چاپ مطلب چاپ مطلب

همکاری زنبورها برای کاهش استفاده از سم در تولید برنج گیلان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با استفاده بیشتر از زنبورهای تریکوگراما میزان استفاده از سم در تولید برنج کاهش می‌یابد.

همای خبر به نقل از ایسنا/ابراهیم محمدی در خصوص میزان خسارتی که از آفات کشاورزی نظیر ملخ مراکشی و کرم ساقه خوار در گیلان وارد شده است، اظهار کرد: با مبارزات و پیشگیری‌هایی که انجام شد، هیچ خسارتی از این آفات به محصولات کشاورزی وارد نشده است.

وی افزود: برای مبارزه با ملخ مراکشی امسال ۲۲ هزار هکتار محلول پاشی در رودبار و سیاهکل انجام شد و توانستیم از خسارت‌های وارده جلوگیری کنیم.

محمدی ادامه داد: همچنین برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج نیز همانند سال های گذشته سم‌پاشی‌های لازم انجام شد که میزان آن پس از برداشت کامل برنج اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر سمپاشی‌ها، کنترل بیولوژیک نیز در ۸۶۰۰ هکتار شالیزار انجام شد که نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت سم باعث شده که کشاورزان از توسعه مبارزه با آفات به صورت بیولوژیک استقبال ‌کنند، اما پیمانکاران روش بیولوژیک هم به دلیل افزایش قیمت هزینه‌های آب و برق و … تمایل کمتری برای ورود به این عرصه را دارند.

وی اضافه کرد: پیمانکاران که برای روش بیولوژیک فعال هستند برای مبارزه با آفات کرم ساقه خوار برنج از زنبور تریکوگراما استفاده می‌کنند، و مجبور هستند برای کاهش حرارت زنبورها از کولر استفاده کنند و این امر موجب افزیش هزینه تولید روش بیولوژیک می‌شود و این چنین عواملی موجب شده که فعالیت پیمانکاران کمتر شود.

محمدی با اشاره به اینکه البته کشاورزانی هم که از روش بیولوژیک استفاده می‌کنند، درصورت افزایش جمعیت آفات مجبور خواهند شد که از سم بهره بگیرند، افزود: باید برای توسعه روش بیولوژیک برای مبارزه با آفات سوبسید آب و برق اختصاص یابد تا شاهد تحقق این امر در استان باشیم.

وی با بیان اینکه هدف دولت این است که میزان استفاده از سم را برای تولید محصولات کشاورزی پایین بیاورد، گفت: کاهش استفاده از سم منجر به حفظ محیط زیست نیز می‌شود و به طبع برنج سالم‌تری نیز تولید خواهد شد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان رودسر در نماز جمعه امروز ١٣ مهر

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان …