چاپ مطلب چاپ مطلب

آخرین وضعیت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گیلان/ مشکوک شدن به سه تن و جان باختن یک نفر براثر تب کریمه

مشکوک شدن به سه نفر به بیماری تب کریمه کنگو و جان باختن یک‌تن در گیلان زنگ هشدار را برای مردم و متولیان مقابله با این بیماری در دامپزشکی و بهداشت و درمان را به صدا درآورد.

همای گیلان، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ‌ومیر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

مقاومت ویروس ایجادکننده تب کریمه کنگو در برابر گرما کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه‌کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

استان گیلان نیز همچون سایر استان‌های کشور دستخوش این ویروس شده است و طی خبری که آشوبی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خبرنگار فارس داده تاکنون یک‌تن از هم استانی‌ها در شهرستان رودسر جان خود را براثر تب کریمه کنگو ازدست‌داده است.

ورود این ویروس به گیلان منجر به بیماری شده و در پی آن مدیرکل دامپزشکی گیلان در خصوص رخداد و شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

سهراب عاقبتی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با شروع فصل گرما و آغاز فعالیت و تکثیر کنه هیالوما شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد: کنه‌ها از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری بوده که از طریق گزش، دام آلوده‌شده و با مصرف گوشت آلوده و یا تماس مستقیم با دام موجب انتقال این بیماری به انسان می‌شوند.

وی این بیماری مهلک را از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد و افزود: این بیماری نشانه مشهودی در دام‌های آلوده ندارد و زمانی که در جامعه انسانی بروز می‌نماید از طریق انجام آزمایش‌ها سرولوژی قابل‌تشخیص است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه کسانی که با دام سر و کاردارند، بیشتر در معرض بیماری هستند گفت: مشاغلی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، چوپانان، دامداران، زنان خانه‌دار، دامپزشکان، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی به ترتیب بیشتر از دیگر رده‌های شغلی جامعه در معرض خطر هستند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تأکید بر ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این بیماری خطرناک تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که در کنار فعالیت‌های پیشگیری و مهار این بیماری، بتوانیم با کمک رسانه‌های ارتباط‌جمعی و برگزاری کلاس ترویجی و آموزشی اطلاعات لازم را به مخاطبین انتقال دهیم.

عاقبتی افزود: شهروندانی که بدون رعایت پوشش‌های بهداشتی اقدام به کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان را نگهداری لاشه دام ذبح‌شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (صفرتا ۴ درجه سانتی‌گراد) باهدف کاهش PH گوشت نام برد و از شهروندان خواست از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها، مصرف گوشت و جگر تازه خودداری کنند.

در همین راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز طی گفت‌وگویی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یک بیماری ویروسی نام برد و اظهار کرد: این بیماری از یک کنه به انسان منتقل می‌شود.

محمد عباسی ارتباط انسان با خون، ترشحات و یا جسد حیوان آلوده را از راه‌های انتقال این بیماری برشمرد و افزود: این بیماری با استفاده کردن گوشت آلوده نیز ممکن است در انسان بروز و ظهور کند و ازاین‌رو نیاز است مردم بیشتر دقت کنند.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو تب شدید ایجاد می‌کند و حدود هشت روز علائم خاص آن در انسان ظاهر می‌شود گفت: علائم این بیماری در جند روز اول به‌صورت سردرد و درد عضلانی شدید است و بیشتر درد پشت پا و پشت شانه متمرکز می‌شود و گاها با چشم‌درد همراه است تا حدی که انسان مبتلابه بیماری تب کریمه از روشنایی و نور می‌ترسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تهوع و اسهال شکمی را از دیگر علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر انسان در همان چند روز اول بیماری متوجه بیماری‌اش شود و به سیستم درمانی ما مراجعه کند یقیناً مورد معالجه قرار می‌گیرد.

عباسی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ تن از هم استانی‌ها مشکوک به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بودند گفت: در سال جاری تنها یک‌تن از هم استانی‌ها مشکوک به بیماری تب کریمه بود که به دلیل دیر مراجعه کردن به مرکز درمانی جان خود را از دست داد و سه مورد مشکوک دیگر به این بیماری نیز در استان وجود دارند.

وی افزود: یک‌تن از این بیماران که یک کودک بوده بهبودیافته و مرخص شده و دو تن از بیماران نیز مشکوک به بیماری هستند و هنوز بیماری‌شان مثبت نشده و تحت مراقبت و درمان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه همه شهرستان‌های استان درگیر این بیماری هستند گفت: به علت نزدیک بودن شهرستان‌های استان گیلان به یکدیگر و همچنین حمل‌ونقل آسان دام در سراسر استان همه شهرستان‌ها باید مراقب بیماری تب کریمه باشند و هشدارهای بهداشتی را رعایت کنند.

عباسی ارتباط با جان‌باختگان ناشی از بیماری تب کریمه کنگو را عامل دیگری برای انتقال بیماری برشمرد و تصریح کرد: افرادی که براثر بیماری تب کریمه کنگو فوت می‌کنند با شرایط ویژه‌ای دفن می‌شوند و فردی که در گیلان فوت‌شده با همین شرایط خاص با حضور کارشناسان بهداشتی دفن شده است./فارس

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …