چاپ مطلب چاپ مطلب

میدیوشم جشن فراموش شده ى پانزدهم تیرماه/ محمدتقی یونسی رستمی هیات علمی دانشگاه ازادرشت

اختصاصی همای گیلان: در ایران باستان شش جشن زنجیره ایى به نام گهنبار وجود داشت . درباره این جشن در اوستا و بندهشن به تفصیل سخن گفته شده است 

محمد تقی یونسی

سه دیدگاه درباره فلسفه برگزارى گهنبار مطرح شده است :
۱.داد و دهش :
دادن هدیه و خیرات ، به منظور کاهش فاصله طبقاتى و نشستن همه مردم روى یک سفره ساده .
۲.وابستگى به دو مرحله زندگى در ایران باستان :
دامدارى و کشاورزى ، تعلق به دام و زمین .
۳.افرینش جهان توسط اهورا مزدا در شش مرحله .

این جشن ها در ماه هاى : اردیبهشت ، تیر ، شهریور ، مهر ، دى و اسفند با نام هاى خاص برگزار مى شد .
جشن مغفول شده تیر ماه میدیوشم به معناى میانه تابستان بود که در تقویم زرتشتى در روزهاى ۱۵-۱۱ تیرماه برگزار مى گردید . این جشن به فلسفه افرینش آب مربوط مى شد و از ان با صفت علوفه درونده (درو شده) یاد مى شد که متضمن زمان رسیدن گندم و دیگر غلات بود .

در این جشن بویژه در روز اخر (۱۵ تیرماه) سفره اى پهن مى کردند ، در این سفره غذایى به نام لرک مى گذاشتند که مجموعه اى از هفت خشکبار بود : خرما ، سنجد ، کشمش ، بادام ، گردو ، برگ هلو و انجیر خشک . هم چنین نان روغنى موسوم به سیرگ و نانى کوچک تر از نان فعلى به نام لووگ قرار مى گرفت . حلواهاى مختلف یک بشقاب برنج و خورشت هم بر سفره حاضر مى گذاشتند . هدف اصلى این بوده است که :
۱.به نیازمندان غذا بدهند
۲.براى افزایش همدلى ، همبستگى اجتماعى و کاهش فاصله طبقاتى همگان بر روى سفره ایى که فقرا هم مى نشینند حضور داشته باشند . جشنى که امروز فراموش شده است ولى امروزه و برابر اموزه هاى اسلامى به گونه اى دیگر برگزارمى گردد.

محمدتقی یونسی رستمی هیات علمی دانشگاه آزاد رشت

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …

۲ comments

  1. شقایق محمدزاده

    بسیارجالب بود.سپاس استاد گرامی

  2. بسیار زیبا و آموزنده بود .