چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت: اهتمام هر چه بیشتر مدیران سازمان های فرهنگی و اجتماعی، سیما و منظر و روابط عمومی شهرداری جهت سیاه پوش نمودن معابر اصلی و میادین شهر جهت برگزاری مراسم اربعین / – برای صنعت فیلمسازی و نمایش، نیازمند بستر سازیهای مناسبتری هستیم

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت:

اهتمام هر چه بیشتر مدیران سازمان های فرهنگی و اجتماعی، سیما و منظر و روابط عمومی شهرداری جهت سیاه پوش نمودن معابر اصلی و میادین شهر جهت برگزاری مراسم اربعین /

– برای صنعت فیلمسازی و نمایش، نیازمند بستر سازیهای مناسبتری هستیم /

– از حضور سرمایه‌گذاران فرهنگی استقبال میکنیم / تجلیل از هنرمندان شاخص سینمای گیلان و کشور در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت به مناسبت روز ملی سینما

چهل و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت عصر روز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه و با پرداختن به ۷ دستور جلسه کار خود را آغاز کرد.

در آغاز جلسه تاج شهرستانی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بر انجام هماهنگی های لازم در خصوص برگزاری مراسم اربعین و سیاه پوش سازی معابر و میادین اصلی شهر به شکلی شایسته در اماکن مذهبی و مساجد شهر

به گزارش همای گیلان نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت علیرضا تاج شهرستانی در این جلسه با اشاره به ۲۱ شهریور که روز ملی سینما نام گرفته است، گفت: سینما یک پدیده تخصصی، اما مرتبط با تمامی اقشار جامعه است و نباید از اهمیت صنعت سینما بر فرهنگ و اخلاق جامعه غافل بود. وی با اشاره به اینکه رشت در صنعت نمایش و سینما نیز شهر اولین‌ها بوده است گفت: کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بر خود لازم دانست تا ضمن دعوت از چند چهره‌‌ی برجسته سینمایی کشور و استان دیدار کرده و دغدغه های آنان را بشنود. وی گفت: امیدواریم از این پس تعامل بیشتری میان سینما و هنر نمایش با مدیریت شهری و شهرداری صورت گیرد.

هادی رمضانی عضو کمیسیون در این رابطه گفت: انتظار بی‌جایی نیست که هنرمندان و فیلمسازان از شهرداری توقع حمایت برای تولید دارند اما توجه به این نکته لازم است که وظایف شهرداری در امور مختلف بسیار گسترده است و باید اهم و مهم ها در نظر گرفته شود.

وی گفت: البته که حمایت از حرفه فاخر سینما اهمیت‌ دارد و ما قائل به این هستیم که ضمن حمایتهایی که از وظایف شهرداری است، فضا را برای ورود بخش خصوصی نیز مهیا سازیم.

در ادامه این جلسه انوش نصر ، پیشکسوت صاحب‌نام سینما و تلویزیون ضمن سخنانی اهمیت اینگونه دیدارها را یادآور شد. نصر گفت: صنعت سینما در بدو ورود به کشور از گیلان آغاز شد و بعد به سراسر کشور راه یافت اما افسوس اکنون از این سی‌نما که نام میبریم یک‌نما هم در این شهر نداریم!

وی ادامه داد: باعث تاسف است بگوییم کلانشهری مانند رشت که هنرمندانی شاخص در سطح کشور پرورش داده است، اکنون از بستر سازیهای کافی برای فیلمسازی و پرورش استعدادهای جوان برخوردار نیست. انوش نصر گفت: توقع قشر هنرمند این شهر این است که به مثابه بسیاری شهرهای دیگر فرهنگ‌سراهایی در خور و زیر ساختهایی چون پلاتوها و سینماها، در آن فعالیت مفید و رو به رشد داشته باشند، اما انچه شاهد هستیم این است که دیگر کلانشهرها درو کردند و ما همچنان در مرحله کاشت جا مانده‌ایم..!

این هنرمند پیشکسوت گفت: وقتی شهرداری یک شهر بودجه کافی صرف نمیکند و توجه کافی نشان نمیدهد، چگونه میشود توقع رشد و بالندگی در عرصه های سینمایی و نمایشی داشت؟!

رضا میرمعنوی هنرپیشه پیش‌کسوت سینما نیز در این جلسه اظهار کرد: سینماگر صاحب اندیشه فرانسوی، تعریفی مینیمالیستی از سینما دارد با این مضمون که “سینما عینیت بخشیدن در زمان است” و با صنعت سینما میتوان به لحظات عینیت و هویت بخشیده و زمان را جاودانه نمود.
استاد میرمعنوی در ادامه گفت: وقتی برادران لومیر در سال ۱۲۷۹ شمسی، تنها پنج سال پس از خلق سینما در جهان، و در دوران مظفرالدین شاه قاجار صنعت سینما را به ایران آوردند، این صنعت در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت و بخصوص در گیلان رونقی مثال زدنی و زود هنگام یافت و این موضوع مایه خوشحالیست و بهومعنای روحیه هنردوستی گیلانیان است.
میرمعنوی با اظهار این مطلب که بیش از ۶۰ درصد بازیگران سینمای ایران، اصالتی گیلانی دارند اشاره کرد: امروز مایه تاسف است که از ۹ سینمای موجود،در رشت، تنها یک سینمای فعال داریم و سوال اینجاست که رشت از کجا و چگونه جاماند و چرا توسعه فرهنگی، سینمایی و نمایشی در شهر ما ضعیف است.

هوشنگ درویش پور دیگر میهمان سینمایی جلسه نیز با اشاره به این مطلب که در سالهای شیوع بیماری کوید، صنعت نمایش و سینمای ما دچار رکودِ کلی بوده و باید جبران شود گفت: بنده از این فرصت رکود استفاده و موفق به ساخت ۶ فیلم شدم که بیشتر از ۱۱۰ جایزه در زمینه های مختلف و در فستیوالهای کشورهای خارجی کسب کرده اند . این فیلمساز گفت: این نشان دهنده این مطلب است که در سکوت و محدودیت نیز میتوان کار کرد اما برای ارتقای سینما های استان نیاز به یک برنامه ریزی دقیق میباشد
این فیلمساز کشور توضیح داد: اکنون مایه خوشحالی است یکی از ساخته های بنده در این ایام در فستیوالی در مهرماه که در کشور کانادا برگزار میگردد به بخش رقابت ورود کرده و این برای اولین بار است که یک فیلم مستقل از استان گیلان به این فستیوال راه پیدا میکند .


بهنام بروجردی، کارگردان و فیلم نامه نویس و مسئول سینما ۲۲ بهمن رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: بنده، پس از پدر و پدر بزرگ، سومین عضو  خانواده هستم که شغل سینماداری را در شهر رشت بعنوان حرفه برگزیده‌ام. بروجردی،گفت: به اعتقاد بنده شهرداری به صورتی بسیار موثر در حوزه سینما قادر به حمایت از ساخت و تولید و بالطبع تولید درآمد و اعتبار هنری در این حرفه است.

وی در ادامه افزود: در کلانشهرهای دیگر شاهد آن هستیم که شهرداری در پروژه های بزرگ سینمایی کاملا مشارکت داشته و ضمن تامین اسکان و حتی تغذیه برخی گروههای فیلمساز که از خارج از استان می آیند، گاه در گرفتن مجوز از ادارات و اماکن مختلف برای تصویربرداری مستقیما وارد عمل شده و فیلمسازان میهمان را یاری میکند…

وی در بخش،دیگری از سخنان خود، به اهمیت ساختمانهای سینما اشاره نمود و گفت: همانطور که ساخت و تولید فیلم در صنعت سینما اهمیت دارد، تامین فضای مناسب برای نمایش فیلم و ساختمان سینما نیز اهمیتی بسیار دارد.

بروجردی توضیح داد: در همین کشور ما، در سالهای اخیر، هستند شهرهایی که در زمانی نه چندان طولانی سینماهای مدرن میسازند در حالیکه با کمال تاسف در شهر هنردوست و هنرپرور رشت سینماها یک به یک تعطیل میشوند و یا با چنگ و دندان توسط صاحبانشان نگهداری میشوند.

وی این نکته را نیز خاطرنشان کرد که سیاست و نحوه تعامل شهرداری با سرمایه‌گذاران در صنعت سینما باید تشویقی و همراه با دادن امتیازات باشد نه اینکه بعنوان مثال شهرداری در قبال مجوز یک طبقه از ملک را بخواهد و یا شرایطی سنگین از این قبیل برای سرمایه‌گذار بگذارد.

بهروز بقایی دیگر هنرمند حاضر در جلسه نیز طی سخنانی به اهمیت سینما در جهان مدرن امروز پرداخت و گفت: آنچه مسلم است تاریخ سینمای ایران یک جریان است، متصل و همپا با سینمای جهان…

این هنرمند سینمای ایران توضیح داد: نسل اجتماعی امروز بدنبال پرسش و پاسخ است و سینما از ابزارهایی است که به تاثیرگذارترین و نرم ترین شکل پاسخگوی نیازهای فرهنگی اجتماع است و لذا چگونه قرارگیری در جریانات اجتماعی بواسطه سینما حائز اهمیت است و میتوان آگاهانه و با مطالعه در صنعت سینما پاسخگوی ذهن ماجراجوی نسل امروز بود. وی گفت اهمیت سینما در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی سیاسی و سرگرمی در اقشار جامعه قابل انکار نیست و به اعتقاد بنده سینما قدرت پاسخگویی به تمامی این نیازها را دارد.

 

رضا میرمعنوی، هوشنگ درویش، انوش نصر، بهروز بقایی و بهنام بروجردی از میهمانان ویژه سینمایی جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت بودند.
در ادامه جلسه و در خصوص پرداختن به لایحه اهدای لباس پانچو به ۵۰ نفر از بسیجیان پس از ارایه توضیحات کارشناس شهرداری با پرداخت مبلغ ۲۹۰ میلیون ریال ریال مبلغ اهدایی، از ردیف اعتباری ۱۵۰۳۰۴ (هدایا و پرداخت های تشویقی) ، موافقت گردید و لایحه، جهت اخذ تصمیمات نهایی به صحن شورا ارسال شد. همچنین در خصوص بررسی لایحه در اختیار گذارن یک واحد آپارتمان به باشگاه سپیدرود جهت ایجاد دفتر باشگاه پس از بررسی های کارشناسی اعلام نظر اعضای محترم کمیسیون با در اختیار قرار دادن یک باب ساختمان از املاک شهرداری واقع در بلوار دیلمان – جنب ناحیه گلسار، با حفظ مالکیت شهرداری بعنوان دفتر باشگاه سپیدرود جهت عقد قرارداد اجاره برای یکسال موافقت گردید و لایحه جهت اخذ تصمیمات نهایی به صحن شورا ارسال شد.

در ادامه و در خصوص بررسی لایحه کمک مالی به موسسه فرهنگی هنری ماه مبین توضیحات ارایه شده کارشناس مرتبط مورد موافقت اعضای محترم کمیسیون قرا نگرفت و با لایحه مذکور مخالفت گردید.

 

About نسرین عشقی

Check Also

مدیرکل صمت گیلان: رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها بر عهده متصدی واحد صنفی است

مدیرکل صمت گیلان: رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها بر عهده متصدی واحد صنفی …