چاپ مطلب چاپ مطلب

زن عفیف و نجیب و متدین ایرانی و هویت بانوان مسلمان

سومین جشنواره رسانه ملی بانوان؛ حریم‌رسالت

زن عفیف و نجیب و متدین ایرانی و هویت بانوان مسلمان

زنان مسلمان در جوامع مختلف با چالش های متعدد روبرو هستند و همواره کوشیده اند ضمن حفظ خود از تهدیدات اجتماعی، در زندگی شخصی و ایفای نقش بعنوان همسر و مادر نیز از عهده وظایف خود برآیند.

اختصاصی همای خبر – با توجه به ویژگیهای جسمی زنان به لحاظ فیزیولوژیکی، باید گفت در طول ادوار ایفای نقش‌های مختلف اغلب فشارهایی بیش از توان به آنان وارد آورده و می آورد که لازم است با ایجاد تسهیلات و امتیازاتی از سوی قانونگذاران از این قشر که اساسا محوریت جامعه را تشکیل داده اند حمایت شود.

امنیت زنان یکی از ارکان اساسی حقوق شهروندی است که در جوامع مختلف، به ویژه در جوامع اسلامی، باید به آن توجه ویژه‌ای شود. تأمین امنیت زنان نه تنها به معنای حفاظت از آنان در برابر خطرات و آسیب‌هاست، بلکه به معنای ایجاد فضایی مناسب برای رشد و شکوفایی شخصیت آنان نیز می‌باشد.

با توسعه و بهبود فضاهای شهری، میل انسان به زندگی در شهر و تمایل به رفاه و امنیت افزایش می‌یابد. این موضوع به‌ویژه در شهرهای بزرگ و کوچک حائز اهمیت است. فضای شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای همه شهروندان، به ویژه زنان، به‌خوبی پاسخ داده شود. نادیده‌انگاری ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی در طراحی فضاهای شهری می‌تواند منجر به ایجاد فضاهای مردم‌گریز شود که احساس امنیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

زنان نیاز به امنیت اجتماعی دارند

ضروری است تأمین امنیت اجتماعی شهروندان، به ویژه زنان، در اولویت برنامه‌ریزی‌های شهری قرار گیرد و مدیران شهری باید با انعطاف‌پذیری نسبت به رفتارهای شهروندان، فضایی امن و مناسب برای حضور زنان فراهم کنند. این احساس امنیت اجتماعی مستقیما بر کیفیت زندگی و سلامت روانی شهروندان نیز مؤثر است.

طراحی فضاهای عمومی باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی زنان انجام شود. استفاده از الگوهای بومی و طبیعی در طراحی شهری می‌تواند حس تعلق مکانی را افزایش دهد و مشارکت شهروندان را در فضاهای عمومی تقویت کند. با نظارت کافی بر خلق فضاهای مناسب برای بانوان، می‌توان ترس از وقوع جرم را کاهش داد و زمینه حضور بیشتر زنان در فضاهای عمومی را فراهم کرد.

مشارکت خانواده ها و شهروندان در ایجاد فضای امن برای زنان

خانواده ها با حمایتهای معنوی، اقتصادی و رفتاری خود در بهداشت روانی زنان و دختران جامعه بسیار موثرند.
دختران امروز مادران فردا هستند و رشد و بلوغ عاطفی و رفتاری آنان به اندازه رشد و بلوغ جسمی دارای اهمیت است.
مادران نیز بطور قطع در بستر امن خانواده است که می‌توانند بهترین نقش خود در مادر و همسر بودن را ایفا کنند.

به همین منوال در جامعه نیز همکاری و مشارکت شهروندان در مدیریت شهری نقش مهمی در ایجاد فضایی امن و مناسب دارد. این مشارکت می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی و افزایش سرزندگی فضاهای عمومی کمک کند.
بدیهی است با تأمین نیازهای بانوان در چارچوب قانونی، شاهد شکوفایی و سرزندگی بیشتر آنان خواهیم بود.

بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت و طراحی شهری مناسب می‌تواند به ارتقای جایگاه زنان کمک کند. با توجه به تحولات مدرنیته و نیازهای روزافزون جامعه، طراحی فضاهای شهری باید متناسب با این تغییرات باشد تا امنیت و رفاه زنان تأمین گردد.طراحی سیاست‌های حمایتی ، ایجاد فضای عمومی امن و توانمند ساختن زنان و ایجاد تشکل هایی با محوریت زنان مدیر و توانمند می‌تواند، جامعه اسلامی را ضمن حفظ کرامت زن در نقش‌های کلیدی قرار داده و سبب شود مادرانی متعهد، تحصیل کرده برخوردار از آرامش روانی کودکان و نسل آینده این جامعه را در دامان پرمهر خود پرورش دهند.

افزایش دسترسی به تحصیلات و استفاده از فناوری‌های نوین، به زنان مسلمان امکان می‌دهد تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند و در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی فعال‌تر شوند. همچنین، حمایت‌های بین‌المللی و ایجاد فضاهای عمومی امن می‌تواند احساس امنیت و تعلق را در جامعه زنان مسلمان تقویت ساخته و استعدادهای نهفته آنان را ازحل چالش های بزرگ جهان محور تا ریزبینانه ترین مسائل روزمره زندگی‌ها جهت دهد.

ارائه مقاله از نسرین عشقی-
پایگاه اطلاع رسانی همای خبر(گیلان)- تنظیم شده مبتنی بر پژوهشی از دکتر عماد مطالبی+  توضیحات تکمیلی

About نسرین عشقی

Check Also

فریبرز مرادی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان شد

فریبرز مرادی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *