چاپ مطلب چاپ مطلب

ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تجارت مستقیم بین گیلان و هند وجود دارد

ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تجارت مستقیم بین گیلان و هند وجود دارد

 

به گزارش همای خبر، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان، سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و پتانسیل موجود برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: امکان تجارت مستقیم بین استان گیلان و کشور هند وجود دارد و می‌توان از خاک ایران و گیلان برای ترانزیت کالا به قفقاز و آسیای میانه بهره گرفت.

رودرا گاوراو شرست در نشست با اعضای اتاق بازرگانی گیلان گفت: عمده‌ترین تجارت میان دو کشور به صورت سنتی نفت و پتروشیمی است ولی علاقه داریم در حوزه محصولات غذایی، کشاورزی و دارویی نیز تجارت خود را افزایش دهیم که در این زمینه پتانسیل زیادی در گیلان وجود دارد و چشم‌انداز ما افزایش صادرات با جمهوری اسلامی ایران و این استان است. وی افزود: درحال حاضر تجارت قانونی و رسمی بین دو کشور حدود ۲ میلیارد دلار است که اکنون تجارت بین دو کشور متوازن نیست و ایران به دلیل تحریم‌ها خرید بیشتری از هند انجام می‌دهد. ما به دنبال خرید بیشتر محصولات کشاورزی، غذایی و داروی از ایران و استان گیلان و ایجاد تعادل و توازن در تبادلات تجاری هستیم.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در کشور هند علاقه خاصی به استفاده از محصول کیوی وجود دارد ولی شرایط آب و هوایی آن کشور برای پرورش این محصول مناسب نیست و گاه این محصول از کشور نیوزلند وارد می‌شود؛ نزدیکی ایران به هند می‌تواند چشم‌انداز واردات کیوی از ایران را افزایش دهد. وی گفت: غیر از کیوی می‌توان محصولاتی نظیر زیتون از گیلان به هند صادر کرد که به صورت سنتی در هند تولید نمی‌شود و در سال‌های اخیر علاقه به زیتون و روغن زیتون در این کشور بیشتر شده است. در این زمینه نیز نزدیکترین کشور برای واردات این محصول کشور ایران و استان گیلان است، این امر می‌تواند به توسعه تجارت دو کشور کمک کند و از آسیب‌های ناشی از تحریم بکاهد.

رئیس اتاق بازگانی گیلان نیز با اشاره به کیفیت بالای محصول برنج گیلان اشاره کرد و گفت: از دیگر محصولات باکیفیت استان می‌توان از بادام، فندق، زیتون و کیوی را نام برد. قاسم رضائیان خواستار مساعدت سفیر هند در ایران برای تسهیل در توسعه تبادلات تجاری در محصول کیوی شد و افزود: از حدود ۴۰۰ هزارتن کیوی تولید شده در کشور حدود ۲۲۰ هزارتن آن در استان گیلان تولید می‌شود و بیشترین صادرات از این استان صورت می‌گیرد

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار لنگرود خبر داد: “برنامه‌های توسعه‌ای و حل مشکلات بخش اطاقور در دستور کار قرار دارد” “بررسی ظرفیت‌های توسعه، پروژه‌های عمرانی و چالش‌های آب و بهداشت در نشست میز خدمت با مردم اطاقور

فرماندار لنگرود خبر داد: “برنامه‌های توسعه‌ای و حل مشکلات بخش اطاقور در دستور کار قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *