چاپ مطلب چاپ مطلب

نقش انگلستان در قتل عباس میرزا/ علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران


اختصاصی همای گیلان، هرات در محاصره بود، که شاه قاجار به دلیلی نامعلوم عباس میرزا را فراخواند. سپهسالار ایران، فرزند خویش را برای ادامه محاصره شورشیان در هرات باقی گذاشت و عازم تهران شد، اما در حوالی مشهد، بیماری کهنه کلیه‌اش تشدید شده و در شهر مشهد درگذشت. برخی مورخین به نقش پزشک انگلیسی عباس میرزا در مرگ او اشاره کرده و قائل به مسموم شدن ولیعهد می‌باشند، اما صحت و سقم این ادعا هرگز مشخص نشده‌است.

فتحعلیشاه که از بیماری فرزندش اطلاع یافته بود پس از عزیمت عباس میرزا به مشهد،‌« کورمک انگلیسی» را با اعتباری به مبلغ پنج هزار تومان برای معالجه عباس میرزا روانه مشهد نمود ولی کسی ندانست که چه اتفاقی افتاد و چه دستهای مرموزی به حرکت در آمد که این طبیب و حکیم حاذق و معتمد در نزدیک شهر نیشابور در سر راه عزیمت به مشهد ناگهان فوت شد.

وقتی بیماری عباس میرزا شدت یافت و شاهزاده جنگاور و وطن خواه از درد کلیه بخود می پیچید «کورمک » به او خاطر نشان ساخت که بیماریش خطر فوق‌العاده‌ای برای وی ندارد و هلاک آور و کشنده نیست و شما نباید نگران این قضیه باشید!!

کسالت و بیماری عباس میرزا در شهر مشهد ، غفلتاً رو به شدت می گذارد تا جائیکه در پاهای او ورم های زیادی ظاهر می گردد ، این ورم ها تدریجاً از پا به زانو بالا آمده و به نقاط با لاتر سرایت می نماید تا جائیکه یک قسمت از بدن او را فلج می نماید.

بهر تقدیر ، در شب نهم جمادی الاخر سال ۱۲۴۹ عباس میرزا پس از بازگشت از زیارت حضرت رضا (ع) دچار حالت تهوع هایی پی در پی می گردد که همه آنها خون آلود بود گویا با کبد وی ارتباط داشت که بیشتر ناشی از مسمومیتی مرموز بود.

این حالت تهوع ها طوری عباس میرزا را به رخوت و سستی و بیحالی دچار می گرداند که منتهی به درگذشت آن شاهزاده غیر تمند و دلاور می گردد!
منبع:کارنامه عباس میرزادرجنگهای ایران و روس،علی غلامرضائی،انتشارات دافوس

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

۴ comments

  1. سلام و درود بر استاد عزیز
    مشکل از جایی شروع شد که ژن وطن فروشی و خیانت،،با نژاد اصیل وطن پرستی آریایی ادغام شد که این کشور پهناور پاره پاره شد

  2. سلام
    خدا قوت
    بسیار جالب بود.ممنون از زحمات شما

  3. تقدیر و تشکر از جناب استاد غلامرضایی جهت مطالب ارزنده‌ای که انتشار می‌دن، انصافا تمام مطالب ایشون از منابع معتبر و حاصل مطالعات بسیار و بدون جهت‌گیری و نگاه ایدولوژیک هستش، تشکر استاد پاینده باشی و مانا

  4. درود استاد
    این وطن کم غیرتمند و وطن خواه به خود ندیده است ولی افسوس که بالادستی های نالایق موجبات هلاکت آنها رو فراهم کردند