به بهانه همزمانی «نوروز»و«رمضان»✍️دکتر رحیم پور دکتری اقتصاد
مدیر خبر1
فروردین 4, 1402
مقاله
180 Views
اختصاصی همای خبر/?«نوروز»و«رمضان»؛
خجسته باد•
?پس از/سی و شش سال/؛
«نوروز»و«رمضان»،همزمان،
می شوند•
?«نوروز»؛نماد«فرهنگ
ایرانی»و«رمضان»؛نماد
«فرهنگ اسلامی»،است•
?وجود«نوروز»و«رمضان»
در پهنه ایران،بسیار خجسته
بوده است•
❇️«نوروز»؛نماد بیداری
«طبیعت»و«جغرافیا»است•
?«رمضان»؛نماد بیداری
«فطرت انسان»است•
?هر دو،«نماد»؛بیدار ساز
است•
?هر دو«نماد»؛از دیر باز،
مانده اند•
❇️در کشاکش جنگ ها،
دگرگونی ها،حسادت ها
و انحرافات اجتماعی،
«نوروز»و«رمضان»؛پایدار
مانده اند•
??آب،مظهر پاکی،
ولی همواره؛از بلندیها،
پستی ها،باتلاق ها،رودها،
کوهها،دشت ها و•••؛گذر
و همچنان،پاک،زلال و
زندگی ساز،مانده است•
??«نوروز»و«رمضان»؛
همانند«آب»؛در زندگی
«اجتماعی»و«فردی»انسانها،
مانده اند•البته،اگر«اجتهاد»؛
کنیم و از«مقلدان نادان»
نباشیم•
❇️{{اقتصادسنج | ساعت روزهداری در کشورهای مختلف،بر اساس موقعیت مکانی با یکدیگر متفاوت است و انتظار میرود که جزایر کومور کمترین ساعت روزهداری و الجزایر و تونس بیشترین ساعات روزهداری را تجربه کنند.
بر اساس گزارش RT Arabic، میانگین ساعات روزه داری در کشورهای زیر به این شرح است:
?جزایر کومور:۱۲ ساعت و ۱۷ دقیقه•
?سومالی:۱۳ ساعت و ۲۷ دقیقه•
?یمن:۱۴ ساعت و ۷ دقیقه•
?سودان:۱۴ ساعت و ۸ دقیقه•
?موریتانی:۱۴ ساعت و ۱۵ دقیقه•
?قطر:۱۴ ساعت و ۱۵ دقیقه•
?سوریه و فلسطین و اردن
و لبنان و کویت:۱۴ ساعت
و ۳۰ دقیقه•
?عمان:۱۴ ساعت و ۳۷ دقیقه•
?عربستان سعودی و
امارات:۱۴ ساعت و ۴۱ دقیقه•
?بحرین:۱۴ ساعت و ۴۱ دقیقه•
?عراق و مصر:حدود ۱۵ ساعت•
?مراکش:۱۵ ساعت و ۲۵ دقیقه•
?لیبی:۱۵ ساعت و ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه•
?الجزایر و تونس:۱۵
ساعت و ۴۵ دقیقه•}}
?تحلیل?
?یک فریضه ای؛را،که
بخشی از کشورهای جهان،
انجام داده اند،قابل اعتنا و
احترام خواهد ماند•
?یکی از ضعفهای اساسی؛
در تاریخ«چند هزار ساله
ایران»،این بوده است که
بخشی از مردم ایران،به
برخی از فرهنگ ها؛عشق
افراطی داشته و به بعضی
از فرهنگ های ایران،
«بیزاری»جسته اند !!!
❇️امسال و تا سه سال دیگر،
«نوروز»و«رمضان»؛همزمان
خواهند بود•
?نوروز گرایان«محض»
[خالص]؛که قطعا،از ایرانی
گرایان«افراطی»و«نادان»
اند،از«حلول ماه رمضان»؛
به شدت ناخرسند؛بوده اند•
چرا ؟!چون نادانان؛از
«دانایی»و«تحول»؛به
شدت بیزار بوده اند•
?مسلمانان«منجمد»و
«متعصب»ایرانی،هم؛از
جشن«بسیار مفید»و
«ریشه دار»///نوروز///؛
به شدت،خشمگین،شده اند•
?اینان،همواره،«دین»و
«آیین های اسلام»؛را،بر
«دین»و«آیین های دیگر»؛
برتری داده اند•
❇️در ایران؛اقوام بسیاری
زندگی کرده اند•
?این اقوام،نقاط«قوت»
و«ضعف»؛بسیاری داشته اند•
?افرادی که برای مدتی
طولانی؛در«استان تهران»؛
زیسته اند،به خوبی با
«خرده فرهنگ»های
ایرانی،آشنایی داشته اند•
?پس از پیدایش«انقلاب
بلشویکی روسیه»،جنگ و
مجادله بسیار شدیدی،میان
«سرمایه داری ناب آدام
اسمیت»و«سوسیالیسم
کارل مارکس»،حادث و هر
یک،خود را،«کامل»و دیگری،
را،«منحرف»؛دانسته است !!!
?«رکود عظیم۱۹۲۹میلادی»
در«اردوگاه سرمایه داری»،
نارسا بودن«نظام سرمایه
داری بدون نقش دولت
[حاکمیت بازار آزاد]آدام
اسمیت»؛را،به چالش کشیده
بود•
?فروپاشی«شوروی»و
«اقمار سوسیالیستی»آن؛در
«اروپای شرقی»؛هم،به
همگان اثبات کرده که
«فقط حاکمیت دولت»؛در
«اقتصاد»،نارسایی های
بسیاری داشته است•
?به عبارت دیگر؛جمع
«سوسیالیسم»و«کاپیتا
لیسم»،/گره گشا و بهینه/؛
بوده است•
مانند«اسکاندیناوی»•
?اما نادان های طرفدار
«فقط حاکمیت بخش
خصوصی»و«فقط
حاکمیت بخش دولتی»؛در
«ایران»؛بسیار بوده اند•
?مقلدان نادان؛طرفدار
«فقط آیین های اسلام»
و«فقط آیین های زرتشت»؛
هم،در ایران،بسیار بوده اند•
?هر«مقلد نادانی»؛باید
بکوشد تا،با«شنیدن»،
«خواندن»و«فهمیدن»؛به
«اجتهاد»؛رسیده و از
«تعصب»و«کوردلی»؛بیرون
شود•
❇️حضرات؛«زرتشت»از
«ایران»؛«محمد»؛از
«عربستان»،«موسی»؛
از«کنعان»و«عیسی»؛از
«ناصریه فلسطین»؛
«کنفوسیوس»؛از«چین»؛
«بودا»؛از«هندوستان»؛
«افلاطون»؛از«یونان»؛
«مزدک»؛از«ایران»،
«آدام اسمیت»؛از«انگلستان»،
«کارل مارکس»؛از«آلمان»
«جان کینز»؛از«انگلستان»؛
و بسیاری دیگر•
?بنابراین«اندیشه»
/وارداتی/و/صادراتی/؛
حرف بسیار پوچی است•
چرا ؟! چون اندیشه های
این«بزرگان»و بسیاری دیگر؛
در همه کشورهای جهان؛
کم و بیش؛انتشار یافته و
مرزها؛را،در نوردیده است•
?مانند:ابر،باد،باران و
توفان•
?«فرهنگ های ریشه دار،
در ایران،باید،اجازه«نشو و
نما»داشته باشند•
❇️«انبیا»،«اولیا»،«فلاسفه»
و«مصلحان»؛به عنوان«نوابغ
بزرگ جهان»؛با«نفوذ معنوی»؛
در تاریخ انسانها،منشا
«تحولات بزرگ اجتماعی»و
در جان و دل مردمان؛جاودانه
شده اند•
? ? ?
?بزرگش نخوانند اهل
خرد?
?که نام بزرگان به زشتی
برد?[سعدی]
▶️سرشک▶️
با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir