چاپ مطلب چاپ مطلب

دومین گرد همایی بزرگ اصلاح طلبان و اعتدال گرایان شهرستان های رودسر و املش برگزار شد

اختصاصی همای گیلان : دومین گردهمایی بزرگ اصلاح طلبان و اعتدال گرایان شهرستانهای رودسر و املش به میزبانی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی شاخه گیلان عصر پنجشنبه با حضور گسترده اصلاح طلبان این دو شهرستان در سالن آسیا شهر کلاچای برگزار شد.

ابراهیم اسماعیلی نیز در دومین گردهمایی بزرگ اصلاح طلبان شهرستانهای رودسر و املش گفت: در صورتی که مدیران بخش دولتی دانش و تمرکز لازم را برای هدایت و اجرای برنامه های توسعه نداشته باشند، نمی توان روند توسعه در کشور را نهادینه ساخت.
این کارشناس ارشد جغرافیای شهری ابراز نمود: توسعه مقوله ای گسترده است که در یک دوره زمانی کوتاه مدت نمی شود بدان دست یافت. توسعه برایند مجموعه ای از فرایندهاست که حاصل برنامه ها و اقدامات می باشد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان ساخت: در سطح شهرستانهای رودسر و املش با وجود منابع خدادای از جمله خاک حاصلخیز و آب فراوان وضعیت توسعه مطلوب نیست. مقدمه توسعه رشد است و رشد نیز غالبا کمی است اما در سطح کشور رشد چشمگیر نیست. برای دستیابی به توسعه باید فرایند توسعه به
صورت ملی باشد و برای اجرای آن بایستی به صورت محلی دقت لازم صورت گیرد. در مرحله انطباق داده ها، ابزارها و توانمندی هایی که در بافت محلی وجود دارد باید در برنامه ها گنجانده شود.
اسماعیلی گفت: کیفیت جمعیت و تطابق با زیرساخت ها ، فراهم نمودن زیرساخت لازم برای اجرای برنامه ها و محلی کردن از جمله مراحل توجه به برنامه ریزی توسعه می باشد. در کشور ما نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده وجود دارد اما آنچه در کنار نیروی انسانی متخصص باعث توسعه می شود انگیزه و اراده ای است که روند توسعه را نهادینه می کند که متاسفانه در جامعه ما دیده نمی شود. بعد از اصلاحات ارضی در سال ۴۲ وقتی زمینها تکه تکه و کوچک شدند دیگر شرایط برای بهره برداری سخت و فشرده می شود و آمار کمی رشد را تحت شعاع خود قرار می دهد.

photo_2015-11-21_11-14-49
عزت اله تقواییان دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این نشست گفت: یکی از مهمترین علل توسعه نیافتگی در سطح شهرستانهای رودسر و املش عدم پاسخگویی مسولین و نمایندگان به شهروندان نسبت به برنامه ها و شعارهای انتخاباتی شان است. این کارشناس ارشد عمران تاکید کرد: برنامه های توسعه محلی جدای از برنامه های توسعه ملی نیست. عدم انسجام گروهها و احزاب از علل توسعه نیافتگی محسوب می شود. وقتی دولت به راحتی خود را فراجناحی خطاب می کند در حالی که در کشورهای توسعه یافته دولتها با افتخار خود را از آن حزب می دانند به این دلیل که در درون احزاب آموزشهای لازم برای تربیت نخبگان سیاسی صورت می گیرد و حزبی بودن مقدمه توسعه یافته بودن محسوب می شود.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ابراز نمود: با توجه به اینکه چهار برنامه توسعه اجرا شده و برنامه پنجم توسعه نیز در حال اجراست اما در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نتایج مناسبی نداشته ایم که خوشبختانه امروز این درک در مقامات بالا به وجود آمده که برنامه های توسعه را با هماهنگی احزاب تدوین کنند. اخیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده که احزاب درباره برنامه توسعه نظر دهند که برای موافقت به رهبر انقلاب تقدیم شده است.
تقواییان گفت: یکی از مهمترین دلایل بی توجهی به توسعه در سطح شهرستان رودسر عدم وجود انسجام سیاسی در سطح منطقه و استان گیلان است چون بیشتر از دید سیاسی به پیشبرد برنامه های عمرانی و زیرساختهای منطقه توجه می شود در حالی که اغلب برنامه های عمرانی و زیرساختی برای منطقه بیش از چند دهه نگارش شده است. امروز باید پرسید که طی سالهای اخیر چند همایش برای توسعه در شهرستان و بررسی پتانسیل های منطقه توسط مدیران ارشد و نمایندگان مجلس برگزار شده است و نقش متولیان در فرایند پیشبرد توسعه چقدر بوده است.
وی تاکید کرد: هراس دولت از حاکم کردن فضای رقابتی حزبی برای تیوریزه کردن برنامه های توسعه چه در سطح کلان و چه در سطح خرد مشاهده می شود. این بیم نشاندهند فضای سیاسی نامناسب می باشد. امروزه بیشتر برنامه های توسعه عمرانی بوده و به بخش های دیگر از جمله توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی توجهی صورت نمی گیرد. البته بعد از اجرای چهار برنامه فهم جدیدتری نسبت به توسعه در افکار عمومی و مسولین مشاهده می شود که گام مناسبی به شمار می آید.

photo_2015-11-21_11-14-46
نورعلی عباسپور هم در این مراسم گفت: امروزه مهمترین شاخصه در توسعه رضایت مندی مردم است در حالی که می بینیم رضایت در مردم وجود ندارد. در جامعه ای که رضایتمندی شهروندانش بالا باشد ، می شود ادعا کرد که توسعه محقق شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان ساخت: اساس و پایه توسعه، توسعه فرهنگی می باشد. امروزه شاید تغییر صورت گرفته باشد اما تحول صورت نگرفته است که برای تحقق آن باید آموزش لازم صورت گیرد اما در این بخش دچار مشکلات عدیده ای هستیم.
وی ادامه داد: حتی در دولت اصلاحات نیز توجهی نسبت به آموزش توسعه در سطح ملی صورت نگرفت اما در این دولت با برگزاری گردهمایی هایی مانند نشست حاضر، شاهد آغاز درک توسعه در سطح ملی و محلی هستیم.
عباسپور گفت: تا زمانی که تک تک شهروندان تغییر نکنند، کس دیگری ما را تغییر نخواهد داد لذا باید هر کدام از ما تغییر را از خودمان شروع کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح نمود: استان گیلان از جمله استانهایی است که دارای برخوردهای سیاسی می باشد و متاسفانه یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی استان غلبه نگاه سیاسی بر توسعه است. سیاست زدگی مشکل ذهنی جامعه ماست در حالی که باید تحولگرا و معنا گرا باشیم.

photo_2015-11-21_11-14-38
سعید فرجپور نیز در این همایش گفت: نهاد قانون گزاری باید چنان از تکثر آرا برخوردار باشد که قوانین موضوعه آن دربرگیرنده منافع تمام مردم در یک حوزه جغرافیایی باشد.
این کارشناس ارشد محیط زیست ابراز نمود: در رشد موضوعات کمی مورد نظر است مانند تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه اما توسعه به معنای گسترش و بهبود است و عمدتا مفهومی کیفی را دربرمی گیرد.
وی خاطرنشان ساخت: در تحقیقاتی که در سال ۸۴ انجام پذیرفته رودسر از شهرهای کم برخوردار و املش از شهرهای کمتر برخوردار کشور بوده است. از عوامل اصلی توسعه در هر منطقه ایجاد زیرساختهای اساسی می باشد که در استان گیلان متاسفانه این زیرساختها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
فرجپور ادامه داد: عدم استفاده از مدیران توانمند با قابلیت دانشی و تجربی برای برون رفت از وضعیت موجود به خصوص در رده ارشد و میانی از مهمترین دلایل توسعه نیافتگی استان می باشد. در اختیار نداشتن سهم مناسب در قدرت مرکزی برای چانه زنی و حل و فصل مشکلات استان از دیگر دلایل توسعه نیافتگی منطقه است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: فقدان همگرایی در نخبگان و نیروهای سیاسی برای حل مشکلات و معضلات منطقه ای و نبود برنامه آمایش سرزمین و تدوین اولویت ها ، ظرفیت ها و پتانسیل ها از دیگر علل توسعه نیافتگی شهرستانهای رودسر و املش می باشد.
پس از پایان سخنرانی ۴ سخنران اصلی گردهمایی ۵ نفر از نخبگان اصلاح طلب شهرهای املش، رحیم آباد، چابکسر، کلاچای و رودسر به ارایه نقطه نظرات خود پرداخته و موانع و چالشهای توسعه را از نگاه خود برشمردند. در پایان این گردهمایی سخنرانان به پرسشهای حاضرین پاسخ دادند.

About سردبیر

Check Also

۳۶ واحد نمونه استاندارد گیلان با حضور استاندار تجلیل شدند

۳۶ واحد نمونه استاندارد گیلان با حضور استاندار تجلیل شدند همزمان با هفته استاندارد، ۳۶ …