چاپ مطلب چاپ مطلب

در بازدید مدیرصنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان از کارخانه برنجکوبی صدف تازابادجنگاه سیاهکل مطرح گردید:۱۲۰کارخانه برنجکوبی از ۱۴۲۵کارخانه در رتبه بندی قرار گرفته اند که این کارخانه یکی از بهترین آنهاست


اختصاصی همای یگلان، مهندس جواد زاده مدیرصنایع تبدیلی جهادکشاورزی استان به همراه مهندس کوهستانی مدیرجهاد کشاورزی سیاهکل ازکارخانه برنجکوبی صدف تازابادجنگاه سیاهکل بازدید کرد.
درحاشیه این بازدیدخبرنگارما گفتگویی با رجبی نیا مدیرکارخانه و مهندس جوادزاده مدیرصنایع تبدیلی جهادکشاورزی استان ترتیب دادکه باهم آن رامی خوانیم
در ابتدا علیرضا رجبی نیا مدیر کارخانه برنکوبی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص سال شروع فعالیت و ظرفیت های کارخانه عنوان کرد: ما از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کردیم و این کارخانه با ۱۴ خشک کن که هر خشک کن بالغ بر ۶تن و ۵۰۰ شالی به وزن و روزانه ۵ خشک کن هم تبدیل داریم
وی در ادامه افزود: در بین ۱۴۲۵ کارخانه که در استان وجود دارند ۴۵۵ کارخانه اصلاح تجهیز و مدرن شده اند که ۱۲۰ کارخانه در رتبه بندی قرار گرفته اند و کارخانه ی ما نیز در این رتبه بندی وجود دارد
رجبی نیا در ادامه عنوان کرد: ما به یک انبار به وسعت ۵۰۰ متر برای ساختن دستگاه سورت برای بسته بندی و برداشتن ضایعات برنج نیاز داریم و از مسئولین تقاضا داریم که با ما همکاری کنند تا بتوانیم این دستگاه را راه اندازی نماییم.
مدیر کارخانه برنجکوبی در مورد مزیت های کارخانه های مدرن به سنتی اظهار نمود: در کارخانه های مدرن تولید بیشتر با میزان پخت بالاترارائه می شود و برنج شکسته ی ما ۶تا ۸ درصد کمتر از کارخانه های سنتی است و کشاورزانی که برنج به ما می دهند از لحاظ کوبیدن برنج، برداشتن جو و تیپ برنج کیفیت بالاتری نسبت به کارخانه های دیگر تجربه می کنند .
وی به برنامه های آینده ی کارخانه اشاره نمود واظهار داشت : ما تصمیم داریم تا کارخانه را گسترش داده وبر تعداد خشک کن ها نیز بیفزائیم تا بتوانیم برنج بیشتری را از مشتری تحویل و جوابگوی آنان باشیم
وی در خصوص تقاضای جو اظهار نمود: تقاضا به نسبت ظرفیت بیشتر است اما بدلیل اینکه دستگاه های ما روزانه بالغ بر ۳۵ تن شلتوک کوبی دارند قادر به میزان تقاضای مردم نیستیم درصورتی که یک خط تولید دیگر اضافه کنیم روزانه تبدیل ما به شلتوک به ۷۰ تن می رسد.
وی در پایان ازمسئولین خواست تا همکاری لازم را جهت توسعه کارخانه داشته باشند.
در ادامه مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان ضمن تبریک هفته دولت به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد و گفت: استان گیلان از نظر وضعیت کشاورزی حدود ۳ درصد از تولید کل کشور را دارد یعنی حدود سه میلیون تن از تولیدمربوط به گبلان است .
مهندس جواد زاده افزود: کشاورزی گیلان به دلیل تنوع و نوع محصولی که داراست بسیار حائز اهمیت است و صنایع تبدیلی نیز رشد خوبی در این استان داشته است اکنون از ۳ میلیون تن محصول کشاورزی استان بالغ بر ۲٫۳ میلیون تن در چرخه فرآوری قرار می گیرد .
رتبه اول استان گیلان ازنظر تعدادپروانه بهره برداری
وی در ادامه افزود: از نظر تعداد پروانه های بهره برداری استان گیلان در سطح کشور بنا به گزارش وزارتخانه در سال ۹۷ رتبه اول ، ظرفیت تولید رتبه چهارم ، میزان فرآوری رتبه هفتم و از نظر اشتغال رتبه دوم را دارد که اینها خود نشان از پتانسیل بالای این استان در حوزه سرمایه گذاری بخش صنایع تبدیلی دارد .
وی در خصوص کارخانه برنجکوبی اذعان کرد: در کل استان گیلان ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی وجود دارد که در فرآیند اصلاح ساختار که اواخر دهه ۸۰شروع شده بود حدود ۴۵۵ کارخانه ی ما تجهیز، نوسازی و مدرن سازی شدند که از این تعداد ۳۳ کارخانه در سیاهکل و ۵تای آنان تجهیز و نوسازی شده اند.
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی اظهار داشت : ما به دنبال اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی هستیم ۴۵۵ کارخانه ای که مدرن سازی شده اند توانسته اند ضایعات را تا ۳ الی ۶ درصد کاهش بدهند و هدف ما ارتقای کیفیت بالاتر برنج با ضایعات کمتر است که بی شک درآمد بیشتری نیز برای کشاورز دارد.
جوادزاده اضافه نمود: شاید این ۴-۶ درصد ناچیز به نظر برسد ولی اگر در مقیاس ۴۵۵ کارخانه در نظر بگیریم حدود ۲۵ هزارتن برنج سالم می شود و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نیز به کشاورزان می رسد که رقم بالایی است و کیفیت برنج در کارخانه های مدرن بهتر از کارخانه های سنتی است.
وی در خصوص این سوال که آیا ۱۴۲۵ کارخانه نیاز استان را برطرف می کند و یا به کارخانه های بیشتری نیاز است یاداورشد: ظرفیت ۱۳۰۰۰۰۰ تن برنج است که اگر بخواهیم تبدیل به شلتوک کنیم نزدیک به ۲ میلیون تن شلتوک می شود و کل شلتوک تولیدی استان ما ۱۱۰۰۰۰۰ تن است یعنی کارخانه های ما نسبت به ظرفیت تولیدشان کمبود شلتوک دارند و اولویت ما ساخت کارخانه جدید نیست بلکه مدرن سازی و تجهیز کارخانه های موجود است .

وی در خصوص صنایع تبدیلی در محصولات دیگر نظیر زیتون ، فندق و .. عنوان کرد: ۲٫۳ میلیون تن از تولید استان ظرفیت واحدهای پروانه بهره برداری ما است کل ظرفیت تولید برنج حدود ۱۷۰۰ تن است که ۷۰۰-۸۰۰ تن از ظرفیت به سایر صنایع تبدیلی مانند بادام ،فندق، زیتون، محصولات لبنی و …بر میگردد .
وی در ادامه یاد آورشد: در استان گیلان پتانسیل برای فندق نیز وجود دارد و حدود ۸ واحد دارای پروانه بهره برداری فندق در استان گیلان داریم که عمدتا در شرق گیلان هستندکه سهم این شهرستان عدد۲ می باشد و ظرفیت تولید این واحدهای دارای پروانه حدود ۵٫۵۰۰ تن فندق خشک شده و ۱۸۰۰۰تن فندق روی درخت است که عمده ی این فندق در بحث سورت بسته بندی ،خشک کردن و تولید انواع محصولات خشکباری است .
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان در ادامه اذعان داشت: امسال در هفته جهاد کشاورزی یک واحد تولید کره بادام در آستانه و یک واحد تولید کره فندق در رودسر افتتاح کردیم که هرکدام حدود ۵۰۰ تن کره تولید می کنند که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و بیشتر اینگونه فرآورده های جانبی مدنظر ما است و حمایت می کنیم.
وی در خصوص این سوال که چه حمایتی از تولیدکنندگان می کنید گفت: حمایت های بیشتر در دو مسیر وجود دارند یکی پیگیری مجوزها و کارهای اداری و دیگری اعطای تسهیلات با کیفیت به واحدهایی که نیازمند کمک هستند.
وی افزود:ما از نظر کمیت تسهیلات مشکل نداریم و کیفیت تسهیلات بزرگترین مشکل ما است و نظر ما بر این است که کشاورزان باید از تسهیلات به اندازه ی کافی با نرخ سود پایین بهره مند شوند و رونق تولید داشته باشیم .
وی در پاسخ به این سوال که آیا سهم برنج استان گیلان در کشور ۳۵ درصد است؟ گفت: بله امسال ۲۳۸هزار هکتار زیر کشت رفته است که بین یک الی یک صد هزارتن برداشت شلتوک داریم و حدود برنج خالص بین ۷۰۰-۷۵۰ هزار تن و در واقع ۳۰-۳۵درصد از برنج مورد نیاز کشورمی باشد.
در سطح کشور اشتغال بخش کشاورزی حدود ۱۶-۱۸ درصد است که در استان گیلان ۲۸ درصد است
وی در مورد اشتغال بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: در سطح کشور اشتغال بخش کشاورزی حدود ۱۶-۱۸ درصد است که در استان گیلان ۲۸ درصد است و این نشان از این دارد که ما در حوزه کشاورزی فقط بحث تولید و اهمیت تولید نداریم بلکه بخش اشتغال نیز داریم.
جواد زاده در پایان گفت: امیدواریم تعامل بین بخش خصوصی و همکاران شهرستانی ما بیشتر از قبل بشود.
شایان ذکراست این کارخانه برنجکوبی مدرن در شهرستان سیاهکل واقع در روستای گردشگری تازه آبادجنگاه واقع شده است.تلفن تماس:۰۹۱۱۳۳۱۲۰۴۸
۰۹۱۱۳۳۴۲۳۱۴

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …