اختصاصی همای گیلان: اولویت های پیش رو در دور پنجم .
یک سوال سه جواب/ نسرین عشقی:
شورای شهر رشت در ماه های پایانی فعالیت خود شاید در یک نوع مدیریت داخلی و ساماندهی چابک در موارد جا مانده بسر میبرد و در این میان اولین سوال شاید عملکردها و کارنامه ای است که این پانزده عضو تنها کلانشهر شمالی کشور پس از فعالیتی چهار ساله از خود بجا خواهند گذاشت.
رضا رسولی, فاطمه شیرزاد و عباس صابر. سه عضو شورای شهر رشت در پاسخ به سوالی با محتوای عملکردهای شاخص شورا در دور چهارم پاسخهایی دادند که بررسی هر سه پاسخ، این ارزیابی را شفاف تر خواهد ساخت.
رضا رسولی _عضو شورا و رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهر _ فراهم آوردن طرح تفضیلی برای مناطق شهر رشت, باز آفرینی کالبدی و فرهنگی شهر و توفیق در مصوب ساختن پروژه ساخت تصفیه خانه سراوان رشت را مهمترین دستاوردهای شورای چهارم دانست.
فاطمه شیرزاد در پاسخ به همین سوال که مهمترین عملکردها در شورای چهارم را چه میداند , مواردی چون ایجاد پیاده راه های فرهنگی, شروع فرآیند توسعه
و برگزاری کنگره ۸ هزار شهید را از مهم ترین عملکردهای شورا در دوره چهارم ذکر نمود.
عباس صابر دیگر عضو شورا نیز در این راستا مواردی چون تحقق بودجه شهرداری تا سقف پانصد میلیارد تومان. موفقیت در اجرای هدایت و جمع آوری روان آبهای سطحی و اجرای پروژه های عمرانی مانند احداث پلها, پارکها, کف پوشها پیاده روها و غیره را در این زمینه مورد توجه قرار داد.
این سه عضو شورا هم چنین در حوزه کمیسیونهای تخصصی خود که عمرانی، ترافیکی و محیط زیستی میباشد به نکاتی اشاره داشتند. عباس صابر با ذکر این نکته شهروندان در خصوص آسفالت معابر شهر نارضایتی های کاملا بجایی دارند ، ریشه اصلی این معضل را در زیر ساختهای غیر اصولی معابر که بدون برنامه ریزی و در طول سالیان از نخاله های ساختمانی ایجاد شده است دانست . وی افزود : ضعف در نظارت و مدیریتها نیز علت دیگر بروز این مشکل است.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در توضیحات بیشتر گفت: پروژه های عمرانی شهر، دارای ماهیتهای مختلف خدماتی ، ترافیکی، توسعه شهری و غیره میباشند که ما برای فعالیت در تمامی این زمینه ها با زیرساختهای ضعیف و غیر قابل اتکا مواجه بوده ایم .
رضا رسولی در حوزه تخصصی خود بر اهمیت مدیریت ترافیکی شهر با سیستمهای های نرم افزاری اشاره داشت و گفت: این موضوع که همواره برای ما بحثی فانتزی تلقی شده است در حقیقت اصلی است که امروزه در شهرهای امروز دنیا در حال اجراست اما برای شهر ما عمدتا به دلایل اقتصادی توفیق اجرایی بسیار ضعیفی داشته است.
وی ایجاد طرح جامع حمل و نقل شهر از دستاوردهای کمیسیون ترافیک عنوان کرد و گفت: شهر رشت پس از تهران دارای بالاترین تراکم جمعیتی در کشور است و با وجود معابر کم عرض و بافت زولبیایی و غیر ارگانیک شهر , تنها راهکار قابل اجرا در شرایط موجود توسعه حمل و نقل همگانی است که مستلزم فرهنگ سازی و مدیریت قوی در ارائه خدمات حمل و نقل همگانی است. رسولی تاکید کرد که به زعم بنده توسعه حمل و نقل عمومی حتی مقدم بر پروژه هایی نظیر ساخت پل و زیر گذر بوده و باید از سالیان قبل بعنوان راهکاری ترافیکی به اجرا در می آمده است.
وی توضیح داد: استاندارد تعداد اتوبوسهای شهر برای جمعیت فعلی شهر ۱۵۰ دستگاه برآورد شده بود که متاسفانه به دلیل ناهماهنگیهایی که در حوزه مرتبط مرتبط صورت گرفته و در شرح وظایف کمیسیون ترافیک نیست این رقم محقق نشد. وی از اضافه شدن بیست دستگاه اتوبوس جدید در اردیبهشت ماه ۹۶ خبر داد.
فاطمه شیرزاد نیز زیرساختهای موفق در احداث تصفیه خانه سراوان رشت، مدیریت شیرابه و تولید کود آلی را مورد توجه قرار داد .
وی همچنین تشکیل کار گروههایی نظیر مدیریت پسماند، سرمایه گذاری و حمایت از اقشار آسیب پذیر را مورد توجه ویژه قرار داد و تاکید کرد : وجود این قبیل کارگروهها در بخش خدمات شهری بسیار موثر واقع شده اند و خصوصا کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر فعالیتهایی چشمگیر داشته است.
اولویتهای پیش رو در شورای پنجم کلانشهر رشت:
.
سه عضو شورا در پاسخ به این سوال که اولویتهای پیش رو در شورای پنجم چه میتواند باشد پاسخهایی نسبتا مشابه داشتند.
دکتررسولی ادامه روند احیا و بازآفرینی شهر، احیا سازی و تبدیل فضاهای حاشیه رودخانه ها به تفرجگاه با هدف جذب توریست را مورد توجه قرار داد. وی گفت: خوشبختانه امروز شهر رشت دارای طرح تفضیلی مشخص، برنامه های مدون برای احیای رودخانه ها که تعاملات چند دستگاه در آن اجرایی شده و با پیمانکار مشخص در آستانه اجراست در دست داریم و شورای شهر اکنون در بسیاری حوزه ها دارای طرحهای مصوب و مشخص میباشد که این به معنای عدم استقبال از خلاقیت اعضا در شورای پنجم نخواهد بود.وی رویکردهای زیباسازی شهری و بستر سازی امن سرمایه گذاری را از اولویتهای قابل اجرا در شورای پنجم دانست و گفت : معضل ترافیک برای شهروندان آزاردهنده است و برای حل آن هم نیازمند فرهنگ سازی و هم برداشتن گامهای هدفمند اجرایی هستیم.
مهندس صابر پیگیری طرحهای استصوابی در حوزه رودخانه ها، حل معضل ترافیک در دو بستر سخت افزاری و نرم افزاری و ادامه روند رو به رشد توسعه شهر را در این راستا مهم دانست .
فاطمه شیرزاد نیز به بسترسازیهای توریستی در طرحهای نظیر پروژه تالاب عینک و گسترش فعالیتهای جشنواره ای و ادامه روند احیا سازی رود خانه ها اشاره داشت و تاکید کرد حاشیه رودخانه ها همواره در تمامی دنیا بسترهای مناسب گردشگری و رونق اقتصاد بوده اند . وی در راستای توسعه پارکها و فضاهای گردشکری به مصوبه احداث پارک آبی اشاره داشت و بلا تکلیف ماندن لایحه مدیریت یکپارچه شهری را از دغدغه های موجود اعلام کرد.
گفتنی است عباس صابر که سه سال ریاست کمیسیون عمران شورای شهر را بر عهده داشته است ، خود را برای انتخابات دور پنجم شورا معرفی نکرد.