همای گیلان، هفدهم مرداد ماه هر سال که به مناسبت سالگرد شهادت محمود صارمی، خبرنگار شجاع خبرگزاری ایرنا در افغانستان به نام روز خبرنگار نامگذاری شده، فرصتی است تا از تلاش های اهالی قلم که در عرصه اطلاع رسانی از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند، قدردانی شود. چه بسیار کلمات زیبا و دلفریبی در مراسم های روز خبرنگار تقدیم اهالی قلم می شود. اینکه خبرنگاران پل ارتباطی مسئولان و جامعه هستند و یا اینکه آنها باید حقیقت را اطلاع رسانی کنند و یا اینکه آنها، همچون آیینه های تمام نما هستند و دهها تعبیر دیگر که به واقع برازنده جامعه خبرنگاران و روزنامه نگاران کشورمان است، اما ما تا کجا این آیینه های تمام نما را می توانیم تحمل کنیم.
اینکه در روز خبرنگار به ستایش خبرنگاران بپردازیم که شما باید از ما انتقاد کنید و بازرس عملکرد ما باشید و تا زمانی که شما باشید ما جرأت تخلف نداریم و …به واقع تعارفاتی است که هر ساله در صحبت های تکراری مراسم های روز خبرنگار تقدیم زحمت کشان مطبوعات، خبرگزاری ها، پایگاههای خبری و صدا و سیما می شود، اما از فردا کمتر پیدا می شود مسئول و مدیری که تاب حتی یک سطر خبر انتقادی را داشته باشد،گویی خبرنگاران تنها می بایست به تعریف و تمجید پرداخته و اگر نقطه تاریکی هم در عملکرد ما مشاهده کردند، حق هیچ گونه انتقادی را ندارند و اگر چنین شد آنها دیگر آیینه تمام نما نیستند، مگر می شود خبرنگار بود و با شجاعت قلم زد،اما تنها خوبی ها را دید، مدیران باید دست خبرنگاران را بخاطر دیدن چیزهایی که شاید آنها نمی بینند، اما خبرنگاران بخاطر دید وسیع و تیزبینی خاص خود مواردی را می بینند و منعکس می کنند، با دیده باز پذیرا باشند که ممکن است آن موارد در آینده تحولات بسیاری را به وجود آورد. در چنین مواقعی باید از انتقاد رسانه ها برای بهبود شرایط استفاده کرد، نه اینکه به بدترین شکل آنها را تهدید و تحدید نمود، انگ زد و ترساند. متاسفانه به رغم تمام پیشرفت ها و دگرگون شدن شرایط در عصر انفجار اطلاعات و در قرن بیست و یکم هنوز مشاهده می کنیم که در بعضی مناطق برخی تاب تحمل اطلاعات آزاد را ندارند و تهمت، بی آبرو کردن افراد، شکایت و … پاداش یک مقاله انتقادی است، در حالیکه در قانون هم برای پاسخ گویی به یک خبر و مقاله پیش بینی های لازم صورت پذیرفته است.
اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید اجازه دهیم تا منتقدان هم اجازه نقد داشته باشند و ما باید از این فرصت طلایی برای استفاده از نقد آنها استفاده کنیم و اگر حرفی هم داشتیم با همان زبان سخن بگوییم. باید خبرنگاران را برای تمام فصول آیینه تمام نما دید و این آیینه را به یک روز محدود نکنیم.

بقلم شاهین جهانگیری بلورچیان_روزنامه نگار و فعال فرهنگی استان گیلان

/گیلان بهتر

با کانال همای خبر همراه باشید