه کردند:
متاسفانه فرسودگی شبکه انتقال آب، روستاییان را با چالش مواجه نموده است زیرا شبکه آبرسانی توسط جهاد سازندگی مربوط به سی سال قبل برای زیرساخت ۲۰۰ خانوار تهیه شده بود اما هم اکنون این خانوارها به ۸۰۰ نفر رسیده است و آب موجود جوابگوی همه خانوار ها نیست که باید دولت در این زمینه چاره اندیشی کند.
اعضای شورا و دهیار محل با اشاره به اینکه مهمترین چالش روستاها فرار جوانان از روستاها به شهر می باشد اظهار داشتند :به دلیل درآمد کم در روستاها اکثر جوانان تمایل به ماندن در روستاها را ندارند و مجبور به مهاجرت به شهرها می شوند ضمن آنکه مرفهان بی درد ، زمین های کشاورزی را خریداری و تبدیل به مسکونی می نمایند .متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل تورم بالا معیشت روستاییان تحت تاثیر قرار گرفته است و دامداران هم به دلیل گرانی نهادهای دامی با مشکل مواجه شده اند و در صورت عدم حمایت دولت، دامداران قادر به نگهداری دام نخواهند شد.
در پایان خادمان مردم در محل ، حمایت از کارگاه ها و صنایع روستایی توسط دولت را خواستار شدند و افزودند:
افزایش مالیات به خصوص برای کارگاها در روستاها عادلانه نیست و باعث تضعیف این کارگاه‌ها شده‌اند که نیازمند تدبیر خردمندانه در جهت حمایت از کارگاه ها می باشیم.

مدرسه ابتدایی خرارود

پست بانک خرارود

مدرسه متوسطه خرارود

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …