چاپ مطلب چاپ مطلب

تاریخچه مدیریت ریسک در شرکت بیمه/سحر عامری کارشناس ارشد حسابداری

اختصاصی همای گیلان: مدیریت در مفهوم عام، تلاشی آگاهانه برای حل مسایل بشری است، با گذشت زمان و افزایش جمعیت انسانی، میزان و تنوع خواسته های جوامع بشری متنوع شد، بنابراین سبک زندگی، معیشت، کارکردهای اقتصادی،سیاسی واجتماعی و … به تناسب دغدغه ها و دل نگرانی های انسان رو به تزاید نهاد.
از این دل نگرانی ها و بیم ها اصطلاحا می توان به ریسک یا عدم اطمینان uncertainty یادکرد ، یکی از مهم ترین دغدغه های جنس انسان ، امنیت در ابعاد جانی و مالی بوده و هست، و شکل گیری بیمه به طور عام نیز ،به حل این دغدغه ی بنیادین باز می گردد، می توان گفت بین بیمه و مدیریت ریسک پیوندی ناگسستنی وجود دارد ، به عبارت دیگر شناخته شده ترین و متعارف ترین ابزار اداره ریسک، از گذشته تا قرون حاضر ، شکل گیری ساختار بیمه است.

مروری بر بروز حوادثی چون : زلزله، طوفان، تگرگ، سیل، تصادف، سونامی و … نشان می دهد که انسان ها در هر شرایطی ممکن است با حادثه ایی مواجه گردند، از این رو نمی توان برای ریسک تعریفی جزمی و لایتغیر ارایه کرد ، اقتصاد دانان و نظریه پردازان بیمه ، پیرامون ریسک سخن ها گفته اند که شاید بتوان آن نظرات را بدین شرح جمع بندی کرد: خطری که دامنگیر بیمه گزار می شود یا خطری که احتمال خسارت زدن را متوجه بیمه گزار می کند و بیمه می کوشد آن را جبران نماید.

در واقع، ریسک وضعیتی است از دنیای واقعی که در آن امکان انحراف منفی از نتیجه دلخواه مورد انتظار است ، یعنی احتمال رخداد آن حادثه بین صفر و یک است _نه قطعی است و نه غیر ممکن _ به دیگر سخن :نتیجه هر رویدادی ممکن است چیزی غیر از آن باشد که مورد انتظار ماست ، و در بحث بیمه ، خسارت از آن چه مورد انتظار شرکت بیمه است ، دارای انحراف منفی باشد، بهترین شاخص برای نشان دادن ریسک ، واریانس است که حدود چهار دهه پیش توسط هری مارکوینز پیشنهاد شد و مورد پذیرش همگان قرار گرفت .

از نظر تاریخی اولین مردمانی که برای مقابله با ریسک در تجارت اقدام کردند ، چینی ها در هزاره سوم ق . م بودند، آنان برای کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل دریایی به اصل تقسیم خطر در شکل تنوع بخشی تقسیم بار پرداختند ، سپس در دوره سلطنت حمورابی_دو هزار ق.م_برای جبران سرقت و دستبرد راهزنان ، قوانینی برای مردم شهر کلده تصویب شد . در مصر نیز صندوق های تعاونی برای هزینه های کفن و دفن مردگان اقدام نمودند. بعد از قوانین حمل و نقل دریایی، قوانین مربوط به آتش سوزی اموال در کشور های بلژیک و ایسلند متداول شد و نهایتا این قوانین در ۱۳۵۰ م در فلاندر اسپانیا به بیمه احشام نیز تسری یافت. در نوشته های بعدی به مدیریت ریسک و انواع ریسک خواهیم پرداخت.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …