چاپ مطلب چاپ مطلب

کوروش خلیلی مدیر کل شیلات گیلان؛ گیلان با وجود ۱۳۳ مزرعه خاویاری، رتبه اول کشور را در حوزه توسعه تولید ماهیان خاویاری دارد

کوروش خلیلی مدیر کل شیلات گیلان؛ گیلان با وجود ۱۳۳ مزرعه خاویاری، رتبه اول کشور را در حوزه توسعه تولید ماهیان خاویاری دارد

 

از ۱۰ مزرعه فعال به سمت توسعه ۱۵۰ مزرعه بخش خصوصی برای متراکم سازی هستیم و استان گیلان قریب ۷۰۰۰ مزرعه آبزی پروری دارد و حدود ۳۰ درصد کل مزارع کشور در حوزه آبزی پروری در گیلان وجود دارد و ما برای اینکه سریع‌تر به افزایش تولید برسیم باید از همین عرصه‌ها استفاده کنیم

امروز می توان آینده آبزی پروری را به راحتی در استان دید و این مزیتی است در برابر دیگر استان‌های آبزی پروری و نتیجه آن را می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

 

کوروش خلیلی مدیر کل شیلات گیلان با اعلام این مطلب گفت ؛ در حوزه ماهیان گرمابی  رکورد تولید ما به ۱۸ تا ۲۰ تن در هکتار  رسیده است.

 

وی افزود ؛ در بحث ماهیان سردابی با توجه به شرایط اقلیم گیلان و بحث مزارعی که از قبل فعال بودند، برنامه توسعه این مزارع را در واحد سطح دادیم و طبق تعهدی که در برنامه هفتم توسعه  وجود داشت  باید از ۴ هزار تن تولید فعلی  به ۱۰ هزار تن تولید برسیم که  بعقیده من این کار کاملاً امکان‌پذیر خواهد بود

 

به گزارش همای خبر، به نقل از نگاه شمال خلیلی در  ادامه گفت ؛ البته این امر در صورتی است که منابع بانکی آن اختصاص داده شود و ما بتوانیم تجهیزات و تکنولوژی پایدارسازی اکسیژن را در مزارع  مستقر کنیم و این اتفاق برای مزارعی است که بالای سی تن در حوزه تولید فعالیت داشته باشند برای تولید چند برابری بسیار کارساز است.

 

خلیلی گفت؛  کار خوبی که از نیمه دوم ۱۴۰۱ آغاز کردیم در حوزه آب بندان‌ها بود. و سال گذشته هم در حوزه شفت و رضوانشهر و انزلی انجام گرفته و بحث پرواربندی قزل آلا در اولویت کار قرار گرفته و هم اکنون آمادگی این را داریم که سرمایه‌گذاران در این عرصه ورود کنند و از منافع اقتصادی آن بهره‌ ببرند.

 

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه در بحث  ماهیان خاویاری توسعه مزارع استان به خوبی انجام شده گفت ؛  ۱۳۳ مزرعه خاویاری در سطح استان وجود دارد  که بیش از ۵۰ درصد کل مزارع خاویاری کشور است.

 

وی با تاکید بر اینکه تمامی شهرها استان در حوزه تولید ماهیان خاویاری فعالیت دارند گفت ؛ تمرکز ما بر این است تا حوزه دریا محور را برای چهارگونه‌ای که با آب شور شرایط کیفی سازی خوبی دارند مهیا کنیم .چیزی که برای ما در حوزه خاویاری اهمیت دارد کیفیت گوشت و خاویار است.

 

مدیر کل شیلات گیلان اذعان کرد؛ در سطح کشور رتبه اول را در حوزه توسعه تولید ماهیان خاویاری داریم و بیشترین مزارع را داریم. امروز در کشور در ۲۲ استان ماهی خاویاری تولید می‌شود و گیلان نقش اصلی در این حوزه را دارد

 

وی تاکید کرد ؛ در حوزه دریا محور از ۷۴ هزار تن کل تولیدات شیلاتی استان در حدود ۱۵ هزار تن آن دریا محور است و تقریباً ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن در حوزه صید و صیادی است و مابقی آن پرورشی است که با آب دریا حاصل می‌شود.

 

مهندس خلیلی به وجود چندین مزرعه فعال که آبزی پروری خاویاری با استفاده از آب دریا دارند اشاره کرد و گفت ؛ اغلب این مزارع در غرب گیلان وجود دارند در شهرستان تالش و آستارا و البته این روند باید در شرق گیلان هم توسعه داشته باشد.

 

وی گفت ؛ ما به سمت برنامه توسعه ماهیان گرمابی برای تولید متراکم و فوق متراکم هستیم منتها باید توجه ما به بحث توسعه بازار و کاهش هزینه هم باشد.

 

خلیلی یادآور شد ؛ ما عملاً از ۱۰ مزرعه فعال به سمت توسعه ۱۵۰ مزرعه بخش خصوصی برای متراکم سازی هستیم و استان گیلان قریب ۷۰۰۰ مزرعه آبزی پروری دارد و حدود ۳۰ درصد کل مزارع کشور در حوزه آبزی پروری در گیلان وجود دارد و ما برای اینکه سریع‌تر به افزایش تولید برسیم باید از همین عرصه‌ها استفاده کنیم و تولید را به صورت عمودی در این مزارع توسعه دهیم و نتیجه افزایش تولید در واحد سطح می شود.

 

مدیر کل شیلات گیلان گفت؛ زمانی به صورت معمولی ۴ تن در هکتار تولید می‌شد ولی امروزه با استفاده از تکنولوژی تجهیزات و تغییر ترکیب به راحتی می‌توان تولید را به سمت تولید ۲۰ تن در هکتار رساند.

 

زنجیره تولید استان نیازمند توسعه واحدهای تامین نهاده تولید آبزی پروری است

 

وی افزود ؛ وجود کارخانه های تولید خوراک آبزیان با قابلیت صادراتی بالا در استان مزیت است.

 

در تامین بچه ماهی علاوه بر استفاده از ظرفیت منطقه یک آبزی پروری در طی دوسال گدشته اقدامات لازم تامین تسهیلات توسعه با همکاری استانداری گیلان و جهاد کشاورزی استان انجام شده است.

 

وی ادامه داد ؛ در تامین بچه ماهی سردابی طرح های ایجادی و توسعه‌ای با تامین منابع تسهیلات بانکی برای افزایش تولید تا دوبرابر فعلی به انجام رسیده است و تا ظرفیت تولید بچه ماهی سردابی از ۴ میلیون قطعه به ۸ میلیون افزایش یابد.

 

خلیلی همچنین گفت ؛ در تامین بچه ماهی گرمابی افزایش تولید حدود ۲۰ میلیون قطعه توسط بخش خصوصی داشتیم و بر اساس شرایط بازار این افزایش تولید ادامه دار خواهد بود.

 

 

 

خلیلی گفت ؛ اعتقاد داریم کاهش هزینه‌ها باید اتفاق بیفتد و محصول گران تولید نشود. این رمز کار در توسعه تولید در افزایش سطح و متراکم سازی تولید در حوزه آبزی پروری است و نکته دیگر اینکه از آب هم باید استفاده درست شود چرا که ما باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

 

این فرصت در گیلان وجود دارد که به راحتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن ماهی تولید کنیم ولی توسعه بازار و تامین منابع بانکی برای تحقق این مورد نیاز است.

 

کوروش خلیلی مدیر کل شیلات گیلان گفت ؛ در چشم انداز اینده تامین پروتئین مورد نیاز انسان‌ها قطعا از طریق آبزی پروری است. گرمایش زمین و تجمع گاز های گلخانه ای و کمبود منابع برای گوشت قرمز و افزایش هزینه های تولید مسیر تامین پروتیین برای جمعیت در حال افزایش زمین را پرورش آبزیان تامین میکند .

 

کوروش خلیلی افزود ؛ در بحث بازسازی ذخایر هم با تأمین منابع عملا در دوسال گذشته میانگین وزن رهاسازی بچه ماهیان به دوبرابر افزایش یافته است.

 

امروزه با قطعیت میتوان گفت صیادی در نوار ساحلی خزر حاصل بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهیان تجاری در حوزه ساحلی است.

 

لازم به ذکر است گیلان دارای سه مرکز بزرگ بازسازی ذخایر است  و عرصه های موجود برای استمرار صیادی در سواحل خزر حیاتی هستند.

 

کوروش خلیلی تاکید کرد؛ با توجه به تخریب زیستگاه ها و کاهش زاد آوری طبیعی آبزیان تنها راه حفاظت بازسازی و رهاسازی بچه ماهی است.مراکز بازسازی ذخایر زیر ساخت اصلی برای این کار هستند و هر گونه تشکیک در فعالیت این مراکز به نوعی تخریب نابخردانه فعالیت موثر جهت استمرار آینده صیادی و ماهیگیری دریایی است.

 

مدیر کل شیلات گیلان در پایان گفت ؛ تامین نیرو های جدید شیلات در گیلان از طریق آزمونهای استخدامی و بند ج ایثارگران و طرح زین‌الدین هم باعث ترمیم خروج ۶۰ درصدی نیروهای شیلات به لحاظ بازنشستگی در طی ۵ سال گذشته است و می‌تواند مشکلات کمبود نیرو را برای حوزه های یگان حفاظت و مراکز بازسازی به انجام برساند

 

About مدیر خبر1

Check Also

مدیرکل صمت گیلان خبرداد: صادرات ۷۰ درصدی کارخانه تازه احیا شده کاشی خزر رشت

مدیرکل صمت گیلان خبرداد: صادرات ۷۰ درصدی کارخانه تازه احیا شده کاشی خزر رشت مدیرکل …