چاپ مطلب چاپ مطلب

چرایی طولانی شدن انتخاب شهرداران از زبان جمالی نژاد؛ در سال ۹۶ آئین نامه محکمی برای انتخاب شهرداران نداشتیم و هر کسی با هر مدرکی معرفی می‌شد با تشخیص مقام عالی وزارت، خیلی راحت حکمش صادر و ابلاغ می‌شد! / حکم بیش از ۹۰ درصد شهرداران ابلاغ شده است!

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: حکم بیش از ۹۰ درصد شهرداران شهر‌های بالای دویست هزار نفر و بیش از ۸۰ درصد شهر‌های کشور تعیین تکلیف و ابلاغ شده است.

همای خبر/ آقای مهدی جمالی نژاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: این کار با تلاش همکاران ما در استان‌ها و وزارت کشور و مدیران شهری و شورا‌های شهر انجام شده است.

وی گفت: طبق ماده ۸۲ قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و همچنین انتخابات شهرداران مصوب سال ۷۵، تهیه آیین نامه اجرایی تصدی سمت شهردار بر عهده هیات وزیران است.

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: این آیین نامه در سال ۷۷ تهیه شده بود و ما طی سال‌های گذشته براساس این آئین نامه شهرداران را انتخاب می‌کردیم و چندین دوره انتخابات شورا‌ها را داشتیم و چندین دوره شهرداران بر اساس همین آئین نامه انتخاب شدند.

وی افزود: از سال ۹۷ به دلیل اینکه کسانی که انتخاب می‌شدند باید تخصص بیشتری داشته باشند و هم بحث اصل نخبگی و خبرگی مطرح شد و باید آدم‌های توانمندی انتخاب می‌شدند؛ به همین خاطر؛ این آئین نامه را تغییر دادند که هم تخصصی‌تر و هم فنی‌تر و هم سختگیرانه‌تر شده است.

جمالی نژاد افزود: مطابق آئین نامه اجرایی، برای تصدی شهرداری از سال ۹۷ سوابق مدیریتی پایه، میانی و ارشد نیز ملاک عمل شد که یک مقدار انتخاب شهرداران را پیچیده‌تر کرد و نیاز بود در این خصوص کارگروهی تشکیل می‌شد تا این کار را بررسی می‌کرد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شورا‌ها؛ شهردار مورد نظر را انتخاب و معرفی می‌کردند به همراه مستندات و مدارک باید یک ماه پس از رسمیت یافتن (شوراها) این کار را انجام می‌دادند و مدیریت پایه، میانی و ارشد باید در انتخاب شهرداران احراز می‌شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: طبق این آئین نامه جدید سه سال مدیریت پایه برای شهر‌های تا ده هزار نفر جمعیت، ۵ سال سابقه مدیریت پایه برای شهر‌های ۱۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۵ سال مدیریت میانی برای شهر‌های ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۷ سال مدیریت میانی برای شهر‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۹ سال مدیریت میانی برای شهر‌های ۵۰۰ تا یک میلیون نفر جمعیت و ۹ سال مدیریت ارشد برای کلانشهر‌ها و شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت نیاز است و ملاک عمل قرار گرفت.

وی افزود: در عین حال افراد منتخب باید یک سری مدارک و رشته‌های تخصصی مرتبط نیز برای تصدی مدیریت شهری داشته باشند که از سوی وزیر کشور متناسب با درجه هر شهر تعیین و مشخص و ابلاغ می‌شود و این روند، کار انتخاب شهرداران را از آن آئین نامه سال ۷۷ متفاوت می‌کند و نیاز بود که کارگروهی در وزارت کشور تشکیل شود و این شاخص‌ها را بررسی کند.

جمالی نژاد گفت: اما برای شهرداران شهر‌های بالای دویست هزار نفر و مراکز استان ها؛ وزیر کشور حکم می‌زند و شهر‌های زیر دویست هزار نفر را استانداران حکم می‌زنند که به تبع آن در استان‌ها نیز چنین کارگروهی باید تشکیل می‌شد.

وی افزود: ۱۴۰۰ شهر داریم که حدود ۵۴ شهر آن بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که از این ۵۴ شهر بیش از ۹۰ درصد تعیین تکلیف و شهرداران آن‌ها به همراه مدارک و مستندات معرفی شده اند و برای بیش از ۳۰ شهردار حکم ابلاغ زده شده و بقیه نیز در حال انجام است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: آن سه تاچهار شهری هم که هنوز شهرداران آن‌ها معرفی نشده اند، شاید به مصادیق خود استان برمی گردد و در واقع مسائلی که در خود استان است و اختلاف‌هایی که بین خود استان و شهر وجود دارد؛ هنوز کسی را معرفی نکردند ضمن اینکه آن شرایط تصدی سمت شهرداری و احراز صلاحیت و شاخص‌های مورد نیاز را هم باید داشته باشند.

وی گفت: اگر این افراد نیز معرفی شوند آن مراحل طی و استعلام‌ها از دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود و در نخستین فرصت این احکام صادر و ابلاغ خواهد شد.

جمالی نژاد افزود: شاید با این آئین نامه که اخیرا تصویب شده و در واقع نخستین دوره است که آن را تجربه می‌کنیم، کمی فرآیند کار طولانی شده است چرا که ما سال ۹۶ این آئین نامه را نداشتیم و هر کسی با هر مدرکی معرفی می‌شد با تشخیص مقام عالی وزارت، خیلی راحت حکمش صادر و ابلاغ می‌شد، اما با این آئین نامه اکنون این گونه نیست و حتما باید شرایط و ویژگی‌ها احراز شود که فرایندی طولانی است.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود  مهندس ابراهیمی شهردار چاف وچمخاله به همراه ریاست کلانتری ۱۳چاف وچمخاله از رودخانه چمخاله جهت پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود مهندس ابراهیمی شهردار …