چاپ مطلب چاپ مطلب

در همایش اهمیت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت مطرح شد: باید با نگاه قرآنی و علمی موضوع ایمنی در فرهنگ گنجانده شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: به رغم وجود ابزارهای قانونی نظیر ضمانت اجرایی، معرفی به دستگاه قضایی و… اولویت ما فرهنگ سازی و آموزش در حوزه ایمنی است.

همای خبر به نقل ازروابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان؛ همایش اهمیت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، مدیرکل صمت گیلان، مدیر روابط کار استان، رییس اداره بازرسی کار، بازرسان کار، مسئولان ایمنی و دیگر فعالان حوزه صنعت استان در سالن همایش هتل کادوس رشت برگزار شد.

سیاوش آقاجانی در این مراسم با تشکر از برگزار کنندگان و حامیان این همایش گفت: توجه به سه موضوع محیط زیست، ایمنی و بهداشت که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با جان انسان در ارتباط هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده تصریح کرد: در معنای این آیه شریف ذکر شده است که نجات جان یک انسان معادل نجات جامعه بشریت است و بر این اساس در وهله اول و طبق تاکید قرآن توجه به ایمنی از جنبه انسانی حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: در وهله دوم و در کنار سرمایه های انسانی، سرمایه های اقتصادی، لوازم و تجهیزات واحدهای تولیدی نیز مورد توجه قرار دارند.

آقاجانی با بیان اینکه مباحث محیط زیست، ایمنی و بهداشت توسط سه دستگاه اجرایی در استان دنبال می شود یادآور شد: هدف نهایی این دستگاه ها مشترک بوده و در بسیاری از واحدهای صنعتی این سه موضوع در قالب واحد HSE  دنبال می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان مستقیما با موضوع ایمنی مواجه است، بازرسان کار اداره کل در همه شرایط به ویژه دوران شیوع کرونا، با حضور و بازرسی مستمر به دنبال ارتقای ایمنی در واحدهای تولیدی استان بوده و هستند.

آقاجانی اضافه کرد: مسئولان ایمنی بازوان ما در صنعت هستند و باید به صورت علمی پیگیر اجرای سیاست ها و مقررات های ایمنی در کارگاه ها باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع ارزیابی و مدیریت ریسک مطرح است و باید از این طریق و با نگاه علمی خطرات موجود در کارگاه ها اولویت‌بندی و رفع شوند.

آقاجانی اضافه کرد: اگر این اقدام رخ دهد ایمنی در راستای بهره وری در کارگاه های تولیدی برای کارفرمایان قابل توجیه خواهد بود.

وی تاکید کرد: از مسئولان ایمنی انتظار دارم به صورت اقناعی و با درک مشترک با کارگران و کارفرمایان موضوع ایمنی در کارگاه ها را نهادینه کنند.

آقاجانی با بیان اینکه فرهنگ ایمنی در کشور ضعیف است خاطر نشان کرد: باید با همت و مجاهدت مسئولان ایمنی و فعالان در حوزه آموزش با ارتقای سطح ایمنی حوادث ناشی از کار را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: به رغم وجود ابزارهای قانونی نظیر ضمانت اجرایی، معرفی به دستگاه قضایی و… اولویت ما فرهنگ سازی و آموزش است.

آقاجانی با بیان این مطلب یادآور شد: باید با نگاه قرآنی و علمی موضوع ایمنی در فرهنگ گنجانده شود.

پورحیدری مدیرکل صمت گیلان نیز گفت: HSE  یکی از الزمات اصلی در حوزه صنعت است که اهدافی نظیر افزایش بهره وری، جلوگیری از خطر احتمالی، بسترسازی محیطی امن، استفاده از انرژی های خوب و… را دنبال می کند.

وی ادامه داد: در همین راستا اداره HS   شکل گرفته است و مدام در حال بررسی عوامل خطر و ارتقای ایمنی واحدهای صنعتی، معادن و… است.

وی در ادامه به دغدغه های حوزه صنعت استان پرداخت و از عزم جدی مسئولان برای احیای واحدهای صنعتی راکد خبر داد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …