چاپ مطلب چاپ مطلب

بمناسبت هفته مُعلّم/علی رحیم پور دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان، هفته مُعلّم بر آموزش
دهندگان و جویندگان
دانش خجسته باد
???
?مُعلمّان”؛نمایندگان
ِمجلس”را آموزش داده اند.
آیا نمایندگان؛نمی توانند یک
“قانون”تصویب کنند که
معلّمان،ماهانه”شش میلیون
تومان”بگیرند که روی”خط
فقر”ماندگار شوند؟!
پیش از انقلاب،دو(۲)درصد
دانش آموزان به مدارس
ِخصوصی(ملّی)می رفتند.
با روی کار آمدن«دولت
سازندگی»جمله ای جاری
شد که:هر وزارتخانه و
سازمان؛خرجش را در بیاورد!
این طرح<صندوق
بین المللی پول=IMF>
و<<بانک جهانی=WB>>
بود تا<خصوصی سازی>
گسترش یابد.
???
?اقدامات دولت سازندگی
۱)کنار گذاشته شدن
<قانون زمین شهری>.
۲)اجرای<قانون فروش
تراکم>توسط شهرداری ها.
۲)فروش”آرم ترافیک” ِ
(روزانه و سالانه).
۳)خصوصی سازی
بیمارستان ها و درمانگاه ها‌.
[بیمارستان های خصوصی
برای سرمایه داران.
بیمارستان های دولتی فاقد
تجهیزات،برای همگان!!!] ۴)ایجاد ِمدارس ۷ گانه.
(دولتی،غیر انتفاعی،
“غیر دولتی”،استعدادهای
درخشان،شاهد،نمونه
مردمی،هیات اُمَنایی
و ماندگار).
???
?پیامدهای<خصوصی
سازی مدارس>?
۱)کوچ دانش آموزان<پولدار
درسخوان>و<پولدار درس
نخوان>،به مدارس خصوصی.
۲)کوچ‌ معلّمان توانمند و
مدیران کاسبکار به مدارس
خصوصی.
۳)بهم ریختن ترکیب کلاسها
(درسخوان،متوسّط و ضعیف).
۴)صرف ِانرژی مُعلّمان در
مدارس خصوصی و
استراحت درمدارس دولتی.
۵)انحصار ِمُدیریت مدارس
خصوصی در دست افرادی
خاص،برای کسب سود.
???
?میانگین نرخ رشد
جمعیت کشور،در۱۳۵۵
تا۱۳۶۵؛حدود{۴درصد
درسال}بودکه نهایتادر
سال های۱۳۷۵‌تا۱۳۸۵؛
“انفجارجمعیّت ِدانش
آموزی”پایان یافت.
اینک کل دانش آموزان
حدود دوازده(۱۲)میلیون
نفر وجمعیت دانش آموزی
<مدارس غیر دولتی>یک
میلیون وچهار صدهزارنفر
است(۱۲ درصد).
???
?چه اتفاقی افتاد؟!
الف)”اضافه کاری”از بین رفت .
ب)تعداددانش آموزان
(دولتی و غیر دولتی)
روز بروز کاهش یافت.
ج)مدارس غیر دولتی با
مُعلّمان مانند”نظافتچی
ساختمانی”قرارداد می
بندند،ماهی۶۰۰ تا ۸۰۰هزار
تومان{در شهر های کوچک} .
د)مدرسه هایی با صد متربع
مساحت و پنجاه دانش آموز.
س)دادن نمره هفده(۱۷)
به دانش آموزان ضعیف.
چرا ؟
زیرا این دانش آموزان کالای
چند میلیون تومانی هستند
که باید باشند.
بازرسان آموزش و پرورش
هم فقط تماشاگرند!
???
?نتیجه?
بر اثر<<خصوصی سازی
مدارس>>حقوق ماهانه
معلّمان”و کادر اداری را،
خیلی پایین نگه داشته اند.
(پایین تر از خط فقر)
پیامد آن؛پایین آمدن
کیفیت تحصیلی در هر
دو بخش دولتی و خصوصی.
با این تفاوت که مدارس
غیر دولتی؛اولاً؛تبلیغاتی
و ثانیاً؛غارتگرانه است.
از کجا معلوم؟!
بروید به شجره ی مالکین
مدارس”غیر دولتی”نظر
بیفکنید،قطعا با من
همداستان خواهید شد.
?در کشورهای پیشرفته؛
مردم؛دغدغه ی آموزش،
مسکن،کار،درمان و آمد وشد
را ندارند!
امّا مردم ِایران؛فقط؛دغدغه
همین پنج تا را دارند.
???
❇️پیشنهاد ها:
۱)افزایش درآمد مُعلمّان
به بالای خطّ ِفقر.
۲)تعیین وام مسکن و وام
ضروری ادواری به مُعلّمان.
۳)از بین بردن<<مدارس
چندگانه>>در ایران.
۴)تجهیز ِآزمایشگاه ها و
امکانات ِورزشی مدارس
دولتی(روستایی و شهری)
۵)جذّاب نمودن مدارس،
با استخدام نیروهای با
استعداد.
۶)اجرای قانون نظام ِ
هماهنگ پرداخت حقوق.
۷)ریشه کنی فقر درخانوارها.
¤سرشک¤
۱۲اردیبهشت۱۳۹۹
————————————-
منابع:
۱)سالنامه های آماری•
۲)سایت انواع مدارس•
۳)نقدی بر”خصوصی سازی”
| |نوشته:دکتر رزّاقی||

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حکمرانی درست در فضای مجازی چگونه محقق می‌شود؟!

حکمرانی درست در فضای مجازی چگونه محقق می‌شود؟! مقاله پژوهشی پرسش و پاسخ مهندس حسین …