چاپ مطلب چاپ مطلب

کاشت درخت چای به جای نهال چای در اطراف مزار کاشف السلطنه در لاهیجان

اختصاصی همای گیلان:صبح امروز شهرداری لاهیجان با همکاری مرکز تحقیقات چای کشور (توزیع نهال چای توسط این مرکز) اقدام به کاشت نهال چای در اطراف مقبره کاشف السلطنه نمود. در این مراسم که مدیران و مسئولین شهرستان لاهیجان و اصحاب رسانه حضور داشتند ،.رئیس تحقیقات چای کشور با بیان این مطلب که اقدام  شهرداری لاهیجان در خصوص  نهال کاری در این محوطه کار پسندیده ای  بودگفت: که البته پس از تشکیل جلسات متعدد نهال چای توسط مرکز تحقیقات چای کشور تهیه’گردید و در اختیار شهرداری قرار گرفت. شهردار لاهیجان هم در این جلسه اظهار داشت : ما بنا به وصیت کاشف السلطنه اقدام به کاشت نهال چای در اطراف مقبره وی نموده ایم.

DSCN2721

اما نکته قابل توجه این بود که نهال ها که چه عرض کنم بلکه درخت هایی را که مسئولین محترم با ابهت هر چه تمام تر اقدام به کاشت آنها می نمودند نهال های سه ساله ،پژمرده وزرد رنگی بود  که تن کاشف السلطنه را در گورمی لرزاند. اینجانب  با مشاهده این به ظاهر نهالها اظهار داشتم: نهال چای باید پس از گذشت یک سال از کاشت دانه های چای به زمین مورد نظر انتقال داده شوددر حالیکه این نهال ها عمرشان به مراتب بیشتر از سه سال است وزردی رنگ برگها هم نشان ازنا مرغوب بودن آن داردو صحیح نیست که چنین نهالی توسط مرکز تحقیقات توزیع وآن هم در مقبره بنیانگزار چای کاشت شود.

بگذریم از اینکه وقتی وارد طبقه اول ساختمان  شدم به تابلوهای روی دیوار نگریستم متوجه شدم که عکس های موجود غیراز تابلو عکس مرحوم کاشف السلطنه هیچ کدام ارتباطی با چای وصحبت های امروز ندارند . چقدر خوب بود تصویر مادرو کودک در داخل باغات چای به نمایش گذاشته می شد تا نسل امروز بدانند که این صنعت با چه سختی هایی بدین جا رسیده است چه خون دلها خورده اند تا چای انیس محفلها باشد اما عکس های موجود هیچ رنگ وبویی از صنعت چای نداشت  و اینها آنقدرهاهم  مهم نبود .اما آنچه دلم را به درد آوردسخنانی بود که شنیدم:

بعد از بیان مطلب ما آقای دکتر آزادی معاون تحقیقات چای کشور عنوان کرد: آقای خبرنگار شماکارشناس نیستید این نهال ها از سوی مرکز تحقیقات تهیه شده است  و دارای هیچ  مشکلی نیست البته  ما نهال های بهتری هم داریم اما چون فورس ماژور  بود این نهال ها را انتخاب نمودیم. نکته قابل بحث این است که آیا جناب آقای دکتر واقعاً به حرف خود ایمان دارند؟ آیا در مرکز تحقیقات به جای کاشت نهال چای یک ساله، سه ساله را انتخاب می کنند که اگر بدین صورت باشد وامصیبتا که در این حالت دیگر خودوضعیت وخیم چای با صحبت های جناب آقای دکتر قابل توجیه است!

 ثانیاً جناب آقای دکتر آزادی همانطوریکه در جلسه بودند عنایت فرمودند که جناب آقای دکتر آقاجانی رئیس محترم تحقیقات چای عنوان نمودند که این کار پس از چندین نشست با کارشناسان شهرداری محقق گردید اما چگونه حضرتعالی کلمه فورس ماژور  را بیان می دارید؟! آقای دکتر انتقاد چیز بدی نیست اما آنچه که باعث شد اینجانب این مرقومه را بنگارم اصرارشما به توجیه اشتباهتان  بود که از جانب حضرتعالی عنوان می شد هرچند کارشناس دیگر از آن مرکز تحقیقات تمام گفته های اینجانب را تأیید نمودند اما جناب دکتر همچنان اصرار به صحت کارشناسی کار داشتید.

 

در پایان جناب آقای دکتر شایسته است که این مطالب   گفته شود تا ما به دنبال توجیه اشتباهات خود نباشیم که صد البته اگر چنین بشود کشور ما و صنعت چای در جایگاه بهتری قرارخواهد گرفت

این هم  تصواویر داخل موزه ونهالهای توزیع شده

DSCN2723 DSCN2722
DSCN2716 DSCN2717 DSCN2718 DSCN2715 DSCN2714 DSCN2713
DSCN2704 DSCN2726

About سردبیر ارشد

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …