چاپ مطلب چاپ مطلب

بمناسبت هفته مُعلّم /علی رحیم پور دکتری اقتصاد


هفته مُعلّم بر آموزش دهندگان و جویندگان دانش خجسته باد

♦️♦️♦️
اختصاصی همای گیلان: “مُعلمّان”؛نمایندگان ِمجلس” را آموزش داده اند.
آیا نمایندگان؛نمی توانند یک “قانون” تصویب کنند که مُعلّمان،ماهانه”چهار میلیون تومان”بگیرند که روی”خط فقر” ماندگار شوند؟!
پیش از انقلاب ۲ درصد دانش آموزان به مدارس ِخصوصی(ملّی) می رفتند.
با روی کار آمدن «دولت سازندگی»جمله ای جاری شد که: هر وزارتخانه و سازمان خرجش را در بیاورد!

این طرح صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود تا خصوصی سازی گسترش یابد.
♦️♦️♦️
اقدامات دولت سازندگی

۱)کنار گذاشته شدن
“قانون زمین شهری” و فروش”تراکم”توسط شهرداری ها.
۲)فروش آرم ترافیک ِروزانه و سالانه .
۳)خصوصی سازی بیمارستان ها و درمانگاه ها‌.
۴)ایجاد ِمدارس ۷ گانه.
(دولتی،غیر انتفاعی”غیر دولتی”،استعدادهای درخشان ، شاهد،نمونه مردمی،هیات امنایی و ماندگار).
♦️♦️♦️
پیامد های خصوصی سازی مدارس

۱)کوچ دانش آموزان پولدار درسخوان و درسنخوان به مدارس خصوصی.
۲)کوچ‌ معلّمان توانمند و مدیران کاسبکار به مدارس خصوصی.
۳)بهم ریختن ترکیب سنتًی کلاس ها
(درسخوان،متوسّط و ضعیف).
۴)صرف ِانرژی مُعلّمان در مدارس خصوصی و استراحت در مدارس دولتی.
۵)انحصار ِمُدیریت مدارس خصوصی در دست افرادی خاص برای کسب سود.
♦️♦️♦️
میانگین نرخ رشد جمعیت کشور در ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵حدود{۴درصد در سال} بودکه نهایتا در سال های ۱۳۷۵‌ تا ۱۳۸۵ انفجار ِجمعیّت ِدانش آموزی پایان یافت .
اینک کل دانش آموزان حدود ۱۲ میلیون نفر و جمعیت دانش آموزی مدارس غیر دولتی یک میلیون و چهارصد هزارنفر نفر است(۱۲ درصد).
♦️♦️♦️
چه اتفاقی افتاد ؟!

الف)اضافه کاری از بین رفت .
ب)به دلیل کاهش رشد جمعیّت؛ تعداد دانش آموزان (دولتی و غیر دولتی)روز بروز کاهش یافت.
ج)مدارس غیر دولتی با مُعلّمان مانند نظافتچی های ساختمانی قرارداد می بندند ماهی۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان{در شهر های کوچک} .
د)مدرسه هایی هست که۱۰۰ متربع مساحت و ۵۰ دانش آموز دارد!
س)هزینه چاپ پرسش ها؛ از معلمان دریافت می شود.
ش)به دانش آموزان ضعیف نمره کمتراز ۱۷داده نمی شود!
چرا ؟
زیرا این دانش آموزان کالای چند میلیون تومانی هستند که باید باشند .
بازرسان آموزش و پرورش هم فقط تماشاگرند!
♦️♦️♦️
نتیجه:
بر اثر خصوصی سازی مدارس؛ حقوق ماهانه ی معلّمان را خیلی پایین نگه داشته اند و بخشی از اینان را به بخش خصوصی سوق داده اند که پیامد آن پایین آمدن کیفیت تحصیلی در هر دو بخش دولتی و خصوصی شد با این تفاوت که مدارس غیر دولتی اولا تبلیغاتی و ثانیا غارتگرانه است.
از کجا معلوم؟!
بروید به شجره ی مالکین مدارس غیر دولتی نظر بیفکنید قطعا با من همداستان می شوید.
در کشورهای پیشرفته؛مردم دغدغه ی آموزش،مسکن،کار،درمان و آمد و شد را ندارند!
امّا مردم ِایران؛فقط دغدغه ی همین پنج تا را دارند.

???

پیشنهاد ها :

۱)افزایش درآمد مُعلمّان به بالای خطّ ِفقر.
۲)تعیین وام مسکن و وام ضروری ادواری مُعلّمان .
۳)از بین بردن مدارس چندگانه
۴)تجهیز ِ آزمایشگاه و امکانات ِورزشی مدارس روستایی و شهری.
۵)جذّاب نمودن مدارسبا استخدام نیروهای با استعداد.
۶)اجرای نظام ِهماهنگ پرداخت حقوق.
۷)ریشه کنی فقر در خانوارهای ایرانی .

¤سرشک¤

? ? ?
————————————
منابع:
۱)سالنامه های آماری
۲)سایت مربوط به انواع مدارس
۳)نقدی بر خصوصی سازی نوشته ی دکتر رزاقی

 

 

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …