چاپ مطلب چاپ مطلب

اوضاع علم و دانش در اعراب پیش از اسلام/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه و پژوهشگرتاریخ


اختصاصی همای گیلان، ۱ – تنها در حجاز ، جز هفت یا دوازده تن کاغذ نویس که از نظر جامعه عرب مردمی بی ارزش به شمار می رفتند ، وجود نداشت. بلکه اصولا عرب نویسندگی را حقیر میشمرد و نویسندگی را تحقیر میکرد. و این روح حتی پس از اسلام نیز در بین پیشرفته ترین گروه های قریش رایج بود. آنچه به نظر آنان مقدس بود ، شمشیر و اسب بود نه قلم.( علی شریعتی ، اسلام شناسی ، درس های دانشگاه مشهد ، ص ۴۲ )

۲ – اگر یک نفر از اعراب به آموختن صرف و نحو زبان خود میپرداخت ، عربهای دیگر او را سرزنش میکردند که کار موالی ها (ایرانی ها) را پیش گرفته است. حکایت کرده اند که روزی مردی قریشی به عربی برخورد که کتاب ” سیبویه ” را میخواند. بر او بر آشفت و گفت: ” وای بر تو که همت خود را پست کرده و به آداب بندگان(یعنی ایرانی ها) روی آورده ای.(جرجی زیدان ، تاریخ تمدن اسلامی ، جلد ۳ ، فصل ۲ )

۳ – حد تمدن تازیان را از اینجا می توان شناخت که اصطلاحات علوم و فنون مطلقا در زبان عربی وجود نداشت و از لغات سیاسی و حقوقی نیز عاری بود. در عوض برای آلت مرد(با عرض پوزش ) هزار گونه ، اسم و لقب و کنیه داشتند. و حتی ” نفس نفیس ” را که – جان آدمی معنی میدهد – جزء اسامی آن عضو به شمار می آوردند.( میرزا آقا خان کرمانی ، سه مکتوب )

۴ – ثغالبی و ابن فارس ، بیش از ۴۰۰ نام عربی برای شتر و بچه شتر ظبط کرده اند و در همین حدود لغاتی برای سوسمار و خار بیابان و نخل ، در حالیکه برای مفهوم ” قلم یا کاغذ ” حتی یک لغت هم نداشته اند…(نوبخت در ” دیوان دیو ” ، ص ۳۹۱)

۵ – در عربستان ، خط و کتابت و معارف و تعلیم و تربیت مطلقا وجود نداشت. در بین خضری ها(تازی های شهر نشین) و مدری ها(تازی های بادیه نشین ) یک نفر به ندرت می توانست بخواند و بنویسد. به طوریکه در صدر اسلام در تمام جزیره العرب تنها هفده نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند….در عرب علم و فلسفه وجود نداشت. آنچه بود ادراکات اولیه و احساسات ظاهری بود که قوای فکر و خیال آنها را قوت میداد. اعراب حتی تفکر علمی و منطقی نداشتند تا اینکه کم کم خوش ذوقان آنها با تمدن های بین النهرین(آشوری ، سومری ، کلدانی و…) و راهبان مسیحی ، زرتشتی و یهودی حدود بلاد عرب امیزش کرده و به یک عده حقایق وجدانی و زندگی آشنا شدند.( حسین عماد زاده اصفهانی ، تاریخ مفصل اسلام و تاریخ ایران بعد از اسلام ، تهران ، ۱۳۷۰ ، برگ ۳ )منابع:۱_تاریخ تمدن اسلامی ،جرجی زیدان ۲_چکیده تاریخ اسلام تا پایان خلافت عباسیان،علی غلامرضائی،انتشارات دافوس

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …

One comment

  1. سلام
    بسیار جالب بود
    ممنون از زحمات شما