وزیر آموزش و پرورش گفته است که یک سوم مدارس در معرض خطر آوار و فرو ریختگی قرار دارند.
همای گیلان، به گزارش خانه ملت، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در جلسه امروز (سه شنبه، ۶ شهریورماه) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با موضوع استیضاح وی به سوالات نمایندگان در این رابطه پاسخ داد. همچنین پس از پایان جلسه نمایندگان از پاسخهای وی قانع نشده و قرار شد؛ طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس ارجاع شود.
بنابراین گزارش بطحایی با بیان اینکه یک سوم مدارس در معرض خطر آوار و فرو ریختگی قرار دارند، گفت: با این وجود من مجری اعتباراتی هستم که به آموزش و پرورش داده می شود، علیرغم کمبود بودجه، تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات در این حوزه میکنیم.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ۳ میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی و نوسازی مدارس پیش بینی شده است اما صندوق ذخیره پولی ندارد که در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد این درحالی است که در دو مرحله مذاکراتی انجام دادهام تا این بودجه به جای صندوق ذخیره از حساب توسعه ملی برداشته شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در رابطه با واگذاری اماکن بلااستفاده آموزش و پرورش به بخش خصوصی، اظهار داشت: بند ۵ تبصره ۹ قانون برنامه بودجه سال ۹۷ این اجازه را داده است که ساختمانها و اماکن بلااستفاده واگذار شوند اما آییننامه آن هفته گذشته در دولت تصویب و احتمالاً هفته آینده ابلاغ می شود.
بطحایی با پذیرش اینکه هزینههای سرمایشی و گرمایشی مدارس بسیار بالا است در خصوص این سوال نمایندگان مبنی بر اینکه وزارتخانه آموزش و پرورش عملا دانشگاه فرهنگیان را تضعیف کرده است، توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان تا پیش از سال ۹۶ در شیب پذیرش دانشجو افتاده بود اما برای نخستین بار پس از تصدی اینجانب بر وزارتخانه این دانشگاه صاحب رئیس شد و تا قبل از این با سرپرست اداره می شد و این نشان از توجه به رونق این دانشگاه دارد.
وی همچنین حضور مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان را افتخار بزرگی برای جامعه فرهنگیان و وزارتخانه آموزش و پرورش دانست و گفت: رهنمودهای معظم له در این دیدار ثمرات بسیاری برای ما داشته است، ضمن آنکه تاکنون پیشرفتهای خوبی در رشد و رونق این دانشگاه صورت گرفته است به عنوان مثال ۶۰۰ ردیف هیئت علمی برای سال جاری را در اختیار گرفتهایم.
بطحایی با اشاره به اینکه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان طی یک سال گذشته با برگزاری ۳ جلسه، ۱۷ مصوبه را به تصویب رسانده اند، اضافه کرد: ۵۲ هزار دانشجو در سال ۹۷ وارد این دانشگاه شده اند در حالی که این رقم طی سال ۹۲ حدود ۴۲ هزار دانشجو بود، همچنین برای نخستین بار توانستیم ۲۵ هزار ردیف استخدامی از سازمان استخدامی کشور دریافت کرده تا مشکل کمبود نیرو حل شود.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه برای نخستین بار در دوران وزارتش دانشجویانی که از طریق ماده ۲۸ وارد دانشگاه فرهنگیان شده اند به جای گذراندن دوره آموزشی ۲ تا ۳ ماهه یک سال آموزش خواهند دید، تاکید کرد: علیرغم اینکه به حضور این دانشجویان برای مهر امسال بسیار نیاز داشتیم اما این سختی را پذیرفته تا نیروهایی قوی و کاربلد تربیت کنیم.
بطحایی همچنین در رابطه با اینکه دانش آموزان چقدر نسبت به گذشته متدین، خلاق و با نشاط شده اند، گفت: اندازه گرفتن کم و کیف تدین طی دو سال امکان پذیر نیست بلکه باید در لوای برنامه های اجرا شده به درک این مهم رسید.
وی مهمترین برنامه آموزش و پرورش را از آغاز مهر سال ۹۶ تاکنون اصلاح فضای تربیتی در مدارس عنوان کرد و افزود: طبق تجربه کارشناسان در سال های گذشته دروس حفظ کردنی به قدری بسیار بودهاند که دیگر مجالی برای تربیت و به ویژه تربیت دینی دانشآموزان باقی نمی ماند پس نخستین کار این است که فضا را باز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در گام اول از مدارس ابتدایی که فراغت بال بیشتری دارند آغاز کردیم، همچنین یکی از مهم ترین کارهای انجام شده برای نخستین بار ایجاد دو ساعت برنامه درسی با موضوعات تربیتی برای پایه های ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹ تحصیلی بود.
بطحایی همچنین با بیان اینکه مصوبهای مبنی بر اینکه معاونان آموزشی و تربیتی باید به سرکلاسهای درس فرستاده شوند در شورای عالی آموزش و پرورش به تدوین و تصویب نرسیده است، توضیح داد: ما دستورالعملهایی برای ساماندهی نیروهای مدارس داریم که طبق این دستورالعمل صرفا در مدارس کم جمعیت تدریس برای مدیران و معلمان آموزشی و تربیتی امکان پذیر خواهد بود چراکه تداخلی با کار آنها ایجاد نمیکند اما مصوبه قانونی برای کل مدارس صادر نشده است، در واقع این مهم در اختیار مدیرکل آموزش و پرورش هر منطقه است و به هیچ عنوان بخشنامه و مصوبه کلی، برای همه مدارس صادر نشده است.
وی در ادامه تصریح کرد: مهرماه سال آینده حدود ۶ درصد به تعداد دانش آموزان اضافه خواهد شد این در حالی است که چندین هزار معلم بازنشسته خواهیم داشت بنابراین باید برای ۱۴ میلیون و ۲۶ هزار دانش آموز کادر اداری و معلم در نظر گرفت لذا اگر از ابزارهای مدیریتی جدید استفاده نکنیم به یقین کارها پیش نخواهد رفت.
بطحایی همچنین درخصوص وجود اغلاط و اشتباهاتی در کتب درسی، گفت: فرآیند تالیف، چاپ و توزیع کتب درسی ۲۴ ماه طول میکشد با این وجود اصلاحیه ها از طریق سایت در اختیار معلمان قرار میگیرند یا بلافاصله در اولین چاپ مجدد اصلاح می شوند.
همچنین وی با تاکید بر اینکه نمایندگان اگر مصداقا کسی را از میان مدیران دانشگاه فرهنگیان را می شناسند که برای انتخابات تبلیغ میکند سریعا معرفی کنند تا برخوردهای لازم صورت بگیرد، تصریح کرد: البته برخی افراد نیز از میان نمایندگان عضو هیات امنای دانشگاههای فرهنگیان در هر استان، وعده هایی می دهند که اگر رأی بیاورم فلان کارها را برایتان میکنم با این وجود معتقدم اگر آموزش و پرورش وارد حاشیه شود از تعلیم و تربیت باز خواهد ماند.
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با حواشی ایجاد شده در خصوص تدریس زبان مادری در مدارس گفت: طبق گزارش های واصله در برخی از مدارس متون فارسی را به زبان قومی درس می دهند در حالی که مدرسه تنها مکان برای یادگیری مکان فارسی برای دانش آموزانی در خانه و محله که صرفا با زبان مادری صحبت کردهاند است.
وی با بیان مثالی در این خصوص گفت: متاسفانه در سر یکی از کلاسها در شهرستانی رفتم و وقتی سوالی درسی از یک دانشآموز پرسیدم او متوجه نشد تا آنکه معلمش سوال را به زبان مادری ترجمه و او توانست به سوال پاسخ دهد.
بطحایی همچنین خبر از ایجاد برنامه هایی برای خانواده ها به منظور آشنایی با آسیب های پیرامون فرزندانشان خبر داد و گفت: خانواده ها باید بدانند چه آسیب هایی در پیرامون بچه های آن ها بوده و همچنین باید بدانند چگونه برخوردی با آن ها داشته باشند.