چاپ مطلب چاپ مطلب

آیا هیلاری تاریخ ساز می شود؟ /رضا بژکول

همای گیلان:به نظر می رسد انتخابات آمریکا در حال ثبت یک واقعه تاریخی باشد و آن هم ورود اولین رئیس جمهور زن آمریکا به کاخ سفید است . هیلاری کلینتون را باید تنها زنی دانست که در طول ۳۷ سال گذشته در عرصه های مختلف همچنان حضوری فعال دارد ،سیاستمدار شناخته شده ای که در بین زنان و مردان آمریکا به عنوان سایه بیل کلینتون و اوباما شناخته می شود ،تنها زنی که بیش از هر کسی برای ما ایرانیان شناخته شده است ،شخصیتی که مانند همه سناتورهای امریکا در تحریم علیه ایران نقش بسزایی داشته و با افتخار از آن به عنوان اهرمی جهت سوق دادن ایران به پای مذاکره یاد می کند .
هیلاری کهنه کار نقش های زیادی در عرصه سیاسی بازی کرد ،از حمله به عراق حمایت کرد بعدها پشیمان شد ، اوباما را در حمله به لیبی مجاب کرد ، در کمک و آموزش نیرهای مخالف دولت سوریه علیرغم تردیدهای زیادی که وجود داشت، توانست هم قطارانش راترغیب کرده که تصویب کنند تا فرایند سرنگونی اسد آماده شودو… .
وزیر خارجه سابق آمریکا درروابط بین الملل شخصیت منحصر به فردی دارد ،اوهمیشه به دنبال تلفیقی از سیاست وتوسعه را دنبال کرده، و از آن به عنوان قدرتی هوشمندانه یاد می کند ،به باور او شکل گیری نیروهای مردمی با استفاده از شبکه های اجتماعی در تغییر و تحول جوامع و دولت ها نقش موثری دارد .
او خواستار بسیج ورهبری آمریکا به صورت واضع وبدون پرده پوشی درجهان است ، شصت و هفتمین وزیر خارجه امریکا مصمم است تا پس از ۴۰۰ سال به عنوان یک زن تاریخ ساز شود ، شاید اولین زنی باشد که به کاخ سفید راه پیدا کند.شواهد گواهی می دهد که او از پشتوانه و عقبه سیاسی قویتر از رقیب ثروتمندش برخوردار است .
حلقه و شبکه وسیع یاران از معاونش تیم کین سناتور معتدل و مشاوران، بیل کلینتون تا اوباما او را در عرصه انتخابات یاری می دهند ،او برخلاف ترامپ از سه گانه سیاست ورزی بر مبنای ، جدی بودن رهبری ،جمع کردن بیشتر دوستان و نا امید کردن دشمنان پیروی می کند .
هیلاری با توافق نامه صورت گرفته با ایران موافق است و اعتقاد دارد که در ایران سیاستمدارانی به قدرت می رسند، که هیچکدام خواهان فرو پاشی در نظام سیاسی کشور وتغییر راهبردی درکلان حوزه سیاست خارجی نیستند ،همچنانکه بارها گفته تمایل دارد درصورت انتخاب شدن حتی با مسئولان ایرانی ملاقات کند، که باید دید در وانفسای تقابل دوکشور در اکثر حوزه ها چنین امری درکوتاه مدت میسر است ویا با مشکلاتی روبرو می شود ،او در برخورد با ایران همچنان بر طبل مخالفت می کوبد ،اما غافل از این است که به قول ظریف هیچ وقت یک ایرانی را نباید تهدید کند.
نامزد دموکرات ها در بیشتر موضوعات حساس منطقه با ترامپ زاویه دارد، او خواهان از بین بردن اسد است ،واز آن به عنوان برنامه راهبردی یاد می کند و اعتقاد دارد که بایددرشمال سوریه منطقه پروازممنوع ایجاد کرد ، درروابط با روسیه به ایستادگی درکنار متحدین اروپایی خود با این کشور است ومانند سلفش مسیر گذشته را ادامه خواهد داد، اما چین را نه دشمن می داند ونه دوست ولی معتقد است بایددرموارد مختلف باچین مانند حقوق بشر و محیط زیست و … توازن بر قرار کرد ،اوبه دنبال اقناع چین است اما همه مسایل آسیا را فقط در چین نمی بیند .
آیا جهان برای اولین بار شاهد حضور یک یک زن در صندلی بزرگترین قدرت اقتصادی ،هسته ای و نظامی جهان خواهد بود ؟واگر چنین شد آیا زنان در آمریکا نقش ویژه ای به عهده خواهند گرفت ؟ یا همچنان مردسالاری حاکم خواهد بود؟ .باید منتظر ماند ودید که در تقابل دو دیدگاه یکی تعامل و جذب دوستان بیشتر و دیگری تقابل و انزوای بیشتر ،در سخت ترین ، پر هزینه ترین، وطولانی ترین رقابت انتخاباتی در جهان چه خواهند کرد . آیا صندلی ریاست در آمریکا زنانه خواهد شد یا همچنان مردانه باقی خواهد ماند، باید تا سه شنبه ۱۸ آبان سال ۱۳۹۵ برابر با ۸ نوامبر ۲۰۱۶ صبر کرد .
رضا بژکول دانش آموخته علوم سیاسی

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …